CSS

Wednesday, March 16, 2011

Kek Gulung Kasih


Assalamualaikum..

Orang nak menggulung, dia pun nak menggulung jugak. Hasilnya...uhuk..tak memberangsangkan. Tak cantik cam tuan nyer resepi dan tak anggun cam kak madihaa punya kek gulung. Banyak faktor2 yang menyebabkan kejadian kek gulung kurang sempurna tu. Tengok je kulit nyer tu, habis tercabut melekat jugak. Nasib jugak masih boleh digulung. Tapi rasa kek ni sedap. Lembut cam kek span.


Kek tompok tompok. Rasanya kaler dia saya buat lembutt je. Tapi bila dah siap bakar, kuat jugak warne nye tu terhasil. Kalau nak buat kena buat kaler lite lite je. Baru sweet looking kek tu nanti kan. Mekasih kak Dayang Jack untuk resepi best ni. Sayang akak!! Ngeee



KEK GULUNG KASIH
ada juga di : kak Madihaa & kak Zana

bahan-bahan :
70 g tepung gandum (diayak)
1 sudu besar susu tepung
3 biji telur A
60 g gula kastor
60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu kecil ovalette
Pewarna merah, hijau dan kuning

cara-cara :
Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega.
Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu.
Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula.
Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau.
Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya (rujuk gambar di bawah). Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga.
Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (DJ guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.
Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar.
Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri.
Gulung kek dengan kemas.
Bolehlah dipotong dan dihidangkan.


Nota: kek ni lembut dan gebu. Texture kek yang sangat cocok dengan kek gulung. Agak manis sebab saya gandingkan dengan bluberry jem. Mungkin kena kurangkan sikit gulanya jika menggunakan jem yang agak manis.



48 comments:

fashah84 said...[Reply to comment]

salam..

amboi kak..pg2 dh tayang kek gulung tau...cantik jer kejadiannya sy tgok...smlm dah cuba buat ayam madu sticky..dh letak link akak dh..:-)

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

wah! Akhirnya berangan2 smalam singgah juga kek ni ke umah izah ya, cantiklah izah, nmpk harmoni warnanya..

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam kak izah,smlm sy pong dah buat kek nih,tapi dah tangan keras yg gulung,pecah la,last2 sy potong2 jer,ngee..Tapi kek nih mmg sedap n lembut jer..Sy kurangkan gula,so kek nih mmg xmanis..Warna sy pong sama cam kak izah,mcm jnji lah plak..Btw kek akak nmpak cantik jer gulungan tuh..

NADYA ANWAR said...[Reply to comment]

aku pun sejak tgk kat umah dayangjack tu dok berangan nak menggulung gak tapi x tergulung2... dok bergulung dgn anak2 aku kat umah tu jer ler heheh.. izah, senang x nak gulungnyer? kena lapik dgn kertas ke bwhnye tu ekk..

Yatie said...[Reply to comment]

cantiknya dan rajinnya adikku sorang ni mengulung kek...nmpk cute jek kek ni...Bais dngn Muaz tlng gulung tak..ke Ummi buat sorok2...ekekekke...

Wan Ros said...[Reply to comment]

kakizahh... cantiknye kek gulung akak... dah lama ros cari resipi n cara2 nak buat kek gulung..hehhheee sebelum ni slalu beli kat king's bakery.. (da naek harga dah) pasni bolehla try... bestnye dah ade reference... :)

tun_telani said...[Reply to comment]

baruu je tgk kat dapur kak madihaa.. warna pon lebih kurang jek.. nk kene amik spek itam baru blh tenung lama2.. silau.. silau.. kui kui..
sedap nmpk, sape yg gigit tuh?

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

wah!!!!!.... cantik lah Izah... terlopong sekejap....
boleh cuba ni menarik3x.....

lemongrass said...[Reply to comment]

Izah,
Ni kena bagi nama baru. Kek gulung kasih pelangi sebab cantik sgt2 warna warni kek gulung ni :-).

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

yuhuuuu........
dah jadik pun kek gulung kasih dia... cantik jer akak tengok.. pasal warna tu.. akak punya lagi striking! maklumlah... org nak bagi pewarna cepat2 abis takut expired.. tulah akibatnya orang malas baking... kekekeke...

