Tuesday, March 1, 2011

Puding Mangga


Assalamualaikum..

Makan puding sejuk-sejuk di sore cenggini sedap ni. Sedap jugak puding ni, tapi lagi sedap makan ngan mangga fresh. Mekasih CMG untuk resepi yang telah diderhakakan dari resepi puding laici chef Hanieliza tak salahnya. Memang tak brapa manis, just manis-manis buah je.So makan ngan buah fresh tu mmg terasala kenikmatannya.



PUDING MANGGA

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 gram serbuk jelly "konnyaku"
625 ml air (2 1/2 cawan)
4 camca besar gula pasir
200 ml susu sejat "IDEAL"
200 gram isi mangga masak*
125 ml air*(*dikisar halus)
2-3 titik pewarna kuning
Hirisan mangga untuk hiasan
Daun pudina untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk, satukan air, gula dan serbuk jelly, kacau hingga larut dan masak dengan api sederhana sambil dikaau selalu hingga mendidih, masukkan 2-3 titik pewarna kuning, kacau rata.
  2. Alih periuk dari api. Tuang puree buang mangga tadi dan kacau dengan whisk hingga rata , kemudian masukkan susu cair, kacau hingga rata. Isi dalam bekas sesuai, biar hingga hilang wap panasnya.
  3. Simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam atau hingga keras. Hidangkan bersama hirisan mangga dan juga selitkan daun pudina sebagai hiasan...



26 comments:

Sheila Shafea said...[Reply to comment]

as'salam harp ank dah sihat ye..nyam nyam ada pudding mango lee suka sagat..lama betul x buat ni...terasa mcm masuk ke tekak jee

NiezaMan said...[Reply to comment]

Bikin ngences la org tu..
mangga tu elok je bertenggek atas puding itu..
sib baik tgh mkn yogurt mangga

Ayu said...[Reply to comment]

sekarang musim mangga bolehlah masuk list ni..

K.Nor said...[Reply to comment]

laaa.. lupa nak try.. padahal dah beli mangga, dah abis masuk perut :)

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

weheheeee sempot aiii kejor entry u ni izah......:) mmm nak kene zap mangga la lepas ni....

myrah said...[Reply to comment]

ermm,sedapnya ,sya nk try buat puding mangga....apa mangga pun boleh paki buat puding ke .akak.

~Norul Mas Hana ~ said...[Reply to comment]

wah sangat sedap kelihatannya...hihi

Anna Qawina said...[Reply to comment]

mangga dah abes wat puri nak mkn ngan eskrim...kena cari lagi kot ni..sedap betul mangga kan..haritu beli lebih, buat puri 2 biji je, yg lain ingat nak hiasa kat eskrim segar2 gitu, takleh tahan nganbau dia..aku ngap je...hihi

anymz said...[Reply to comment]

hari ni rasa senang hati masuk sini..org tu dah jadi baik lah..org upahan dia dah tak ada.wakaka

meh puding ni..mau basahkan tokak ni hah.sedang haus gaban nih..mangga ada lam esbok tu.dah masak ranum tul.sdg berkira2 nak buat apa dgn mangga yg dah lembik..huhu

Ezadlieza said...[Reply to comment]

izahhhhh...aduh pas ko petik pisang..ko petik mangga pulaaakkkk...yg pasti menu izah sentiasa buat akak telan air liur...

Mas said...[Reply to comment]

weiii makcik....lajunya kau..
dah kluar puding mangga...
aku baeu nk komen sup kau tu...
aku sibuk sikit ari ni...biasa la laki aku off...he..he...
teringin lak aku tengok puding mangga kau..
menggoda betul..
masuk list dulu..
dah petik mangga baru boleh buat....
nnti aku check mangga aku dah masak ke belum..wakakaka...

HaSue said...[Reply to comment]

ngengada betol mas nih..laki off terus sibuk kununn(ngata dulang paku serpih)ekeke..
wehh,mana plak ko jolok mangga nih?nih mesti mangga jiran ko kan!ngee..x pueh ati betul aku org tyg2 mangga nih..huh!bak sini puding tuh!

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

zah,timaksh la anta seloyang tdi ;))) cm tau2 jer klu bab pudding2 ni kiter mmg suka sgt2..x payah kunyah2..slurp je masuk kerongkong..:p~

tun_telani said...[Reply to comment]

sedapnyer k'izah.. sy punyer laa pemalas, wat dadih instant je arini..muahaha~

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

izah terliur betul akak tengok puding tu... pulak bila ada hirisan mangga kat atas dia... mmg mengoda kalbu betul lah..

suri solehah said...[Reply to comment]

salam izah..ikutkan anak2 suka ngan puding,,masalah akak ni ilmu semua kat buku..jd petang baru bukak..mana dan nak sejukkan..huhu..jamu mata jelah..

