CSS

Friday, August 19, 2011

Tart Nenas Gebu


Assalamualaikum..

Saya letakkan dulu entry sekut tart ni . Kejap2 nanti insyaALLAH saya reply komen2 dibawah nuuunn ye. Tadi beria duk chit chat kat FB , dah sekarang satu kerja pun tak siap lagi. Salahkan si Noorsha Dhira!!

Sekut ni macam la namanya dihujung tu ye, bukan Mat Gebu tapi gebuu je. Memang elok je texture nyer. Lebih kurang adik beradik kembar dengan tart yang saya buat resepi kak Nor jugak. Bezanya yang ni tak perlu putaq kasi gebu dulu butter nyer tu. InsyaALLAH menjadi kegemaran la tart ni. Rupa tart saya tu idak le cantek mana. Ni second time saya berkecimpung mengetart ni. Tak reti lagi nak jangka tepung tu lembut ke idak. Tapi alhamdulillah.. menjadi dah tu. Bertambah semangat saya buat tart nenas ni sebab anak2 rupanya gemar kan tart nenas. 1st time tengok diorang suka makan. Saya ni tak berapa sangat makan, tapi bila tengok diorang makan, sukeee jee kan.

Mekasih kak Nim. Kak Nim ni memang orang yang tak kedekut ilmu untuk share. Biasanya kalau dah tokey tu, nak share pun segan segan kan, tapi alhamdulillah dengan berkongsi ni, rezeki kak Nim bertambah banyak mencurah2 kan. Resepi ni jugak kak Anim buat bisnez dan memang ramai yang mengoder, kiranya untung tu boleh bawak kak Nim jenjalan dalam dan luar negara. Itu kisah kak Nim ler.. kannn



TART NENAS
sumber: kak Anymz

bahan2 pastri

4 oz butter- 115 gram
4oz minyak sapi- 115 gram
1 biji telur gred B
1 lb tepung gandum-450 gram
sedikit garam
air sejuk


cara

Pecahkan telur di dalam bekas adunan,
Masukkan butter dan minyak sapi
Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.
Guna acuan seperti gambar di bawah.
Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min


Untuk Inti Puan2 boleh gunakan seperti biasa.samada yang buat sendiri atau yang segera yang sedia ada di kedai2 jualan bakery.

Akak biasa buat *IZah guna readymade

10 biji nenas-di sagat dan toskan airnya
3 kampit gula
sedikit pewarna kuning

cara

kacau nenas dan gula
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
Kacau hingga kering dgn api yang perlahan


64 comments:

Hanim said...[Reply to comment]

semua org dah buat kuih raya dah...saya taun ni tunjuk jer kot. anak kecik ni...xmengijinkan saya buat. kalau buat sendiri tu puas ati ckit kan. montel2 tart nenas tu, nak sebalang hihihi.

ijayuji said...[Reply to comment]

Cantekkkkkkk dah tu tartnyerrr! kita tahun ni pesen beskut suyme sama bolat2 akakakaka... sian sha yg dipersalahkan wakakaka... sekeh KAKAK Izah Daut!

K.Nor said...[Reply to comment]

comel jah.. mulat2 jer tak patah2 lawo2.. meh amik jem yg digentel tu.. tulung mengetat utk k.nor deh.. :)

mela said...[Reply to comment]

cunnya tart niee...nampak pun dah gebu..

kasihredha said...[Reply to comment]

zah..hari tu akak tengok kat rumah kak anymz...hari ni tengok pula kat rumah izzah...
tetiba angin rajin akak mula menjelma..hihi

anymz said...[Reply to comment]

isshh..ko jah...byknya inti..kalo buat jual.akak org pertama yg order..
haha

Jgn kedekut ilmu..walau pun akak bg org resepi ni.rezeki tu tetap ada jah.cuma akak dah pencen buat jual tat nenas ni..tak larat dah rasanya..dulu2 cecah juga order tu hampir 20 ribu keping.bayangkan.buat berdua aje.akak buat akak packing.yg delivery si along tu hah.

Sofea said...[Reply to comment]

comelnyer tart..mcm tuanye ;)

Yatie said...[Reply to comment]

waduh comelnya tart ni...betul2 gebulah..suka..suka...akak takmo buatlah, akak nak order je dngn Izah leh kan....akak kalau buat tak sempat buat raya....buat bnyk pun abes makan sendiri...hehehehe...kalau order pun kena sembunyikan dulu...hah3, takut tak sempat raya...kuih kegemaran kami sekeluarga tu...

Mummy Irfan said...[Reply to comment]

memang gebu sgt..nmpk sedap sgt...oh puasa puasa ni memang sume nampak sedap kan....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

sempurna kejadian tat nenas izah ni... akak suka sangat ngan tat nenas ni.. tapi kenapalah liat bebenor nak mengetat?? rasa mcm payah jer nak buat.. yg benornya.. malas nak main ngan benda2 yg belengas ni.. hehehehe...

