Thursday, June 16, 2011

Donut Ball 2





donutball21


Assalamualaikum..


Resepi donut ball 2 ni dari kak Dayang.
Kak Dayang kata kalau nak tahu cemana rasa gebunya tu sila buat sendriri.
Hehe..jadinya saya pun menguli la dohnyer..
BM yang ulikan. Mekasih BM.
A ahh memang ada kelainan kat donut yang menggunakan ovellete ni.
Gebu dan sedap. Tapi saya guna tepung gandum je.
Jadi saya tunggu donut tu betul2 kembang.
Baru betul2 gebu.
Mekasih kak Dayang. Buat satu adunan ni, tak membazir.
Anak2 makan sampai habis.
Kak Yatie pun dah cube donut ni kan.
Tengok donut kak Yatie tu yang menggoda tu!

donutball22


DONUT BALL( Resepi II)
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang


bahan-bahan:


2 cawan tepung gandum atau tepung high protein
2 1/2 sudu besar gula
1 sudu besar susu tepung
1/2 sudu besar yis mauripan + 1/4 air suam (direndam hingga berbuih)
1 sudu kecil ovallette
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 sudu besar marjerin
1/3 cawan air / susu segar (-/+)
gula saduran
**(jika menggunakan susu segar, tidak perlu letak susu tepung)


Cara-cara :
Kisar semua bahan (kecuali tepung, ovallette, yis dan gula saduran) hingga sebati.
Di dalam bekas yang agak besar, ayakkan tepung dan buatkan lubang di tengah-tengahnya. Tuangkan bahan-bahan yang sudah dikisar tadi, yis dan ovallete. Uli hingga menjadi doh. Jika adunan terlebih lembik, bolehlah ditambahkan sedikit tepung.
Bahagikan doh kepada 20-22 bahagian dan bentukkan seperti bebola. Gunakan sedikit tepung untuk membentuknya (sekiranya doh melekat di tangan). Susunkan di atas dulang yang disapu dengan sedikit minyak atau ditaburkan tepung. Rehatkan sebentar selama 10 minit atau ikut suka.
Sediakan minyak untuk menggoreng. Apabila sudah cukup panas, gorenglah donut tadi hingga keperangan. Toskan.
Sadurkan dengan gula icing/gula halus atau hiaskan dengan topping kesukaan.




donutball2



61 comments:

Sizuka said...[Reply to comment]

izah, gebunya!! mmbuatkan i terliur.. huhuhu..

Nuridah said...[Reply to comment]

Izah,

dh lama kak nur aim donut nie tapi tk terbuat2 gitu...dpt byk tak Izah?? Nak buat juga lah...campak lah bola donut tu kat sini...akak dh bukak mulut besor2 nie...hehe.

K.Nor said...[Reply to comment]

waaa 2nd pic tu sangat cantik woo... hebat2 :)

fiza damia said...[Reply to comment]

wah sama la kita hari makan donut..resepi dr tuan umah yg sama..hehe

Ummi said...[Reply to comment]

Izah..akak baru jek tengok muffin bawah tu, dah kuar donut pulak...laju mcm kipas angin laaa..hahahhaha, nak jauhkan diri dari yis boleh tak? adeeii kembang dah badan akak...hati senang ke, byk makan ke...waaaa, dua2 kot..hehe

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

salam nice pic....
donat yg mmg npk gebus, kembong dan menyelerakan...

umi said...[Reply to comment]

donut tu mmg cantik menawan, tapi foto dia lagiiii menawan. cayalah cameragirl ni!

desperate mama said...[Reply to comment]

izaaaahhhh... kecur air liur ku...... sedapnya izaaahhh... nak nangis tengok...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

suka pic yg 2nd tu..cantik sgt!!

Wanieyra said...[Reply to comment]

Kak izah weh! tingginya donut tu.....hari tu ira dah copy resepi ni tp ikut kena ikut Q....

aLoY said...[Reply to comment]

xtahan tgk donut tu posing!!

YANA SHAIFUL said...[Reply to comment]

salam..kat sini dah siap donut..yana tgh tgu donut kembang g..mkn sini dulu lah bleh x..hehee

Mas said...[Reply to comment]

gebu sungguh donut ball tu! nak sikit boleh :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

wahh.. gambar semakin cantikk!! especially 2nd pic.. I like!
mmg nampak gebu donut tu.. tp akak ni kalau kuih yg kena perap2 ni sokmo payah nak buat..