Arizakiah said...[Reply to comment]

Tengok gamba je dah rasa sejuk tekak akak ni....

CT NoArIzAh ArIs said...[Reply to comment]

eeerrmmmm... dh lama x buat puding ni semua yg mengoda iman tekak ni !!

Nieza said...[Reply to comment]

sedapnya zah....rasa nk telan terus jer nengoknya ni...lama dh tak buat puding2 ni...terliurla pula...:)

izahdaut said...[Reply to comment]

kak shiela..
alhamdulillah..dah sihat la sikit.demam dah tak de.batuk n selsema lagi je..tu la, panas2 ni pekena puding sejuk sedap gakkan

niezaman..
wah yogurt lagik sedap tu..berkrimmm jek

kak ayu..
musim mangga ye kak..hehe..tak tau pun..patut la banyak je mangga di pasaran kan

Yatie said...[Reply to comment]

Sedapnya tngk puding mangga ni...kalau Izah sediakan depan akak ni, maunya buah mangga kat atas tu abes dulu...mana taknya di kejekan Hamka...dia suka benda2 yg kita hias2 kat makanan..tulah yg dia bawak lari dulu...hehehehe..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak nor..
ha ah..kak nor ngan puding mana boleh dipisahkan..hehe

ayu safieza..
kejor yop kejor..ala sehari satu dua je entry nye ayu..mangga kat sana lagi besor manis manis kot..

myrah.
boleh je myrah..asal mangga yang rasa mangga tu la..jangan mangga muda lak..ngahaha..guwauuu..kalau mangga muda bagi kat akak ek..uiiss bestnya..tetiba menjejeh air liur..ngaaa

izahdaut said...[Reply to comment]

norul mas hana..
bukan aje kelihatan sedap, tapi mmg sedap..wah.tambah stress ye..ngee

anna..
betui betui..kalau bau tu pun dah tak tahan kan.sebenornya mangga ni jadi puding sebab tak berapa manis sangat.bebudak pun takmo makan.tu yg aku buat puding tu

kak anim..
hmm kalau mangga lembik tu memang sesuai la tu kak anim..cube la buat pasti kak nim suka.tapi saya sarankan makan ngan mangga fresh..baru sedap.
wahh baik saya kan kan kan..ngahaha

kak ezadlieza..
hahaha..
pokok pisang dah habis tebang, mangga lak berbuah..syukurrr.. pepandai je la akak lieza neh..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
ooo patut la..somi dia ada kat rumah..
hehehee..ye la ko tu mas..tengok jgn tak tengok.kata kak ayu ni musim mangga.apa lagi..

hasue..
kat sna tak de mangga ke sue?ke keladi je banyak? muekekekkee

deliah ..
haha..ye la tu..tu la puding ni slurrpp je..tu yg best tu.licin msuk tekak

tun telani..
tun, tu kira rajin la tu tun...hikhik..kalau malas..telan air kosong je kita ahri ni..kikiki

azlita aziz..
hah. memang turn saya nak menggoda lak ni.kalau tak basah menjejs baju saya tengok puding2 kat umah akak tuh..uiii lagi tergoda tau

suri..
ala kak..hari cuti pepagi tu leh la buat..mlm tu akak siap2 hafal resepi dia..ahhahaa..mcm cmm la akak neh, saja la tu alasan tu..kiki

arizakiah.
wah..kalau tengok gambar je dah kenyang lagi best kan..hahaa

ct noraziah..
tu la..dah musim panas je ni mmg best la buat..lama gak tak buat ni

nieza..
kat sana tengah sejuk kan..tungguu..baik buat puding panas lagi best kan..haha

kak yatie..
hehhee..lawak lah hamka neh..mcm mcm perangai dia..ikut sapaaa la ni..hikhik..sah sah cam mama dia niii

Nuridah said...[Reply to comment]

Izahhh,

akak dtg dah terlewat ni...ada lagi ke puding mangga tu...terasa mcm kat tekak aje....dah musim mangg skrg izah....aduh kecur lah!

izahdaut said...[Reply to comment]

tu la..kak ayu pun kata dah musm mangga..boleh la kita memuding pulak kan kak..sedap jugak ni makan sesejuk tengah pepanas neh