CSS

Thursday, August 25, 2011

Biskut Red Pearl


Assalamualaikum..

Biskut lagi. Biskut ni memula tergoda bila baca kat blog JIYA PENGEMBALA KAMBEN. Jiya kata sekut ni best je ngunyah. Masa tu telan air liur jela. Tak de la nak mencari resepinya. Tapi bila kak Rose entry sekut ni dengan resepi sekali, terus je tergoda nak membuatnya sebab bebahan pun ada dan campuranya tu dah dapat imejin cemana masa menggigit sekut tu. Dan hasilnya memang sedap. Memang rangup walaupun saya tak letak emplex ejen perangup biskut tu. Bila mengunyah tu terasa2 semua nya, rasa kacang, coklat chip dan rangupnya conflakes. Terima kasih kak Noorma dan Kak Rose yang sudi berkongsi resepi. Tq a lot!!




Sebelum biskut dibakar. Buat bebola bulat2 begini. Nanti bila dibakar biskut ini akan meleper. Boleh sudukan aje ke try pembakar dan golek2 sikit ngan tangan. Sebenarnya ceri atas tu guna ceri merah je, tapi sebab saya dah beli 2 warne, guna jela hijau tu jugak.





BISKUT RED PEARL
Sumber: Cendanakasih
Rujuk: Kak Rose

Bahan (50 biji)
150g butter
150g tepung gandum
75g gula kastor
60g cornflakes (diramas sedikit)
50g coklat cip
20gm ceri kering (merah,hijau)
25g badam/gajus/hazelnut(bakar dulu dan hancurkan sedikit)
1st esen vanila
1sk emplex (kak rose x letak... tp ttp rangup) *Izah pun tak letak

Hiasan
ceri merah, dihiris halus dan memanjang
sedikit kuning telur


Cara:
1.Pukul butter dan gula hingga sebati (guna whisker pun boleh, sekadar sebatikan gula dengan butter jer)
2.Campurkan semua bahan kering. Kacau sebati.
3.Guna sudu kecil, jemputkan adunan ke atas dulang pembakar. CK jemput dan buatkan spt bebola.(bila dibakar, biskut akan leper dgn sendiri)
4.Sapukan kuning telur diatas biskut, dan letak ceri merah.
5.Bakar pada oven bersuhu 165'c selama 30 minit.


18 comments:

chikadakbiru said...[Reply to comment]

sedap nih..byk bahan bubuh...tunggu turn raya aji plak la.masuk list dulu yer...thnks you

syasya said...[Reply to comment]

wee...sedap ni..!

izahdaut said...[Reply to comment]

CB..
Kan bila tengok bebahan tu pun dah tahu dah sedapnya masa mengigit tu

syasya..
a ah..sedapppp

Kak Sam said...[Reply to comment]

Akak tergoda ni.
Tapi tak sempat dah nak buat.
Izah tolong buatkan boleh tak?

Cheq Sue said...[Reply to comment]

seb baik kita dah tutup kedai beskut... kalau tak tergoda pulak ni

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

tengok bahan2 semua pun dah ada kat rumah tu... harap2 rajin ler membuatnya.. tinggal sehari je lagi(sabtu ni) hari membiskut.. hari ahad dah nak cabot balik kg.. hehe.. apa2pun akak salin dululah resepi yekk..

ninazsyafinaz said...[Reply to comment]

baru cadang2 nak kemas oven..tapi tahun nih mmg teruja nak mencuba resepi2 biskut.baru pagi nih mengeluh..ader lebihan cornflakes dan ceri warna merah dan hijau tuh..tak tahu nak buat bikut apa lagi..pagi nih nampak biskut nih..cantik!!! Balik nih nak keluarkan oven semula lah nampaknyer..ahaks

Yatie said...[Reply to comment]

wow mmng cantik lerrr sekut ni...nama pun bukan main glemer lagi, harus di cuba ni....nengok pun dah tau mmng sedap...

Cendana Kasih said...[Reply to comment]

akak dh 2 kali buat sekut ni...ini pun dh tinggal setengah balang jer... lagi berapa hari lagi nk raya, tp biskut sume dh reda...

kalo tak cukup, nanti akak hidang karipap jer la....hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Sam
boleh je kak sam. saya buat ek.. pastu saya makan sendrik. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cheq Sue
laa dah tutup ke.. hehe... tak pe lepas raya nanti leh buat

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
saya doakan ada kesempatan dan kerajinan. hehe.. rangup sekut ni kak.

izahdaut said...[Reply to comment]

@ninazsyafinaz
sama la ngan saya pun, bila ada tinggal sikit2 tu la yang tak tau nak buat apa. nasib ada resepi ni. siriyes sedap. saya buat 2 adunan terus. baru berbaloi

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
harus kak.. sedap ada gigit kacang coklat chip tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cendana Kasih
hihi.. eh kripap mcm sdap je kak. lain dari yg lain apa.. hehe.. tq kak

Mas said...[Reply to comment]

masuk list resepi biskut ni...he3...
nanti2 aku buat..
sedappnya tengok..

nurul huda said...[Reply to comment]

uihhh.. meriah betul lah biskut tu.. nie buat tergoda nie.. hehe

http://hoodacakura.blogspot.com/2011/08/projek-raya-3.html

HaSue said...[Reply to comment]

cun sekut ko nih zah..dr smlm nk ngomen nih..hehe