CSS

Thursday, March 24, 2011

Gulai Labu Manis


Assalamualaikum..

Dah kekenyangan makan tengahari ke? Ke diet? Kalau guna diet jus mate 5 tu tak yah makan lunch kan? Erkk ye ke? Memandai je la. Hee.. Tengok lauk di atas. Ada rasa terliur tak? Aduhaiii sedapnya.. Lauk sampingan  nyer kena ada ikan kering. Perghh tak hengat la menambah nasi. Pepulak labu tu lembik lembut. Cakap banyak pun tak guna lor. Resepi amik rumah Chef CMG.  Mekasih Cik Mat. Kalau nak tengok versi gulai cik Mat clik ler link kat bawah. Tapi lepas tengok jangan nyesal sudah. Hahaha..


GULAI LABU MANIS

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram labu manis, didadu besar2
8 tangkai kacang panjang, kerat pendek2
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyti, disiat
1 camca besar udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar
1/2 biji bawang besar, hiris halus
3 ulas bawang putih, dititik
300 ml santan pekat
800 ml santan cair
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan labu, bawang hiris, bawang putih, serai, serbuk kunyit dan santan cair. Kacau rata dan didihkan hingga labu 1/2 empuk. Masukkan daun kunyit dan kacang panjang. Biar mendidih.
  2. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula, serta lada hitam. Biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala hingga labu lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain


40 comments:

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

izah.. memang terliur sesgt tgk tau... hehehe.. dah ler i nie mmg suka bab2 labu nie... lapar2... nak2.. hihi

anymz said...[Reply to comment]

oh adinda gulai labu mu ini secocok benar lawan nya dgn sambal udang ku..tumpang makan labu di sini bersama2 udang tempoyak ku..

jgn kata da habis..siap nanti

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam izah yee lah mmg fv lauk2 cam ni....ada sambal belacan tak hehehe sabo jelahhhhh..tegugat dah ni...x pe tunggu lepas habis pantang betul baru leh mamam....hehe

fara dean said...[Reply to comment]

di waktu2 begini..melihat akan lauk sebegitu rupa..membuat perut berkeroncong..lapaqnya ..
sy suka makan lauk ni skali ngan sambal hijau..n ikan goreng
tumpang makan boleh? ekekeke

desperate mama said...[Reply to comment]

izahhh... terliur la.... isk.. isk... isk...

Siti @ nurie said...[Reply to comment]

sedapnyer kak...ptg ni pun nak buat lauk nilah...ada smbal belacan, ikan pekasam sekalikan...bestnyer...

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah..

Waduh!!! Izah... Perut Kak Lin dah nyanyi lagu keroncong ni! lebih2 lagi bila tgk gulai lemak labu ni...mcm nak ngap! jer tau..

Wattie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Gulai labu macam ni akak suka meratah cam tu saja.....hemmmmm nyum nyum

HALAMANKU said...[Reply to comment]

SAlam Zah eh saper diet tu? rugi tu.. tgk lauk Izah ni alamat kelaut lah diet tu..+ + ader ikan sambal huh memang sodap Zah.. lapo ni x sempat lunch tadi bz.. kuar kejap solat jek hu hu hu...

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak izah,labu manis nih adakah semanis tuan yg memasaknya,muahaha..Xtau naklomen sebenarnya,sbb nmpak sodap sgt,ngee..Akak,soklan matematik,adakah akak mkn 1/2 periuk nasi@1/4,blk dulu kak,b4 kena blng ngan tudung periuk..

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak izah,nak komen,bkn naklomen,huhu..

anymz said...[Reply to comment]

zah..naz02@yahoo.com..
camno leh fail lak tu?..
haisshh..takot salah taip tu yg akak tinggal kat ruangan komen ni hah..

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

izah buat akak lapor... tau!... nak kena lagi gi cari labu...

KuNanGKuNanG said...[Reply to comment]

sdp ni..best kalau ada ikan goreng ngan sambal belacan.meletop...