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

haku pun bab menggulung fail!
tapi cantik jugak ko buat Izah.
Nanti aku nak try gak. Nak tgk berseni ke idak tgn aku nih hehe

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah...

Tak boleh tahan Kak Lin tgk Kek ni...cantik warnanya...dan gebus!

Mas said...[Reply to comment]

makcik....cantik bebenor kek gulung kau ni....
wat aku tergoda jer...
nanti2 aku nk buat gak....he..he...

Ummi said...[Reply to comment]

salam Izah...apa khabar? mak aaaiii ssyaaannteeekknyaaa...lama dah x mengroll nih...boleh try la nnt...terliur dah ni...hehe

J41 said...[Reply to comment]

Slm izah, wpun fail tp ttp cntiks di mta akk.... thniah...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

wow..sgt2 la cantiknye..terasa nak ngap cekut 1 dr skrin ni :)))

HaSue said...[Reply to comment]

akuk sukakkk! aku sukakk! sebab ko ader buh kaler biru,terus aku syg ko byk2..hahaha..
ni kek adik badik ngan alunan kasih eh zah?cantek dah roll ko tuh.tang mana tertanggalnya?aku x nmpk pon!

bila aku nak rajin menggulung lg nih..inti aritu cam ada lg aku frozenkn..ngee

DJ Dayang said...[Reply to comment]

haa...dah buat dah....hehe.

cantik sgt gulunganmu itu. akak guna loyang kontot jek sb tu kek jd kontot..haha.

izah, ikhlas ni...akak suke kombinasi kaler tu. very sweet! akak pun ingat nk guna kaler biru tp warna tu dh expired. sayang sb jarang guna. ade ler skali jek...hihik.

kek ni kalo x buh jem, rasanya x manis. nxt time try ler guna krim aising lak yer. kalo x serik ler...hehe.

anyway, tq for trying dear. tahniah yer. psst!...smlm akak buat gak. nanti akak tayang semula... ;)

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

salam izzah.. wah dah buat dah.. cantik kemas gitu... :)

K.Nor said...[Reply to comment]

kaler yg ceria :)

izahdaut said...[Reply to comment]

@fashah84
akak dah tengok dah ayam tu.tak per sesuai gak untuk diet kan..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sari Yusa Ibrahim
mekasih kak.harmoni ye.hehe..cam warne warni malaysia lak ye.tu la, tak tido mlm kalu tak try gak kek cantik kak dayang neh.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Zaliedana
la ct, gimme 5 lah..hehehe.tu tunjuk dlm blog tak.akak tak tengok lagi nanti akak jenguk.akak ni ada gak pecah sikit, tapi yang tak puas hati tu masa gulung tu kulit tu melekat jugak.tapi ok la nampak gulugn tu kan.hehe

Rai said...[Reply to comment]

alahai..comelnya kek..mimpi kek gulung la jawabnya malam ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

@NADYA ANWAR
tu la, kak dayang cakap dia lapik baking sheet, aku buat melekat sikit,,kalau lapik plastik ok kot.ah silap la, ko tanya aku baru 1st time buat ni.hahhaa..tak brapa berjaya gak ni.ce ko tanya kak dayang..huhu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
kak yatie nak tau, bais meraung tengok kek ni, hahaha..dia bangun2 tido tengok kek, dan dan nak maakn.ee geram tul.tu yang mak nyer kelam kabut tu..dasar tul bebudak ni.hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wan Ros
wan ros..boleh cube tau, pada akak kek ni jauh la sedap pada yang kat kedai bakery tu.maksudnya sedap dari rasa dan kesuciannya la kan.heheh..kdg2 kalu beli tu pernah tak tergigit kulit telur.pastu mula pikir bukan2 agaknya dia basuh ke idak tellur tu..kan kan..pernah tak jadi gitu..hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
tun..eleh saja la tu, pakai spek itam bagai kan.kata je la jeles..muekekeke..sapa ke lagi yang gigit.bagi hasad sikit kat org duk gumbira ngan family kat swak tu la..haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLITA AZIZ
kak ita..malu la saya bila kak ita yang melopong..hahaha..kak ita punya hasil tangan the best la kak

izahdaut said...[Reply to comment]

