CSS

Friday, March 11, 2011

Masak Lemak Ikan Berebung


Assalamualaikum..

Salam di pagi Jumaat penuh kemuliaan dan mengingati diri sendri untuk banyak berselawat kepada Rasul junjungan kita. Wahh..dah nak mula cuti sekolah dah ye. Sibuk lah memasing nak jalan bercuti-cuti dan balik kampung ek. Best best..dan berhati hatilah dalam perjalanan tu ye. Dimulakan dengan doa..senjata paling dasat tu. Saya pulak, buat masa ni sama je la cuti sekolah ke idak. Maklom anak belum sekolah lagi. Tahun depan insyaAllah..eh eh..cepat betui nak sekolah dah ke..rasa cam baru je beranakkannya. Cepat tol masa berlalukan. Ketor kepala nak cari sekolah mana pulak yang sesuai kat tengah tengah bando kosmopolitan neh.. adehh..

Jauh dah menyimpang dengan tujuan ni, niha.. masak lemak rebung. Ambikk.. melepaskan penasaran lepas tengok lauk2 lemak kak nogori kite tu. Den pun apo laie, den beli la sebungkus rebung nak buat masak lomak cili api. Adeh..sedap betul la, ratah aje rebung tu pun best. Tapi gulai saya ni mungkin tak sepekat kak Anim punya la. Sebab sekarang kelapa dah mahal, guna sikit2 je. Nak pure lauk nogori, nanti makan kat umah kak Anim je. Kak Anim dah ajak -ajak ayam dah tu gi umah dia.. Apo laie, kite serbu je la..buat buat tak malu jo..hihihi. Kak Anim, den copy resepi kak Anim yo. Den dah ejas ejas sikit ngikut kahondak hati den. Ngahahaha.. macehh kak cayang. Muah muah..


MASAK LEMAK IKAN BEREBUNG

bahan2

1 ekor sedang ikan senangin * saya guna tenggiri
1 bungkus rebung
3 sudu besar cili api kisar
1 sudu besar kunyit hidup kisar
3 cawan santan cair(perah dari 2 biji kelapa)
1 cawan santan pekat(pati)
daun limau purut-optional * saya letak
garam secukup rasa
asam keping jika perlu * saya letak
2 batang serai * saya tambah

cara

bersihkan ikan-ketepikan
rebung di keluarkan dari bungkusan dan toskan airnya
jerang santan cair bersama cili api kisar dan kunyit hidup
masukan garam dan jerang hingga mendidih
masukan rebung dan ikan.
jika kurang asam masukan asam keping
dah mendidih elok selama lebih kurang 10 min masukan santan pekat
masukan daun limau purut jika suka
didihkan hingga terbit minyak
rasakan garam dan sedia untuk di hidangkan

19 comments:

inaku79 said...[Reply to comment]

akak tak penah makan rebung... camne ek rasanya?

somuffins said...[Reply to comment]

Salam Izah
Mula2 tengok tajuk dari my blog 'ikan berebung'; terus dtg kesini nak tanya camana rupa ikan berebung tu.. Rupanya masak ikan bubuh rebung, ingatkan nama ikan tu, hehe ..

Kerull said...[Reply to comment]

Assalam n murning...den pun suko gak robung ni Izah..kalau goreng ngan cili padi pun sodap gak..hu hu

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ina..
lorr kak tak pernah rasa ke tak gemar kak?rasa dia mcm..hmmm cam ner ek..sedap la lemak2 manis gitu..susah nak citer.nanti akak kena try la baru tau sedap dia..hehe

so muffin..
hahahhaa...ha ah ek..mcm ikan berebung pulak..kena tuko tajuk gak ek..masak rebung dengan ikan..haaaa...heheh

kerull..
waalaikumussalam warahmatullah..
botui tuu..goreng cam tu pun sodap...kalau banyak rebung nye goreng gitu la..biasa mak mak kat kampung buat gitu kan..ni rebung pun seciput je...boleh la buat rencah kan

eina said...[Reply to comment]

adoiyaii kak..sedapnye rebung..feveret lagi nih...lame x makan..dulu2 x reti makan n masak rebung nih..pastuh kena paksa ngan hubby eina..terus jatuh chenta...

