CSS

Friday, August 12, 2011

Kuih Ketayap



Assalamualaikum..

Ehhh ramai je rupanya nak tido gaya silang kaki yee. Bak kata Mas tu, tidur gaya senang hati. Ye la budak2 mana ada masalah. Time masalahnya, kalau ummi dia simpan mainan dia tinggi atas lemari. Mulalah masalah pada dia nak cari akal nak dapatkan balik. Tu jela habuannya kalau duk bergaduh berdua tu. Hehe..

Nak citer apa ye, kena simptom 'blur' kak Nor ke ni? Hehe.. Teringat nak share satu mafhum hadis yang saya ingat masa duk sembang ngan en somi. Punya banyak hadis, satu je aku ingat. Ngeee.. Mafhumnya..'Lurusnya Iman bila lurusnya hati, lurusnya hati bila lurusnya lidah'. Paham maksudnya? Dan pernah tak kengkawan berpengalaman ada orang cakap gini "mulut aku ni je jahat..tapi hati aku baik". Hehehe.. saya pernah. Kes masa kerja2 dulu la. Cakap belakang saya, tak puas hati kawan tu, ngadu kat saya. Last2 nya semua berkumpul dan meluahkan perasaan masing2. Tapi ayat backup dia, mulut jahat hati baik..hmm.. tak lama lepas tu, saya terdengar  sorang ustaz berceramah kat tv.. kata2 dan bicara dimulut, melambangkan hatinya. Wallahua'lam.

Menu berbuka puasa kelmarin kelmarin dulu. Kuih ketayap a.k.a kuih gulung. Buat plain je. Tak de corak2 dan kaler pun pucat asli daun pandan. Petang ni sapa2 tak de idea try la resepi ni. Sempoii..buat half pun puasss makan..





KUIH KETAYAP
sumber: mamakastam tioman@myR

Bahan-bahan ( 22 btg )

3 cawan tepong gandum
1 biji telor
1 1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil perwarna hijau
4 cawan air
1/2 cawan minyak masak*
3 helai daun pandan*
Cara-cara

Satukan semua bahan, kecuali yang bertanda *, kacau sehingga rata. Kemudian tapis.
Masukan minyak dalam mangkuk kecil. Daun pandan di potong 3 bahagian kemudian di ikat dengan getah gelang. Bahagian hujungnya di siat2 supaya senang untuk menyapu minyak pada kuali.
Panaskan kuali. Angkat kuali tadi kemudian sapu minyak dan sendukan satu senduk kecil adunan kedalam kuali tadi dan goyang2 kan kuali supaya adunan menjadi dadar. Letakkan semula kuali di atas api.
Setelah dadar masak, angkat. Isi satu sudu kecil inti kelapa. Susun memanjang, kemudian lipat di kiri dan kanan. Setelah itu gulung dadar tersebut.
Dah siap..makan..makan..

*PADA SAPA2 YANG ADA BUAT RESEPI NI BARU2 NI, MAAF YE KALAU SAYA TERLEPAS PANDANG UNTUK LINK KAN KE SINI. SAYA SEARCH RESEPI, TERUS KUOR LINK MYR. MAAF YEE\

24 comments:

anymz said...[Reply to comment]

pagi2 dah tayang kuih pebret ai ni tau..
malasnyaaaaaaaaaaa nak buat inti tu..makan suka.
zah kalau akak ke KL akak ambik intinya kat rumah ko je lah ya jah.
tapi kan tu kat luar tu nampak cam ada kelapa muda..buat inti sodap kan zah..inti kelapa muda lagi sedap..nak kena cari monyet suh panjat nampaknya ni..

setuju dgn segala kenyataan kat atas tu..:D

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Assalam Dik Izah.....ngangguk tanda setuju ni....ah ah,,ni kuih feberet Reena...nak buat inti yang malas tu...dah jadi inti macam2 kuih boleh buat pulak...!

Gee® said...[Reply to comment]

k.gee pon fav kuih ni...

