CSS

Wednesday, August 17, 2011

Ayam Goreng Seri Wangi



Assalamualaikum..

Sana sini mengukis dah. Alaa... nak semangat jugakkk.. Ada orang tu nak bagi semangat melalui terbersinn.. eeeeeuuuwww tak sesuai tau ADIK IKAAA.. saboo jelaa. Kita pun dah nak fasa akhir Ramadhan dah kan. Rasa masa berlalu terlalu pantas. Itu pun antara tanda2 dunia ni dah akhir zaman. Sebab tuu kite senantiasa kena sedar diri..bermuhasabah.. menginsafi dan benar2 menghayati Ramadhan ini. Takut tak sempat keRamadhan yang akan datang. Ingatan untuk diri sendiri jugak ni. InsyaAllah..

Lagi kena jugak bermuhasabah bahawa dunia ni benar2 satu persinggahan cume. Kehidupan di bumi ni la kehidupan paling sekejap, kerna kehidupan yang sebenar adalah di sana. Kehidupan yang abadi. Cerita pasal persinggahan ni, en suami saya analogy kan mcm  singgah kat R&R. Kan ke singgah kejap je, nak makan n nak membuang hajat. Kalau singgah kat r&r tu kena ke kita nak build toilet sendrik2 dan besar2, atau nak kena buat tempat makan sendiri2 dan besar2. Macam tu jugak la di applykan kehidupan kat muka bumi ni, perlu ke kita kena bermewah2, rumah besar berjuta2, tanah berekar2, duit berkepuk2, pakaian semuanya kena mewah dan berstyle. Sedangkan kita singgah sekejap je kat dunia ni. Erkk.. sebenarnya saya tulis ni bukan nak tuju pada sapa2.. pendek kata kalau dah capai apa yang dihajati, kena lah bersyukurrrr.. jgn pandang rendah pada orang lain dan senantiasa beringat. Senantiasa mencontohi kehidupan Rasul junjungan kita, Nabi MUHAMMAD.. yang kehidupannya serba sederhana..infact..sangatt sederhanaaa..

Waahh panjang kanmain.. nak lawan ustajah Bahiyah ke kak Nonnn.. hehehe.. Jomm aa kite selak pulak resepi ayam ni. Mak aaiiihhhh kesedapan bebenor ayam ni. Macam namanya lah. Dengan aroma serai dan bunga kantan tu. Dasaatt.. bak kata kak Ummi tu la, dah resepi chef tersohor, chef Wan. Memang tak dapat nak sangkal lagi la kan. Mekasih CMG dan kak Ummi yang  sudi share resepi yang best ni.


AYAM GORENG SERI WANGI
Resepi: Buku Masakan Chef Wan (Koleksi Mat Gebu)

Bahan:-

4 dada ayam - dihiris kecil
2 batang serai - dihiris halus
1 kuntum bunga kantan - dihiris halus
10 biji cili padi - dihiris halus
2 sudu besar pes tom yam
60 ml air
1 camca teh madu (akak letak lebih sikit)
1 1/2 camca besar mayonis
3 helai daun limau purut
minyak masak secukupnya

Bahan Perap:-
2 sudu besar sos tiram
1 biji telor saiz kecil - dipukul sikit
garam
3 camca besar tepung jagung
# Ayam diperap dengan bahan perap selama 15 minit.

Cara Memasak:-
Panaskan minyak dalam kuali untuk goreng terendam isi ayam tadi. Goreng hingga garing dan angkat, toskan.
Panaskan pula sedikit minyak dalam kuali, tumis serai, bungan kantan, cili padi dan pes t0myam hingga harum.
Masukkan air, madu dan ayam, kacau rata dan seimbangkan rasa. Tutup api.
Masukan mayonis dan daun limau purut. Gaul rata dan hidangkan.

*izah tumis bawang beso ngan bawang putih jugak sebelum masukkan serai.


26 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Bau wangi sampai sini Izah!!! Sedapnya nampak! Lapar lapar :(

izahdaut said...[Reply to comment]

love..
sedap love..wangi dan kena dengan rasanya

Mas said...[Reply to comment]

perrhhhh...aku tengok pun dah tangkap leleh ni....
ayam ada tu...
cuma kene cari bungan kantan jerk...kikikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
kena ada bunga kantan baru tangkap nangess. hehee

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam KAKAK Izah, alaaaaaaaaaa ni yg nak nagesss ni bunga kantan kita ada lg 2 kuntum jerr! itu hari suh mak poskan tp bunga kantan tak delah pulak! tak usim dia nak berbunga! wakakaka..sedap ni sbb bunga kantan bau mcm daun kesom kan kan wangiii jerrr tak pe ai tukar daun kesum jerrr hihihi... kita sejak2 ni malas nak pkir menu2 buka buat mana yg senang n sempat :D

izahdaut said...[Reply to comment]

ijayuji..
mana nak sempat pikir. asyikkk membiskut kan kan kan... eh kat negara siam tak de bunga kantan ke weh? biar betuii.. takkan bunga segar je adaaa

