CSS

Wednesday, August 24, 2011

Jemput Pisang Sedap


Assalamualaikum..

Haiiii hujung2 Ramadhan ni, terasa masa makin suntuk untuk buat apa pun. Dan hari ni sangat sedihh.. terkilan juga.. tapi nak buat mcmana, anak bulan nampak awal kat Ampang niha. Sob sob... Mood pun hilang laaaa..

Meh la layan resepi cekodok pisang yang rangup dilur, texture kek kat dalam. Senang je, perapkan adunan cekodok dalam 20-30 minit. Senang kan!! TQ terima kasih buat meow@myR. Sedapp n i likeee..




JEMPUT PISANG SEDAP
sumber: meow@myR

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

5-6 biji pisang berangan pisang lain pun boleh
1/2 cawan gula(kalau nak manis tambahlah gula lagi :) )
1 cawan tepung - bergantung atas besarnya pisang..(agak2 bila bancuh tepung tu jadi pekat dan tak cair oklah..mcm wat jemput pisang)
1 1/2 sudu kecil bikarbonat soda
minyak untuk menggoreng
sedikit esen vanilla * izah tambah


Cara-cara

satukan kesemua bahan di atas kecuali minyak lah ia.. dan perapkan selama 15-20 minit
selepas 20 minit tu sediakan kuali dan panaskan minyak utk menggoreng.. Gorenglah wat cam jemput2 tu sampai habissss...
sedia untuk dimakan.. sarapan atau waktu petang.. nyamnyam
Selamat mencuba... :)



18 comments:

desperate mama said...[Reply to comment]

hahahahahahaha..... awalnya ampang nampak anak bulan... cepat je beraya ye...

izahdaut said...[Reply to comment]

tula pasal fiza... huhuhuhuhuhuhu.. aku redhaaa

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

akak pun tengah berdebar2 ni takut gak kalau2 anak bulan nampak kat pj ni.. sebab aritu ngam2 ho jer akak dpt puasa masa mula2 ramadan.. tp kalau ikut sejarah la kan.. selalunya anak bulan sokmo lambat nampak.. kdg tuh 2 hari, 3 hari, seminggu.. ada tu sampai lewat 2 minggu ko.. berdebar2 mokcik kahkahkah.. maklumlah dah tua2 ni.. kalau kata lambat mcm biasa tu.. alhamdulillah.. dptlah puasa penuh.. hehe.. teringat dlm esbox ada lagi pisang yg makcik bg.. ritu wat lempeng utk berbuka.. sedap gak layan lempeng pisang ni.. haha.. tak glemer lansung kan berbuka ngan lempeng.. org lain sumer wt kuih best2.. tu yg akak tak amik gambor tuh.. hehe..

CT NoArIzAh ArIs said...[Reply to comment]

Kalau adunan mengunakan tepung gandum mmg elok di biarkan 20 ke 30minit biar ia sebati barulah kuih menjadi cantik dan sedap w/pun setakat buat goreng tepung biasa2 tu.

anymz said...[Reply to comment]

jgn takde mood jah..Itu tanda kita di kifarahkan..Allah yg bagi tu.kita tak minta pun.Ia sebagai penghapus dosa2 kecil.satu anugerah utk wanita..tapi kan..tapi kan..nak bagi tau ni...
psstt...akak berposa penuh tahun ni.yeaaaaaaahhhhhhhhhh...insyaAllah rasa2nya sampai ke akhirnya kot..tanda2 proses utk ke arah itu sudah bermula.nak buat mcm mana kan.hari tu asyik cuti memanjang skang ni mungkin DIA suh beramal lebih.tu yg takde cuti2 tu.
eh!panjangnya bebel..buatkan akak cekodok pisang ni ptg nanti ya.ko tak posa kan,boleh makan siang kan,hah masak lebih sikit...wakakaka

Hezrin Ahmad said...[Reply to comment]

sedapnye makan panas2

Mas said...[Reply to comment]

ijahhh....ain ngan daniel dah bising bulan puasa tak de pun cokodok pisang..he3..
nanti aku try kaedah kau ni..'perap dulu yerk...
mulat2 comei jerk cokodok kau ni..

eliyaezlinalias said...[Reply to comment]

menu klasik yg tak pernah lapuk...

chikadakbiru said...[Reply to comment]

bila baca semua komen,.baru ku paham kenapa anak bulan nampak di ampang..sob sob..lambat pikap..sabar aje ler..kite pun selalu gak wat cekodok n perap sekejap..kasi die mesra alam dulu..baru cantik n mungil die nye cuqkodok

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
akak, dah hujung2 ni buat cekodok sedap la pulak... hehe.. tak lama la tu nampak anak bulan. kikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@CT NoArIzAh ArIs
ooo gitu ye.. tq ye. saya baru lagi tau petua ni

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
tq kak nim ingat kan saya... puasa penuh ekk.. suke la tu ye,.. nyampasss

izahdaut said...[Reply to comment]

@Hezrin Ahmad
betul.. panas2 memang layaaann

LadyD said...[Reply to comment]

apapun...nak jugak!!!!!

Mieza said...[Reply to comment]

zahhh sedapnyer nampak cekodok ni..sejak bulan puasa belum lagi makan cekodok..asek masak lauk je utk berbuka..bulat elok cekodok izah ni..

tun_telani said...[Reply to comment]

wahh.. selamat hari raya in advance kak izah.. xpe, byk amalan lain yg blh buat masa tgh cuti nih. insyaAllah.
lama betol tun xmakan jemput pisang nih.. esok blk kampungg.. harap2 ada pisang.. hihi

Hayesgrpo said...[Reply to comment]

@ MaDiHaA a.k.a Ratna akak, dah hujung2 ni buat cekodok sedap la pulak... hehe.. tak lama la tu nampak anak bulan. kikiki

Ummu Athiyah Ismail said...[Reply to comment]

ada pisang kat umah..nk try resepi ni la..tq