CSS

Friday, March 4, 2011

Roti Yogurt


Assalamualaikum..

Semoga ceria dihari jumaat penuh barakah ini. Pernah buat roti ni? Kalau nak tambah koleksi resepi roti, yang ini saya rekemenkan sangat. Soo softtt..fluffy..moist moist gitu..maknenya tak kering. Lembut yang baldu wa alsalju. Best betui walaupun tak menggunakan sebarang ejen pelembut, tapi roti ni memang antara roti yang top pernah saya buat. Saya ada sedikit tertambah tang penggunaan bahan tapi rasanya tak mengefek apa apa pada roti ni. 


Canner? Masih pikir pikirin lagi. Ala..buat jek.. saya guna yogurt perasa buah2an. Rasanya menambah rasa lagi pada roti ni. Tak caya..ce cube ce cube..Kalau taruk inti pun kompom lagi sedap..terbaikkk.. Apa apa pun terima kasih buat kak Yani untuk resepi ni yang saya tambah dengan tak sengaja dan sengaja. Ampoonn. Sebenornya dlm bentuk loaf roti ni, tapi saya buat ketui2. Sajeee..



ROTI YOGURT
sumber: kak yani@myR

Bahan-bahan ( 1 )

250g tepung roti
100g yogurt * saya guna yogurt perisa buah
60g susu * susu segar
25g telur * 1/2 biji telur
20g gula * saya letak 30gram
3g garam
30g marjerin
2.5g dry yeast * saya letak 3 gram (lebih kurang 1 1/2 sudu kecil)

Cara-cara

Masukkan semua bahan ke dalam home bakery. On kan. Biar sampai masak.
* saya guna BM dan ikut saja arahan penggunaannya. Jika uli dengan tangan campurkan semua bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh hingga 2 kali ganda kembang. Tumbuk doh untuk keluarkan angin. Kemudian bentukkan doh ke beberapa bahagian. Tunggu hingga doh kembang lagi dan bakar pada suhu 170 C selama 25 minit atau perang.

jika membakar dlm loaf, disyorkan bakar pada suhu 160 C selama 30 minit atau perang.
rujuk sini: Pure enjoyment



"Apa? Nak roti saya? Ada beran?"





24 comments:

Azita Zain said...[Reply to comment]

salam izah...
mak aiiihhh...anak awak tu mempelawa orang macam nak makan orang! hehehe... mcm sedap jer roti yougurt ni. nk masuk list la...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak azita..
hehehe..dia tu mmg gitu.garang sikit.hehe..tu la akak..mmg lembut gebu..ingat kan gebu lepas bakar tu je, tapi pagi ni tengok masih lembutt je.boleh try tu

Sheery Dream Cakes said...[Reply to comment]

izah.. kalau pekena roti nie dgn milo panas... memang sedap pepagi nie... sedap giler tu... hehehhe...

Mas said...[Reply to comment]

compom aku buat lepas aku beli yogurt....wakakaka..yogurt perisa buah2an yer makcik....
nampak lembut tahap gaban tu.....
geramm lak aku tengok.......

izahdaut said...[Reply to comment]

DIANA..
Betul tu diana..mmg sedap..kekenyangan dah pagi ni makan roti..hehe..tapi bebudak ni tak sah la kalau tak makan ngan coklat

mas..
kompom mas..calit sikit..pi beli..nak letak yogurt plain pun boleh..tapi aku saja letak perisa..sedap mas..lembut betui

Zalieda Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak ijahhhhh,dah la berlari mai sini nak tuko roti yogurt,tgk2 muka garang tgh tggu dpn pntu,ahh blk dlula..
Psstt,nmpk gebu gile roti akak,nak buat juga la,plain yogurt pun dah nak expire nih..b4 trlmbat bek wat roti.Tq share resepiyer..

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum ...
Tgk roti izah rasa cam tak sabar2 je nak memantapkan skill menguli. Hehehe nanti tengahari kena pi cari yogurt ni. Bye.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...[Reply to comment]

aura meroti tak mari2 lagi nih!