CikGu Ma said...[Reply to comment]

sedapnya....huhu...dok diperantauan sebagai orang bujang, aduuuss, telan air liur je nak makan mcm2 kue (",)

inaku79 said...[Reply to comment]

sama la, kuih feberet kami jugee. tp bak kata kak anim, nak buat inti tu ada sikiiiiit malas...hehe. suka la tgk kaler kuih ni walau pun pucat tapi nampak sangat asli. :)

Anawahid said...[Reply to comment]

sedap tinggal mkn je, tp mls yg amat nk buat... haha

che'iza said...[Reply to comment]

Rajin tul lah ko izah... Nilah kuih yang paling alim sekali...sedapnyer tgk inti dia tu izah.... Rajin ko mendadar... menggulung lak....

noradzlina.kamdani said...[Reply to comment]

lin xpandai nk buat kulit dia..selalunye mesti pecah...ms nk gulung dh xlawa...

kali nk try resepi yg dikongsi tu..
lg 1 nk ucap terima kasih sbb share resepi mini murtabak..lin dh buat 2 kali n ank2 sgt suka mkn....terima kasih

Ummi said...[Reply to comment]

Waaaaaaaaahhh siap kuar Mafhum ni Izzah, hehehe... Kuih ketayap tu anak2 suka gak, tp maknya ni malas nak buatkan....apa mcm ek? :)

Ida,Japan said...[Reply to comment]

slmat berpuasa izah...lama tak buat kuih ketayap ni, budak2 sume suka ni...bila2 nk buat la resepi ni lak tq

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam selamat menjalani ibadah puasa..sdp kuih2 cam ni di mkn waktu bebuka...akk ada lg inti kelapa tu..mmg ada cadangan nak buat ketayap....negok kalau rajin...

K.Nor said...[Reply to comment]

k.nor mmg sokong.. ayat yg keluar dr mulut tu kadang2 melambangkan hati org yg bercakap.. kalau ayat yg keluar busuk, biasanya hatinya pun busuk.. biarlah rupa cantik macamana sekalipun.. pakai mekap 4in pun.. sbb tu, hati dan mulut biar selari.. kan.. :)

Ayu said...[Reply to comment]

asalam izah,
kuih ketayap aka kuih gulung ni..memang muai kalau dibuatnya..bulan puasa ni belum buat lagi..inti kelapa ada tapi nak buat kuih lain dulu yg dah lama tak buat juga..heheh ..

Ezadlieza said...[Reply to comment]

Izahhhh....sedap tu kuih ketayap tu....akak nak beli kat izah jer ler..singgit dpt 5..boleh tak...ngehngehngeh...

Liza said...[Reply to comment]

salam Izah..nk tanya nape yer bila akak buat ketayap kan, mula2 ok jer, lepas tu bila dh gulung nnt kang ada yg pecah2 pulak..inti bnyak sgt ke??

Mas said...[Reply to comment]

lambat aku datang dapo kau ijah..
maklom la...masa kau update ketayap ni...aku masih dibuai mimpi....muahahaha
aku bertangguh2 nak buat ketayap ni jah...
inti kelapa ada nun dalam freeze....he..he...
daniel ngan ain lak suka ketayap ni...
maknya jerk yg tak buat2 lagi...he..he..

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..
wah cantiknya kuih nie izah... kemas jer gulungan dia... suka akak tgk.. akak suka makan kuih nie cuma dah lama benar akak x buat sndiri.. main beli jer keje akak.. :D.

tun_telani said...[Reply to comment]

suka hadith tu =)

tun kat sini xjumpa lagi kedai yg jual kelapa parut. duk guna kelapa kering je, mmg x besh.. sedih pulak.

ibundo said...[Reply to comment]

mintak bawak balik seketul dua..

ijayuji said...[Reply to comment]

dtg sambil sangap mulut ada beskut wakakakaka... bdn kurang sihat lah kak, bila dtg bulan gini lerrr keja nak baring jerrr malas nak buat itu ini fenatttttttt bdnnyer.. kuih ketayap ni sedap jugak buat buka bulan pose tp tang inti tuu yg kedekut sikit da tinggal sikit jerrr huhu..

sitiezahim said...[Reply to comment]

akak baru ni saya buat tepung bungkus..ini kelapa..tapi tang inti tak bape jadi, sbb guna kelapa kering bubuh sikit air panas (cm kak hana kata)..keras la kelapa yg dah jadi inti tuh...hahaha

Adiweyah said...[Reply to comment]

assalamualaikum dan salam Ramadhan Izah...sedapnya kuih ketayap tu...dah lama tak buat..mesti yummy2 rasanya..

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

salam izah.. lama tak makan ketayap nk buat inti it ada M sikit.. hihihihi nanti kena rajin macam izah la

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

kuih fav akak jugak ni.. bila izah dok tayang kuih ni teringat masa akak dok jual kuih ni.. sambil jerit kuih2 tu dgn mulut dok mengunyah kuih ni... haha... kenangan lama yg susah akak nak lupa