CSS

Monday, March 7, 2011

Bun Pandan Berkaya


Assalamualaikum..

Roti ni dibuat hari sabtu baru ni. Disyorkan oleh cik puan Hasue, yang katanya roti ni pernah femes dikalangan blogger masak2. Roti ni sangat gebu gebas dan sangat wangi dengan pandan dan ditambah lemak2 santan. Memang best, cuma ralatnya, masa dah siap doh ni kembang, baru perasan kaya tinggal seciput. Ingatkan nak bubuh inti kaya sekali sebab makhluk dalam rumah ni sukakan roti berinti. Memang ralat disitulah..memang akan diulang lagi nak buat inti pulak. Bun ni memang sangat sangat gebu. Kalau nak rasa kegebuannya boleh la dicuba ye. Mekasih sue, cik Mat dan asalnya dari kak Rinn Chan.



BUN PANDAN BERKAYA
sumber: Hasue & CMG


BAHAN-BAHANNYA :-)
350 g tepung roti (high protein flour)
200 ml air sejuk (dari peti sejuk) *saya letak 200ml santan sejuk
50 g gula halus
1/2 camca teh garam halus
3 camca teh instant yeast
1 camca teh bread improver
20 g serbuk santan * saya tak letak
1 camca besar susu tepung
1 biji telur kecil (mat guna telur biasa, kacau sedikit dan timbang 40g)
30 g mentega
1 camca teh pandan paste

BAHAN HIAS :-)
Kelapa kering secukupnya
Seri kaya secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 diatas kecuali mentega dan bahan hias ke dalam mangkuk adunan. Gunakan hook dan putar pada kelajuan sederhana hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus memutar hingga mendapat doh yang kenyal dan elastik (doh memang agak lembut), tutup dengan plastik cling dan biarkan 1 jam. 

KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 diatas kecuali bahan hias ke dalam Bread Maker dan pilih setting untuk doh, tekan "on" dan tunggu hingga siap...
Tumbuk dok untuk membuang udara. Bahagikan kan doh kepada 16 bahagian yang sama besar, bulat2kan doh dan susun dalam loyang (mat guna loyang bersaiz 11 x 11 x 2 inci). Tutup dengan kitchen towel bersih dan biar naik selama 45 minit - 1 jam.
Spray sedikit air atas permukaan roti, tabur kelapa kering dan paipkan serikaya (masukkan seri kaya dalam plastik bersih, dan gunting sedikit muncungnya) atas roti tadi...ikut lah style memasing yeaa...
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 20 - 25 minit (mat bakar 30 minit)...Bila masak, keluar dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan....Lepas tu boleh lah makan. Air kopi/teh jgn lupa yeaa...

CATATAN MAT GEBU :- Kalau nak buat kaya roll pun ok, canai adunan rata2, sapu kaya dan gulung macam swiss roll, pastu kerat dan susun. Bila sampai waktu membakar, spray air dan tabur kelapa kering.


Gebu sangat sampai gitu jadinyer..hehehe


29 comments:

Kak Sam said...[Reply to comment]

assalamualaikum...
Waa nampak sgt best ini roti. Sat na nak pi kasi menguatkan jari jemariku ini. Tunggguuu naaa

Mas said...[Reply to comment]

kau ni makcik..aku baru nak buat roti yogurt tu....
dah keluar roti gebu gaban ni...
geramm betoi nengoknya....
mana satu aku nk try dulu ni...muahahaha..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak sam.
waalaikumussalam warahmatullah..
wah kak sam..tu betui2 ka..ka macam datang nak serang je tu..hehehe

mas.
hahahhaa..aku paham situasi ko makcik..adehh nak gelak kat makcik..muahahaa..tapi yang ni mmg siok betul.letak kaya banyak2 baru sedap makcik..anak aku gigit tang kaya tu je.yang roti tu dia bagi aku.hampeh tul..abang aku lak, duk bising2 apsal tak letak inti..aduhaii..memang kena buat lagi ni