Yatie said...[Reply to comment]

kalau labu masak mcm ni mmng laku punya..akak klau masak mesti sebijik yg besor..puas semuanya makan..kdng2 tu dah siap mkn dngn nasi...tup2 ngambek lagi ratah2 gitew jek...alih2 tinggal kcng pnjngnya je kat periuk....uwaaa buat akak laporlah..terbayang2 Izah mkn penuh selera tadi....

Mas said...[Reply to comment]

wahh..pekat elok jer kuah tu..
mesti sedapp ni....
nak semangkuk makcik..
isi penuh tau..he..he..

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Uish sedapnya gulai...nak join sekali!!! :D

Nuridah said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah

Sedapnya nampak gulai labu tu...arwah emak kak nur mkn labu...huhu

dZana said...[Reply to comment]

sayur labu, ikan kering n sambal belacan.. mmg bestt.. mkn brtmbah2 tak ingat donia.. hikhikhik.. jom berbingka labu..jwb sni la yer.. akk tak rasa byk bezanya.. cuma klau byk lebih lembut kot.. tpi 3 biji telur pun dah cukup kelembutannya.. wallaaa.. mmg sedap izah.. akk la ni mmg dah tak layan bingka2 yg jual kt kedai ..eksen dah.. hihihi..

Bee said...[Reply to comment]

izah, gulai labu x nah cuba lg..sll buat sayur lemak labu je..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
Suke labu ye. Kna terai la masak cam ni klu tak nah buat lagi. Rasanya klu ltk udang segar2 lagi sedap kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
Tu la kak nim. Jom kelah kt PD.hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
Akak kena bnyk sabo kak. Hehe. Mesti ada sambal punya. Tapi buat sambal tempoyak jee. Ngee

izahdaut said...[Reply to comment]

@fara dean
Ha ah musti ada ikan goreng garing2 ngan sambal kan. Baru ler lengkap hidangannya

izahdaut said...[Reply to comment]

@desperate mama
apa lagi fidza... masuk dapo nun!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Siti @ nurie
woooww..sambal belacan ngan ikan pekasamm..ikan pekasammmm best nyerr

izahdaut said...[Reply to comment]

@LinRosly
waalaikumussalam warahmatullah..
bukan akak je, saya tengok pagi ni pun keroncong perut dibuatnya.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wattie
ha ah kan.lepas makan nasi kite meratah pulak.sedapp

izahdaut said...[Reply to comment]

@HALAMANKU
hahaha memang ma, kelautttt..kiki..weh busy tul wanita berkerjaya neh.makan pun tak nyempat ke?wuhh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Zaliedana
hahaha..ct..naklomen tu menggerunkan.haha..eh memang nak kena baling tudung piyuk dak neh.uishh makan sipi2 piyuk je nasik tu.hahaha. ye la sangat kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
mekasihh kak nim

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLITA AZIZ
hehehe...cari jangan tak cari kak.memang suke membeli labu neh sebab mcm mcm boleh dibuat dengannya kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@KuNanGKuNanG
betul2..kombinasi yang tak hengat kalau makan.anak menangis kat tepi lutut pun buat tak pade je..haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
wah memanng betui la mcm mak saya, kalau buat pun mmg kena buat sebijik.kalau buat gulai ke buat banyak2.masak sekali harung je habis.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
uii makcik datang.dah hbis dah habis..sambil tutp ngan tudung saji..muekeke

izahdaut said...[Reply to comment]

@♥LOVE2COOK♥
love..makan ke gulai cam ni..jom jom join skali.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nuridah
waalaikumussalam warahmatulah..
akak makan labu tak?lugi la tak amkan kak.hehe..sebenarnya kalau ikut time kecik dulu tak brapa reti jugak makan labu.dah remaja baru tau menikmatinya..

izahdaut said...[Reply to comment]

@dZana
tu la kak, akak la tempat yang sesuai nak tanya pasal bingka neh.ratu bingka gitu..haha..nak try buat jugak kak.memandangkan bebahan seme ada je kat dapo, cuma tuan nyer dapo je berat sikit montot.muekeke

izahdaut said...[Reply to comment]

@Bee
kak bee..sayur lemak labu putih ke?yang ni lebih kurang jugak cume letak kunyit kot...

Adzriel @ Liza AB said...[Reply to comment]

semalam dah terpandang labu ni... ingat nantilah buat..