DJ Dayang said...[Reply to comment]

mek jah...

wallaaa! so gebus laa!...siap buat sarkas lg donutmu iteww...cantik2!

aik, xkan tq jer kat akak, meh campak kat akak 10 bijik...dah x tahan nengok!... :D

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak izah,pic cantik,donut pon nmpk gebu jer..Siap wat mcm ala2 trofi Af lak,hikhik..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sizuka
alhamdulillah memang gebu donut ni...
suke mencube donut yang ada beza dari segi bebahan ni..suke tengok hasil nyer

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nuridah
saya nak aim mulut akak nih... jangan katup saya nak lambung ni.. hehehhee..

hmmm ikutkan rumah ni 3 mulut memang gemar donut. jadinya alhamdulillah cukup dan ada 3,4 biji je lebih sikit.boleh tahan la. tak la banyaakk sangat. tapi tak ler sikit sangat..2 cwn tepung tu kan..

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
sifu yang puji ni.. kombang jp vontot.. maceehh kak nor.nah donut 2 ketui

izahdaut said...[Reply to comment]

@fiza damia
ooo ye ke... memang tokey donut tul la kak dayang ni ye.. hehe

chikadakbiru said...[Reply to comment]

beshnyee tgk gambar atas tuh...tinggi giler...hihihi

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
hahaha.. kaka ummi ni buat lawak tau.. mana ada kipas angin haishhh.. hehe.. a ah la kak, nak jauhkan jugak la... uishh tapi tak tertahan hati ni nak kuih goreng kembang2 gini.. hehe

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah, waduh cantiknya gambar..dah makin prolah...donut ballnya pun bukan main lagi beraksi...seksi dngn kegebuannya...

tun_telani said...[Reply to comment]

tun terpegun nengok gambo donut yg duk susun tinggi tu.. magic aa, camner dia blh x jatuh? ce citer..ce citer..

quinnie said...[Reply to comment]

sukanya tengok donut yg super gebu nih...hehhe...hari tu dah tengok kat umah dayang....memang geram jek....entah bila la nak baut nih...kekekke

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

comelnya donut..
nampak gebu.. baru berangan nak buat cepat betul sampai sini...
izah gambar makin cantik dan sharp! tahniah.. kerana adik akak ni rajin mencuba... dah pro dah tu! :D

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

bolat2 donat mu itu izah, berguling2 kang dia jatuh dari gelas tu.. hihihi. kena cuba gak resipi donat dari DJ ni. gambar dah cun dah ni, dah boleh jadi pro lah nanti :D

Mieza said...[Reply to comment]

akak pun dh buat izah..sedap je kan..tp akak suka la izah letak donut dlm gelas..creative!

anymz said...[Reply to comment]

tak dapat buat ball ni hari ni..ovalette da habis..semalam dia tak nak pulak bg tau yg dia da habis..kalo tau semalam waktu ke opis tu mesti akak singgah beli ovalette..nyampah la ko ovalette bagi aku dua kali kerja je..huhu

Nieza said...[Reply to comment]

uishhh gebusnya donut tu zah...suka tgk bolat-bolat tu senang nak ngap...hehe

Mas said...[Reply to comment]

perhhh...dasyatt gambo donut kau makcik....
terbaikkkk......
gebunya donut tu......

Mas said...[Reply to comment]

perhhh...dasyatt gambo donut kau makcik....
terbaikkkk......
gebunya donut tu......