HaSue said...[Reply to comment]

adehh zah..aku masih lagi duk merefresh entri ko donut tu td tetibe kuar tajuk roti lak..berdezup jer ko ganti entri arini ek..haha..tadi duk refresh2 tu sbb nak tgk gmbr ler x nmpk2..x nmpk gmbr camner aku nak mengomel eh mengomel lak..mengomen kat entri ko kan...iskh2..
ni gambar roti tak kuar2 lagi nih aku nak mengomen apa ekk..

aaa,mmg sedap kan roti nih buh kaya tuh anak aku suka..aku nak wat gak aritu skali yis aku kembali ke rahmatullah rupanya..innalillah hiwainnailahirajiuunnn..
walaupun baru jer aku beli..lebih dramatik lagi yis tu adalah yg dlm peket beso tu ha..x pasal2 jadik habuan tong sampah biru aku tuh.ahaks..

weh,pengeras aku mana?hihi..nak lotiii..nak lotiiii..hadoi,tension tul tgk entri x nmpk gmbr nih..
adeh..nape makin panjang aku taip nih zah..huwaa

ilahjy said...[Reply to comment]

ni kak nyampah niii asyik cantek jer roti yg izah buat... kak kau ni tah bila nak jadi mcm ni..dah lama dah tak meroti zah...pinjam sat rajen tuu leh tak keh keh keh..

Anna Qawina said...[Reply to comment]

kukik..kukik..kukik....kikikikikkkkk..aku gelak kat Mek Sue tu Izah tau..ada ke patot dia beli yg dah ekpayed yis tuh...kakakakaak..

hehe..harusku coba nih..aku baru buat inti kelapa mamajay tuh..sedap..kaya Ros tu pun banyak lg..pekata ko buat kaya rsp Ros tu? sedap, cuma kalau guna cwn 250ml ko buat 1/2 cwn je gula ye..sedang2 le tu manisnya..dapat 1 bekas plastik taupupa..hehe...tau kan taupupa?

susah2 sgt meh ambik umah aku, ada lg nih..heeee

Nor said...[Reply to comment]

wah..memang terbukti ayu,gebu roti ni izah. tgk gambar tu pun dah jelas terang lagi bersuluh, tambah pula izah sendiri cakap macam tu. confirm kena buat ni! ish..byk sungguh homework kalu masuk dapaur izah ni..donat tu pun belom try lagi..huhu..

K.Nor said...[Reply to comment]

ehh rasanya akak dah acapkali gak buat resipi ni.. mmg sedap kan ..

tumpang gelak gak ke mek sue tu.. tong sampah pun biru tuuuu hehe agak2 part 'dalaman' pun semua biru hihhihi

Zalieda Zaliedana said...[Reply to comment]

Wah kak izah,loti pndan kaya lak,ishk jeles toi la tgk loti akak yg nmpk gebu ssngat nih..Psstt akak bm akak dah merungut penat n nyesal kja ngan akak,psal ashik kna nguli aje,ngee..

Ina said...[Reply to comment]

kt rmh kita plk hantu inti kacang merah :)

tun_telani said...[Reply to comment]

adoiii... td donut gebu, ni roti pulak gebu2.. jgn tuan jd gebu gak nnti dah laa.. muahaha~
ps: dh kenyang mkn nasi, rasa mcm nk mkn roti gebu laa pulak..

Ayu said...[Reply to comment]

zah, akak rasa akak nak masuk rumah izah malam2 curi bm izah tulah..apasal keluar semua yang pakai bm ni ha??..hahahah..akak punya bm dah kojol lerrrrr...

Trying To Be Muslim.. said...[Reply to comment]

Izah,.....tambah tittle.....Ratu Gebus lak......hik3.....agak2 marah dak DTS tu......
Gebu ar roti hang.....ngeeeeeeeeeee, nak seketol????