HaSue said...[Reply to comment]

Cantik kejadian tart ko nih izah..aku nyer acuan kecik jer..ko nyer acuan sama cam kak nim ke?nanti aku nak carik jugak laa..kot ade

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...[Reply to comment]

auihh! gebu nyer!
tercekik air liur patik nengok..sb ni peberet patik nih! =0).
kak izah, nak tart nenas gebu gebu satu balang siap! =0).

Nuridah said...[Reply to comment]

Cantiknya tart tu...tengok muai aja inti tu...masuk mulut sedap nie Izah!!

Amie said...[Reply to comment]

mudah-mudahan kawan-kawan yang tak kedekut ilmu akan bertambahlah lagi rezekinya, suka tengok tart nenas ni.. kelmarin rumah Kak Anim, hari ini rumah Izah pulak.... Kak Amie tak mahir buat, tapi tart nenas memang kuih raya pilihan nombor 1.

lemongrass said...[Reply to comment]

Cantiiiikkkkkk, gebuuuuuuuuuuu!!!!!
I punya tart gebu gak tp tak cantik sbb terlupa nak sapu kuning telur on the top, so pucat lesi aje, hehehe....

AZLINA said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah...wow tat nenas ni bukan saja gebu tapi seksi mengancam sampai terjojol isi dalamnya tu...sgt mewah dgn inti nenasnya. tat mcm ni la yg akak suka, x mcm yg org jual tu ciput je intinya... :)

Mas said...[Reply to comment]

cantikkkk la tart nenas kau makcik...
nampak sangat gebu dan sedappp la....
meh tukar tart nenas ngan aku nak...kikikiki

Ummi said...[Reply to comment]

Weeee Izah, bila masa duk mengetart, pagi tadi duk ramai2 mengetart kat FB si Noorsha jek usik2 gambar kawin dia, aleh2 dah siap tart Izah ek...super wonder woman tul Izah ni...hehehhehehe, ** yep I wonder laa..haha

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Tersangatlah jelitanya tart itewwww

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

lawanya tary izah tu.. sayang nak makan.. kemas je izah..

tun_telani said...[Reply to comment]

uwaaaaaaa......... kak izah dh stat mengukis raya.. tinggal tun sorang je yg x wat biskut raya lagi..
ps: cantik jelita laa tat nenas akak.

che'iza said...[Reply to comment]

Cantik ... molek jer tart ko izah... kalau den yg buat gulung2 cenggini... haru......

chikadakbiru said...[Reply to comment]

weee tart paling sedap di dunia...suke suke suke!!

sitiezahim said...[Reply to comment]

akak...saya suka tart nenas..tp tak yakin nak buat..huhuhu..nak cikittt

lina_pg said...[Reply to comment]

assalam izah, tart peberet akak ni tapi selalu main tempah jerr, xreti nk menggulung tuh..kemas jer gulungan izah ni.Tart pun nmpk gebus.Kalau mkan cair di mulut..hmm sedapnya

Latika.Dot.Dot. said...[Reply to comment]

sedapnyeeee tat nenas!!!

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah..
cantiiknya tart nie izah... kemas gitu.. mmg tergoda tgk dr umah akak anim dulu.. mmg nampak sedap sgt

Rima said...[Reply to comment]

Izah
Sonia also suka makan kuih tart.. very pretty indeed ur tart.. i loike!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Hanim
ye la kan, dlm hati tu trasa je nak buat sendrik tapi keadaan tak mengijinkan.. paham paham.. hehe.. nak sebalang je ke? cukup ke tuuu.heee

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
eh napa aa asik bulat2 je.. meisauu kan.. takut terkenan lak. haha.. eh bukan sha ke? ok akak salahkan ADIK ika lah.. sekeh diaa!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
kak nor.. kak nor bagi jem kat saya , saya tolong gentel je. tak mau tolong memicit tart.. tak larat. hahhaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@mela
a ah memang gebu.alhamdulillah menjadii

izahdaut said...[Reply to comment]

@kasihredha
tu dia.. akak dah datang semnagt membiskut la tu.. hehe.. selamat mengetart kak. best nii

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
nak pitam saya dengor.. 20k? mak aiiiiiiiii.. patut la sampai sakit situuu kan. hehe..

inti tu tak berpaa manis kak nim oii. tu buat banyak pun sedap je ngunyah

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sofea
alamak kak pia.. malu aii.. haha.. mana ada laa... tart tu ok la kan..kire lulus la kan bentuknya tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
tu dia... kalau gitu lagi berbaloi buat sendrik kak yatie..,tapi kan dah balik mesia ni semua senang je. main tunjuk2 je kan kak.. hehe..
nah amik balang tuk kak yatie.. balang jeee..kiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mummy Irfan
betul la sangat. nampak goreng telur pun..haii memikat selera jekan. tapi kan. tart ni mmg sedap tauu. ahakss menggoda lak

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
dulu saya rasa susah jugak nak membuat tart ni. memang tak terjangka nak buat. tapi bila dah belia cuan kan, dan bila 1st time buat menajdi, terus je semangat kak. sedap pulak tu. kalau beli, jarang2 jumpoa gebu gini..