Ummi said...[Reply to comment]

Waaaaaaaaaaahh Izah, makan x jemput akak pun...baunya aje yg datang jemput kat hidung akak nih...hehe.. Best kan... Alala..cian lak akak kat Ika tu ha, xpa la Ika, gantikan dgn daun kesum pun ok rasanya...asalkan ada bau..jgan hilang bau dah eh..hehehe

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
terliur akak tgk ayam tu tau izah.. nasib baik cuti puasa.. ehhehehe... kalu x...x leh tgk lama2.. meleleh air liur d buatnya... sedaapnya tu izah.. ermm ada bunga kantan mmg sedap... akak pun suka... wangi jer kan..

ijayuji said...[Reply to comment]

amboiii amboiii amboiii dtg sambil sengseng lengan baju dgn kain niii wakakakaka... boleh3!! kita bg akak mkn dululah sure gigi pun kaler pepel wakakakaka... ceeetttt!

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...
Terima kasih atas ingatan di atas. bersama2 lah kita memuhasabah diri setiap hari

quinnie said...[Reply to comment]

izah bau ayam goreng seri wangi dah sampai ke ipoh..hehhehe...teringin jugak nak rasa masakan ayam ada taruk mayonis nih..mesti lemak2 rasa dia...macam letak yogurt...

siput sedut kat bawah tu..kita suka makan..tapi memang fail bab nak siang dia..hehehe...tak berapa nak pandai ketuk bhgn ujung nya..mesti hancur...kekekek

syasya said...[Reply to comment]

berserinye ayam goreng kak izah hehe salam nuzul quran..=))

ain (sweet thots) said...[Reply to comment]

wanginya masuk dapo ijah ... wah, dah buat dulu. kita pon tergoda2 tgk k.ummi tayang aritu

inaku79 said...[Reply to comment]

tgh blur x tau nk msk apa sekali keluar menu ni, ingat nak try tp bila tgk bahan.... semua ada tp daun limau ngan paste tom yam la plak yellek. adeh, dh la tergoda tgk gambar tuuuuuu....

Tina Othman said...[Reply to comment]

yeay, sedapnya dahlah mmg peberet ayam, nak copy resepi yg izah, tima kasih ♥♥

LadyD said...[Reply to comment]

sedap laaa...nak try lah.

Mat Gebu said...[Reply to comment]

meleleh air liurrr..huhu

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaaa kalau masak mcm ni mmng sedap, akak mmng suka kalau ada daun limau tu..mmng sedap dan harum je..masuk listlah...baru verangan takmo masak arini, nampaknya kena masak gaklah...ekekeke...

** Segan kat siput bermaksud akak tak makanlah..saje je wat ayat sopan sikit..hehehehe..kalau suami akak mmng suka betul...kalau hamka nampak, lagilah di telek2nya isi didlm tu dan tanya A to Z...kih3..sampai tak terjawab kita..

Gee® said...[Reply to comment]

macam ustazah jer dik izah ni... syukur alhamdulillah, berkat bulan Ramadhan tu... kan byk malaikat turun ke bumi di bulan yg mulia ni...
ermmm...macam terasa kesedapan ayam tu...nk try buatlah...

Kak Rosaliza said...[Reply to comment]

Assalam izah, kalo resipi ummi mmg kompom best lah. Sedap akk tgk mmg terliur je rasa ni heheh

che'iza said...[Reply to comment]

Terbau-bau wanginyer zah... Lupa terus ngan penangan kukis raya....

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

izah.. masuk list la resepi ayam ni.. mesti menarik dan sedap.. nampak gambar izah menggoda betul

Ida,Japan said...[Reply to comment]

sedapnyeer nmpk ayam ni izah....terleleh jer w'pun baru awal pagi...k'ida nk bgtaw...k'ida ada korek resepi donut ball II DJ dari dapur izah...mekasih byk2 yer dik..bile2 free akak update kt blog akak lak

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...[Reply to comment]

patut ler semalam saya tercium bau wangi memanjang je kat sini..rupa nya kak izah masak ayam seri wangi...jamu dgn nasik putih pasti tak perasan nasik betambah berpinggan2...bila timbang berat bdn, terus ralat bacaan nya..hehehehehe ;0).

Anawahid said...[Reply to comment]

bahan lain ada, bunga kantan takdak... ekekeke... masok list dlu... hehe

AZLINA said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...lauk ni kalau dpt mmg dah sah tak cukup sepinggan nasi, xde lauk lain pun xpe kan! Bunga kantan tu penambah seleranya..sedap3..

Apa pulak menu iftar hari ni Izah?? :)