CSS

Tuesday, August 9, 2011

Donut Glaze



Assalamualaikum..

Sesambil golakkan kak Anim yang tersalah kereta kat pasar tu, saya nak kongsikan resepi donut glaze ni. Donut ni saya buat untuk minum petang budak ber2 tu la. Asyik nak donut nak donut je. Kira misi saya untuk mencari geng donut dah tercapai sudah. Sebab budak berdua tu memang gemarkan donut. Disebabkan si Bais nak donut ada coklat hijau putih biru la apa la permintaan dia tu, saya pun memalaskan diri dengan buat glaze gula gini jela. Kuasa mak nak cair coklat bagai. Kalau buat gula gini tak pela, senang dan maknya pun suke. Ngehehe.. Saya lak buat tuk berbuka. Sangat lembut donut Kak Rima ni walaupun dah lama sejuk. Glaze tu pun sedap dan wangii je. For sure boleh buat lagi ni.. Tapi saya dah modify sikit resepi ni.



DONUT GLAZE

1 cawan gula aising
1/8 cwn air panas
1/2 sk esen vanilla
2 sb butter

caranya

Masukkan semua bahan ke dalam periuk kecil. Panaskan sehingga gula mencair halus dan licin. 
Bila donut yang digoreng dah suam2 gitu, bolehla celupkan ke dalam glaze yang masih panas. 
Kalau glaze ni berketul2 hampir membeku, boleh panaskan semula. 
Sejukkan donut di atas redai dan tunggu glaze keras bolahlah dihidangkan.




25 comments:

anymz said...[Reply to comment]

sreeeeeeeeet..brek
akak pastikan akak sampai sini dulu sebab nak golakkan org tu jugak..
ada org tu kan masuk dapur org lain tapi sebut nama org lain.muhahahaa malu tak malu tak?..haipp katok dak ijah ni tau..

eh!donut ni nampak sedap pulak..nyesal pulak dtg pagi2 nih.kalau tau baik dtg lepas terawih..lalalala

CikGu Ma said...[Reply to comment]

sedapnya..malangnya, berada diperantaun, sukar mendapat bahan nak buat sebarang kuih muih kegemaran..uhuk...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak anim..
tak malu pun..ada aku kesah.. hahahhahahahhaa... suuuhh dediam la kak nim.. rilex aa machoo aaa..

eleh donut je pun, tak mana terliur nye... lembut giler je pun, gula tu wangi harum sedap je pun.. tu pun nak menjejess... kikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

cikgu Ma...
oo yeke.. hmm alahaiii.. kena pergi mencari sungguh la kalau nak buat kuih muih yee...makan yang seadanya la nampaknya kan cikguu

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah....
waaah tgk donut tu mmg cantik ler izah... donut gini mmg sedap... akak x perna buat tapi akak beli jer .. huhuuu... tp kan tgk donut yg izah buat nie mmg gebu n lembut.. yg beli mana der dapat cam nie... uwaaa nak ckit .. nak buat tuk berbuka nanti.. heheheh

Mas said...[Reply to comment]

makcik....
telan air liur aku nengok donut kau ni.....
rasa macam nak memdonut la pulak.....
aiisshhhh...menggoda betoiiii...

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
kalau donut yg Izah buat ni mmng cantik dan gebu jek...rasanya arini pun mcm nak mendonut gaklah...

K.Nor said...[Reply to comment]

mcm sira jer donut ni zah..

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! kikikiki.... mcm keria pulak bunyinyer keria versi donut :D aduhhhhh kalau manis2 gini sakit gigi lerrr ni akak siat2 jugak ke? mcm mkn keria tuuuu hihihi....

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Assalam Di Izah....semua orang nampak sira keria...tapi lepas digeget baru nampak tu donut.....tapi kalau anak2 anak akak pulak nak makan kosong gitu jer..tak suka manis2...kadang2 diketok2 buang gula yang kita letak pada donut tu...macam2 hal!

Sofea said...[Reply to comment]

Izah syg...cantik donut tu, x pernah lagi akak mkn donut galze mcm tu..lain kali buat bagi akak rasa ye..hihi

HaSue said...[Reply to comment]

ni ala2 donut sira laa mcm keria ek ijah? aku pantangkn diri dulu buat donut..selalunyer termkn lebih aje

Ida,Japan said...[Reply to comment]

haii..nmpk donut izah, tergoda la pulak..len kali la, plan nak buat menda lain ni...gebussnyer

Gee® said...[Reply to comment]

mengancam la donut glaze izah ni... nyam2x...

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

akak boleh join budak berdua tu lah izah hihi
akak pon suka donut..
dan sekarang donut ni buat perut akak berdangdut dah ni.... aduyaiiii

kha said...[Reply to comment]

sedap jgk wat donut versi gini..leh try ni..:)

chikadakbiru said...[Reply to comment]

besh jugak wat donut nih..baru tak berterabuq gula kalau dimakan budak2 hihi..kalau tak buh tajuk donut td..mati2 ingat cucuoq gelang kekek

Ayu Safieza @ Humaira' said...[Reply to comment]

whot whot....donut tu mak nye makan kemudian tau.....utk bebudak je...seyeeeeees lapor lak tgok donut hang jah oiii....:)

quinnie said...[Reply to comment]

wah menarik ni izah...donut sira ala2 kuih gelang....boleh cuba nih..kita pun kadang2 malas nak tabur2 gula...sira cam gini senang...hehhehe

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Izah tak patut buat cam ni! Love teringin plak nak makan donut dari pagi tadi...tapi tak terbuat...keke! :D

Ezadlieza said...[Reply to comment]

Salam Izah...dan juga slam ramadhan..masak apa hari ni izah? dok buat tu??? tgh dok pk esok nak masak apa yer...

Anawahid said...[Reply to comment]

dha abis gelakkan kak amin lom... haha... masok sini den teringat cerita kak anim tu balik... hehehehe... sedap nampak donut tu... ada lg dok??.. ;)

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

sedap2.. donut ni anak2 suka kan izah.. ita lama tak mendonut si bujang ita tu tak minta kalau minta baru mama dia panaskan enjin

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

bila la nk rajin mcm izah ni..:(

telur n kismis bwh tu bt kiter lapar je..:)


rubies delight tu tentu dah selesaikan...cantik betul!

RaNiA said...[Reply to comment]

sedapnya donut..lama dh tak makan..