HaSue said...[Reply to comment]

perhhh..gebus gebas roti ko ek!aku nak secubit jer..kang kalo sedap terus amik ngan anak2 ko skali...kikiki..
wehh..on ym japs!

izahdaut said...[Reply to comment]

ZALIEDA..
NGAHAHA.. tau tak pe...garangkan...bagoss bagoss..nasib akak sempt amik roti burger ni..hihi..elok sangt la tu..leh la buat roti ni..

kak sam..
waalaikumussalam warahmatullah..
beli jangan takbeli..anak2 suka pulak roti ni..habis jugak la depa makan berketul..berbaloi buatnya kan

sari yusa..
kak yus..nak kena mandrem bagi aura datang..ngahaha

hasue..
ko nak secubit? bagos la tu untuk lemak2 kat badan tu..hehe...anak aku pun nak?tukar ngan yana meh..kikiki

anymz said...[Reply to comment]

ko mmg dogil kan zah.org suh buek dlm bontuk loaf ko mandai2 yo ubah pi buek sekotul2..seb baik menjadi..ngahaha
takpo gurau zah..akak pun suko gurau2 gak..takot yo kok ado yg tak tahan.maklum gurau org negori ni selalu kasar2....tgk izah okay akak pun on yo lah..hahaha
bak sini roti ni..duo kotul.nak simpan lam poket.
ooppss..kueh talam tu akak buat 1/2 adunan je.lupa plak nak bg tau..hehe
sedap zah..cuba izah buat buh lam acuan lompang mesti menarik..

Azlita Aziz said...[Reply to comment]

izah mmg nampak gebu segebunyer... mmg kena cuba yg ni.. nak kena cari yogurt dulu... nanti akak copy resepi eh!

izahdaut said...[Reply to comment]

kak anim..
betulkan kak nim..saya ada sorang ustaz org nogori..memula belajar ngan dia, mmg kasar..kengkadang kitorang kompius ustaz ni buat lawak ke apa..nak gelak ke nak buat selamba je...dah lama2 baru boleh masuk ngan ustaz tu..mmg rasa cam kasar la, tapi mmg gitu agaknya kan..saya on je..

tapi mmg beza akak, saya ngan hubby org kedah pun gitu.tapi bila dah otak global ni, dah boleh je kan..hehehe.

kak anim, saya mmg nak try kuih talam kcng ijo tu.tapi kan, kalau letak dlm bekas kecik2, hazab tak nak keluarkan kuih tu nanti?

kak ita..
mmg gebu kak..antara roti yg gebu yg tak perlu ejen pelembut pun..suka..ada bau bau yogurt tu...enak bangat

tun_telani said...[Reply to comment]

~drooling~ serius terliur.. survey harga BM mcm dlm 9ratus je.. adoii.. malasnyer nk menguli..

izahdaut said...[Reply to comment]

tun telani..
tun, kak mas duniaku beli jenis cosway..bawah rm300 harga ahli..ce tanya dia..akak beli kenwood dlm rm500++

Kamalia said...[Reply to comment]

woo wii..kalu izah dah kata gebu dan sedap, mmg bole buatla..sy sgt mmpercayai kata2 izah..(motip aku nak bodek izah??)ekekeke..nakla sikit roti tuh...sian baby ni,mama dia agak kemalasan nak meroti..:)

Yatie said...[Reply to comment]

Assalammualaikum Izah,
Gebus gebasss roti yogurt Izah...akak takde BM lagi, tapi kalau setakat tpng 250gm ok lagi nak nguli..muehehehehe...rasanya mmng nak cuba roti ni, tapi...tapi..nak rasa seketoi dululah roti ni...telan air liurlah nmpknya...

DjDayang Jack said...[Reply to comment]

salam izah, kalaulah umah kita ni dekat, mau saja akak tempah roti kat izah...haha. tapi kalau nk sedekah lg bagus...ahaks

izah, akak miss u, u know. take care and have a good time ya... ;)

Ina said...[Reply to comment]

mak aiii model roti tuh mgoda btl la...hahaha...

Lieza said...[Reply to comment]

izahhhh....rajinnya ko meroti tu...bila la akak nak rajin nih...aduhhh...dari labu yg dah tinggal kenangan sampai sudah tak terusik...malang sungguh nasib si labu...

haishh...izah..awat muka si hero sorang tu marah jer..ni mesti ko bagi separuh jer roti tu kan...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

teringin gak roti ni zah tp bl tgk hero ko pandang gitu..sapa bran...cabooot!!:)))

Sally said...[Reply to comment]

teringin jer rasa nak ngap roti tu dengan cicah kuah kari daging..kecur liur ni dah..

Unknown said...[Reply to comment]

wah gebusnya rotimu izah...sedapnya kalau dapat cicah kopi ni...hehe nanti nk cuba jugalah...:)

Coates said...[Reply to comment]

~drooling~ serius terliur.. survey harga BM mcm dlm 9ratus je.. adoii.. malasnyer nk menguli..