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
aku nyer acuan yang kecik tu. kak nim nyer beso kan. ade aku nampak ritu. tapi malas lak nak mebelinya sebab rasa cam beso la. aku suke kecik2 comel gitu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi
nah amik balang je. gi buat sendrik. *sambil kunyah tart.. ngaahhaa

Naz said...[Reply to comment]

Waaaaa..jelesnya... Bila nak buat tart gulung ni.. Biskut wajib ni setiap tahun.. Jem nenas tak wat lagi..huhuhuhu.. Izah, buatkan utk akak 2 balang.. Nanti akak gi kutip kat umah Izah..hehehe

Ida,Japan said...[Reply to comment]

gebussnyer tart dik izah ni....kalau la kt sini ada jual readymade inti tu..senangkn, b'cinta la nkbuat inti tu dulu..sbb bukannyer rajin sgt heee..tapi ni la kuih raya feberet

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nuridah
betul kak Nur, masuk mulut melted je.. sedap.. gerak2 sikit lidah bagi hancur ye.. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Amie
betul tu kak amie, memang menjadi pilihan numer satu. dedulu pun tak berani nak buat. rasa cam remeh je. tapi last year belajar dengan MIL. Rupanya tak susah mana pun. tu yang tahun ni try uat sendrik

izahdaut said...[Reply to comment]

@lemongrass
wah akak dah mengetart jugak ye... hmm kalau tak sapu mmg la pucat sikit, tapi dah masuk mulut tak de hal punya.sama je rasa kan.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLINA
saya buat besar sikti inti tu sebab inti ni tak brapa manis. kalau besar pun tak pe.. lagii sedap kan kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
makcik dah tayang belum trt nenas? resepi sapa mas?

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
sebenarnya ni projek beberapa hari lepas dah kak.. idak ler sesambil ber fb tu menetart nyer.. kalau gitu super women betui..hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@MamaFaMi
tq mama.. tekan aje ma, itu lah hasil nya.alhamdulillah

izahdaut said...[Reply to comment]

@Juwita Jamaludin
tak de la ita, ada je yang senget benget.. yang pasti tart ni kecik2 senang nak masuk molot.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
alaaa tun. apa kes belum sampai semngat ni? ke sebab nak dapat sekut freee ni? ;-)

izahdaut said...[Reply to comment]

@che'iza
napa lak.. ok je..pakai tekan je ni. gini ler hasil yg tak seberapa ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
haha.. sah penggemar tart... akak ok je, makan makan gitu jela.. idak ler gemarr giler.

izahdaut said...[Reply to comment]

@sitiezahim
cer try buat hajar. kalau ada acu picit tu, insyaAllah menjadi. akak 1st time buat, terus alhamdulillahhh menjadii..teruja sangat

izahdaut said...[Reply to comment]

@lina_pg
betul kak, cair dimulut. just gerak2 kan lidah je kan.. inti pun kurang manis. memang kena la rasanya tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Latika.Dot.Dot.
best best kan kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
waalaikumussalam warahmatullah..
kak diana tak engetart lagi ke? try la resepi ni. tak mngecewakan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Rima
tq kak rim.. oooowhh sonia pun suke yee.. mcm anak2 saya jugak

izahdaut said...[Reply to comment]

@Naz
wooohh tokey kuih raya mana leh tak buat tart nenas.. gii godek sinun.. ;-)

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ida,Japan
ooo ye ke..saya kalau kena buat jem tu, tak jugak la saya nak mengetart nenas ni kak? hehe

ScHa MimiE said...[Reply to comment]

nk tnye bole? kalo tart ni pakai mold bunga tu agk2 ok x? =) huhuu..

pena rozie said...[Reply to comment]

Cantik la

umi fatihah maisarah said...[Reply to comment]

Assalam izah...
sya zura, br je jd folowwer izah.
Suka sgt nengok tart gulung ni...nengok je dh tau mmg sedap..
zura mntak izin nk copy resepi ni..nk cuba buat sbb lom pnah wat tart gulung lg...hrap2 d'izin kn...

Azie said...[Reply to comment]

As salam. Aduhaai Izah, cantiknya tart nenas ni. Sungguh menggoda melihat gambarnya