Ida,Japan said...[Reply to comment]

laju jer dapur dik izah ni...baru sempat terjah sini..tak sabau nak tengok cam mana donut tu tegak berdiri...OIC, telah dicucuk lidi ngupanyer..ekkkeke
bulat2 come sgt...

cikmanggis said...[Reply to comment]

ingatkan tropi akademi fantasia tadi hehe..mmg gebu donat ni..Cm dah cuba:)

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

izah.. trfikir gak macam mana awak dirikan yang atas sekali donut tu.. rupanya cucuk ye.. hihiihhi.. kita baru buat kelmarin tau..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
maceehh kak, gambo ni kadang menjadi kadang nyer idak.. ikut rezeki la kan. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@umi
mekasihhh.. alaa.. pakai tembak je tu.. kadang jadi kadang ke lautt jugak.. hahah tak nreti lagi ni... masih blajar..kalau kena kritik ngan hubby rasanya bernanah telinga.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@desperate mama
saboo fiza sabo.. ko kan dlm perancangan diet.. jgn diet kelaut sudahhh.haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Deliah's Deli
tq del... u make me so so terharu... dah sifu puji anak murid khaaann

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wanieyra
wah baiknya kena ikut Q ye.. hehehe.. tu la ni dah banyak potong Q dah ni

izahdaut said...[Reply to comment]

@aLoY
tu la bila tengok balik dah macam trofi akademi AF dah.. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@YANA SHAIFUL
dah kenyang tak makan donut.. kembang yis la dalam perut kita ek.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
dah habis mas.. gi godek nun.. senang je ni. kalau ada bibik, suh je bibik ulikan. senang cerita kan. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
ye la. nak cari time la kan. karang takkan makan kuih dah malam pulak. hehee.. macehh kak

izahdaut said...[Reply to comment]

@DJ Dayang
mana boleh nanti diet ke lauuttt.. hahaha.. saya memang susah hati la kak dayang. kalau gi blog kak dayang mesti terbawak balik lemak ..cemana tu? ikiki..
macehh akak ku

izahdaut said...[Reply to comment]

@Zaliedana
itu la bila ct habaq mcm trofi af baru akak perasan. hahaha.. bertuah tol budak ni!

izahdaut said...[Reply to comment]

@chikadakbiru
tu la kata ct tu dah mcm trofi af dah tu.. hahhaaa..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
waalaikumusslaamwarahmatullah..
ni sebab tengok donut kak yatie la hari tu.. terus dan dan nak buat. hehehe.. mekasih kak. tak de pro nyer la. baru blajar2 kak. kdng tak jadi pun gambo nyer

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
tun akk cucuk ngan lidi la.. memang tak jatuh. hehehe,ingat nak buat mcm jambak bunga. tak jadi la pulak

izahdaut said...[Reply to comment]

@quinnie
tu la, kalau kuih kembang2 ni slalu aje menggoda.. try la nak rasa kegebuan n kelainan donut yg menggunakan ovallete ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLITA AZIZ
akak.. jangan la cakap pro.. jauuuhh lagi nak capai tahap akak ita ku ini.. apa pun mekasih.. bagi semangat tu.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mieza
da buat ye kak. a ah gebu rupanya letak ovalete ni kan donut nya..akak kononnya nak buat mcm bunga. tak jadii ..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
memang la dia tak dapat nak bagitau sebab kak nim sibuk mencari cardreader ari tu kot. hehehe..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Nieza
a ah..bebudak ni makan donut ni buat mcm makan satay... tapi yang haru nyer bila gula la bersepah2.. uii jenuh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
mass..try buat gune ovalette.. sedap gebu nyer tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ida,Japan
a ah la kak.. hehe saya cucuk ngan lidi.. boleh tegak gitu kan. konon nak kreatif cara lain, tetibe lain lak jadinya. kata si ct tu dah mcm trofi pun dah.. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@cikmanggis
hahaha.. tu la cm.. mcm trofi dah rupanay

izahdaut said...[Reply to comment]

@Juwita Jamaludin
a ah guna lidi.. tu la dah tengok dah donut ball tu..comel comel

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

oooo nie yer donut tu izah.. akak selalu jer tertinggal kapal sejak kurang sihat nie tau... huhuuu..:(

wow! memang cantik gambar2 donut tu izah.. comel sgt... nmpk pun gebu jer donut tu kan izah... mesti sgt sedap nie..

ijayuji said...[Reply to comment]

Kak, terkejut tgk gmbr donut yg atas tu ingatkan dia berdiri gitu wakakakaka...rupa2nyaaaaaaaaaa ada kayu yg pacak ahahaha... gebus tuuuuu... masuk list!

kayrul-shah said...[Reply to comment]

cantik donat tue posing...rasa sayang nak makan....gebu pulak tue