Ziey said...[Reply to comment]

izah z xleh try lg bt roti ni,,dah cuba skali xmenjadi,,nmpaknya kena bli bm dlu lah,,

Lieza said...[Reply to comment]

aishhhh izah...dok den lg akak kenyang mkn donat..dah kuar roti pulak...sekilas pandang td donat...2 kilas jd roti lak dah...adoiiii....

anymz said...[Reply to comment]

yuuuhuuu mek ijaaaah..akak nak roti tu 5 ketul..nak cicah dgn milo..

huh!tuan rumah ni tengok cerita sinetron agaknya,tu yang tak dengar haku panggil2 ni ..baliklah.kedekut betul,mesti dia buat2 tak dengar ni..huhu

Unknown said...[Reply to comment]

wah sungguh gebus rotimu zah....cam no leh jadi tinggi gebus sgt tu. sedapnya sure mkn tak jemu ni..haha nk buat jugalah nanti..tapi nk kena wat sekaya dulula nanti.

hana said...[Reply to comment]

biler ler mood meroti nak dtg nih! tepung roti ader 3 bungkus aka 3 kg tak terusik! alamat bwk balik mesia anto kat bakery suh dioerg buatkan roti utk aku! wakakakakakaaa

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

mmg nmpak gebus betul zah..ko uli sendiri ke zah..tabik spring kat ko la..anta sini skit eh, ptg2 mkn cicah teh o..sedap tu! :p~

NiezaMan said...[Reply to comment]

Assalam Izah

Tergoda tengok roti tu
tapi akak tak pass lg bab meroti ni
nak kena lebih praktis

Yatie said...[Reply to comment]

Assalammualaikum Izah,
Kalau tngk roti Izah mesti tabik springlah...gebu gebasss sangat...akak jarang wat roti2 mcm ni..anak2 lebih suka yg seketoi2 dan ada inti..nmpk cute nak bawak bekal sklh...tapi akak mmng tergoda betul nak wat roti mcm Izah ni...tngk tngn ni lenguh lagi ke idak nak nguli roti..muahahahaha...maklumlah lum beli lagi BM...ngeeee..

zarin said...[Reply to comment]

memang gebu. rasa mcm nak capai je seketul ni

Yat Maria said...[Reply to comment]

Zah,..


roti bun ko sumer menjadi arrr...leh bukak bakery arrrr..pas tu kasi akak free ari2 taw..hehehe

NoorMasri said...[Reply to comment]

gebunyaaaaaa......!

Rabiatun Adawyah said...[Reply to comment]

lamanya tak meroti, ni yang buat tak thn nengok hasil tangan Izah ni...buat tambah semangat..hehehe..

fynn said...[Reply to comment]

laaaa...br la pg td dok belek2 n save resepi roti yogurt...skali kuar hat neh plak dh..aduhh izah..hukkksss...bila akak nk start menguli plak neh

izahdaut said...[Reply to comment]

hasue..
aku tau..ko kalu makin stress makin panjang ko menaip kan..sian ko sue.haha..dah nampak tak lagi gambo roti aku bh..rugi ko tak dapat tengok..hahaa

eh ko berani beli pek beso..aku mmg tak suke beli pek gitu..suke beli kecik2 je, sebab aku pun pronah terkena..ngeee

kak ilah..
akak..apa lagi dah sambo bm rajinnyer tu datang je kak.saya ni pun lepas datang bm ni la rasa semua jenis roti nah cuba ..hehe

anna qawina.
tah mek sue tu.kite gelakkan je die tu.hahaa.
eh ana, aku mmg nak buat pun pandan kaya tu.hari kesehari aku duk bukak tengok kaya ko tu, bagi aura rajin datang.tapi so far tak mari lagi..haha..esok kompom aku buat..ececeh..dan dan rajin

umi..
hehe..kak umi try la yang mana berkenan.yang roti ni kompom la sangat gebu nyer..wangi n lemak2 pandan..sedap lah

kak nor..
ye la kak nor.kata sue tu mmg roti ni glemer, sah sah sifu ku ni dah try kan..hehe..
tu la pasal..gile biru rupanya mek tu..hehee..alo kak nor yang tu pun memang la tu..kan banyakkan terdapat dipasaran warne biru..hahaa

zaliedana..
hahaha pandai la ko ct..akak bukan apa, nasib jugak dia tak boleh bercakap, akak risau yang boleh bercakap neh..nanti dia sound baik punya...kikiki..bm dah ada..mana rotinya..sudahhh..