@lemongrass
heheh..ha ah kan.sib baik kalu kena letak 7 warne..hazab...hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
tang gulung tu kak, melekat sikit...warne tu ok je kan..hehe..ingat nak buat warne lite lite je..tapi ter striking gak..

izahdaut said...[Reply to comment]

@TopsyTurvyMum
try la weh.tapi tangan jenis kek mengekek ko tu kak menjadi je nanti kan...hehe.gulung tu ok, tapi silap teknik masa menggulung tu kot yang melekat tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@LinRosly
waalaikumussalam warahmatullah..
gebu memang gebu kak.sesuai untuk digulung.tapi kena kurang sikit gula kalau guna jem yang manissss.kalau jem masam2 atau kurang manis memang dah elok sangat dah rasanya.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
makcik ko jgn lupa try.best laa..kejapan je dah habis.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
kak umiiiiiiii..dah membawa pulang diri dah ye..hahhaa..akak, leh la try kek ni.warne dia tu yang menarik lain dari yang lain kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@J41
mekasih kak.. fail tu sebab masa nak gulung tu melekat sikit.tapi kalau org tengok tu, stil kek gulung la kan..hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Deliah's Deli
del gulungan aku tak selawo yang kek gulung umah ko tu del.ingat lagi aku akan kecantikannya.elok je.tapi so far ok la untuk percubaan kedua ni kan.tak berapa reti nak menggayakan nyer tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
aku dah coverline dh.kalau lawo aku tangkap gambo sebijik kek ni, tapi ni aku dah potong2 baru snap.hahaha..ha ah..saja aku buat kaler biru.bagi perangsang buat yang suke kaler biru ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

@DJ Dayang
kak dayang mekasih jenguk junior akak neh..hahaha..akak, saya suke la kek ni.bila baca semula entry tu, mcm tak berapa menggambarkan kegembiraan dihati ni pulak.haha.sebenarnya yang tak puas hati tu, tang kulit tu dia melekat kat kertas minyak.mungkin silap teknikal saya la tu kak.apa pun saya rasa kek ni mmg akan ada ulangan.kejapan aja dah habis.

nanti nak tengok the makin kek akak lak.ramai yang nak belajar buat kek gulung ni,mekasih kak dayang. i lebiu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
diana..ha ah..tak tahan tengok kek gulung cantik je.nak cube lak skill menggulung ni.kena banyak kali try baru elokkan

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
kaler ceria dihari yang ceria.cewwaahh..hehe..kan kan kak nor kan..haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Rai
hehehe.tu la nak elak mimpi ni lah yang buat jugak..selamatttt..kiki

dZana said...[Reply to comment]

waaaaaa.. cantik la tu izah.. klau nk dibandingkan dgn akk punya..derhaka di sana sini.. hihihi.. hasil air tgn sendirikan .. msti seronok hb n ank2 mkn..

hana said...[Reply to comment]

cung cungg.... hentah jaman biler aku nak mencuba yang nih... masuk list jerk la dulu....hihihi

Sheila Shafea said...[Reply to comment]

kat cini pun dah ada keee..alamak bila le nak join mengulung ni...mmg npk lembut dan gebus

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

memang cun pun...saya pun tak tau bila la rajin..tunggu ler...

Mak Qis said...[Reply to comment]

lama akak tak jengah blog izah...skali masuk..haaa ambek ko..berlambak2 rupa makanan yang menggoda jiwa akak neh...aihhh gulung kasih la plak yer...cun bebeno..mmg rasa kasih dan sayang sgt...sayang nk makan...hehehe

NaNa said...[Reply to comment]

salam..
kak thanks! sy dah try resipi ni..mmg sedap..tp dpt 2 roll je msa wat aritu..petang tu jgak dah abis d makan..hehe nanti nak wat lg :)
ps: lawat la blog sy tgk hasil yg sy wat.
www.azliana85.blogspot.com