Mas said...[Reply to comment]

wehhhh makcik..aku tak reti gak makan rebung....
belum sampai seru lagi nak merasanya..muahahaha..
pada hal klu balik kampung ada jer lauk rebung ni..aku jer yg buat2 tak nampak.....wakakaka...
aku ambik ikan ngan kuah masak lomak jer la...rebung tu aku kasi kau...he..he...
tu makcik..aku pun nanti nak serbu gak rumah kak anim, bila aku dok senawang nanti...dah dekat tu...he..he...
kak anim...he..he...

cik cek said...[Reply to comment]

Izah...waaa...pagi2 dah tgk lauk masak lomak cili api...he he fav hubby kak cek ni...org nogorgi sembilan kan...org johor kenala beljo masak nogohri...

tun_telani said...[Reply to comment]

assalamualaikum.. fuh fuh.. pedas! pedas! mintak air sejuk satu jug! hehe..
rasa kuah dia je nih..rebung tu bau dia kuat laa. xleh nk makan. hehe..

anymz said...[Reply to comment]

knock..knock..puan rumah oii..buek apo tu???..sedang cium2 tangan tu ko tu??..ada bau robung tak?..sodap kan..?
Hadoi dak mas ni,petai tak makan,rebung tak reti makan..zah, esok2 kalau kita jemput mas dtg makan nasi kat rumah kita meh kita masak petai dgn rebung nak??...biar dia makan kuah jek..hahaha..

ada kat rumah lagi ni tak jalan lagi..
maceh zah sudi mencuba.

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Kecur air liur nampak rebung. saya jarang makan, tetapi ok jer kalu masam-masam. hehe..

NiezaMan said...[Reply to comment]

Waa..Izah..rebubg ni feberat akak
tp tak berapa suka beli yg jeruk tu sebab kadang2 de bau yg agk kurang menyenangkan..

Sheila Shafea said...[Reply to comment]

Slam sdp lauk rebung hari ni ank akk suka lauk ni...nak semamgkuk buat lauk makn ahari ni akk x ada lauk yg bekuah lah heheheh..

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum..
rindu bangat sama kamu. tapi kok sekarang ini bizi bangat.

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam kak izah,amboi tayang rebung yer,saja la tu,mentang2 kita xleh mkn lagi,ngee..Kak,xpernah lagi try@nmpak rebung masak ngan ikan,sllunya blah utara nih msak ngan ikn bilis,udang@daging..hehe..

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam kak izah,amboi tayang rebung yer,saja la tu,mentang2 kita xleh mkn lagi,ngee..Kak,xpernah lagi try@nmpak rebung masak ngan ikan,sllunya blah utara nih msak ngan ikn bilis,udang@daging..hehe..

hazila said...[Reply to comment]

Rebung masak lemak memang fav. Tapi memikirkan nak makan sorang je terus mati kutu.....

Yatie said...[Reply to comment]

Uwaaaa ada masak lomak nogori kat sini..mng sedap tu..akak mmng suka klau nogori punya..terasa lemak dan pedasnya...yg len jngn jeles puji masakan nogori..hehehhee...kenyatannya kan..tapi semuanya akak bedal gak...

Ayu said...[Reply to comment]

izah & kak anim, kita samalah macam mas, tak reti makan rebung & petai!!!..huwah!!!..kalau datang dapat makan kuah aje lah ya..hahahah
zalimmmm..heehheh

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

salam izah... sedapnya tu masak lemak rebung.. dah lama tak makan masak lemak rebung... makan ngan nasi putih panas... memang tak terkata jwbnya tu.. hehehe