moklong..
oo yeke..saya tak pernah lagi mencuba inti kcang merah tu..beli eady made ke?nak try jugak nanti

izahdaut said...[Reply to comment]

tun..
meh sini nak sekeh sikit..ngahahaha..memang dah gebu dah ni..huhuu

kak ayu..
la patut la senyap je meroti ye..bm dah innalillah..apa lagi kak.tangkap sebijik lagi lah..hehee

ayu safieza..
hang memang tau..bagi title je ..huhuhu.

ziey..
z..boleh cuba lagi tu..jgn give up.hehe..saya sebelum ber bm ni, pakai uli tangan je.tapi nak menjadi teknik tu ada la jugak 4,5 kli meroti baru menjadi.bila dah menjadi wahhh suke sesangat.tapi tips tu nak kena baca la cemana.dulu saya suka baca blog kak nor secubitgaram n ros jintanmanis cemana nak uli roti pakai tangan.try basic doh kak nor tu musti menjadi gebu.try la..uli tangan sebelum beli bm pun sangat gebu..pss dah beli bm lagi mudahla kerja kita kan..hehee

ezadlieza..
hahahaa..dok den ye..adehh gelak saya. ni tak pe kak lieza..tu la..asik makan je..tu yang menggebu ni kan..kikiki

kak anim..
lalallaa..eh ada sapa panggil neh..cam tak dengar je..maklom org tengah baca quran neh..kekekekekeke.. lo kak nim nak brapa ketoi kak nim.saya buat tahun depan specel tuk kak nim ek..ngahahha

nieza..
nieza nak buat sekaya ye..meh anto sebalang kaya..malas tul nak buat.hehee..tapi tu la, katanya sekaya buat sendrik sedap..teringin gak nak rasa..

kak hana..
melampo la tu nak antor bakery..gi ler meroti.humban dalam bm je pun..saboo je laa..

del..
aku uli ngan bibik melayu tu..tak larat jugak nak uli tangan weh.aku nyer ibu jari ni dah longgar da sik nguli je..hahhaaa

izahdaut said...[Reply to comment]

niezaman..
waalaikumussalam warahmatullah..
tak pe kak..memang bagi saya buat roti ni kena banyak praktis.saya buat sekali dua tak pernah menjadi.3,4 kali rasa bangga dah padahal keras lagi..6,7 kali buat baru la lembut gebu dlm erti texture roti sebenar..hehehe..yang penting nak uli tu kena lama sampai licin doh tu..

kak yatie..
waalaikumussalam warahmatullah..
akak..kalau seketul berinti saya pun suka jugak.tapi tak berinti suke buat cenggini sebab semuanya akan lembut je.kalau seketul tu dia macm kering sikit permukaan tu kan.tapi kalau letak sosej ke, inti coklat ke sedap seketul2 kan kak..ala..nanti cik abang tu belikanlah bila tengok akak berpeluh menguli tu..hehhee..

kak zarin..
tu la..sampai kedut2 dah roti tu.lembuttt

kak yat maria..
aduii bankrap la saya kak yat nak bagi free..hahhaa..tapi demi akak, saya bagi roti yg nak dekat expired dah nanti..hahahaa..jahat betui.kiki

noormasri..
maceehhh..akak lagi terror buat roti kan..

rabiatun..
bagoss bagoss..memang nak bagi semangat pun ni..hehe

mak qis..
akak..hehee..boleh try kak yang ni..mmg dijamin sangat gebuuuuuu dan sedaaaaapppp