Monday, June 13, 2011

Roti Puri Kentang

puri kentang


Assalamualaikum..


Ooo ada orang negori pelik orang Pahang cakap Negori sombilan yo.
Yelah entry ni nak cakap pahang Lepeh lah. *majuk*
Demeh seme doh kenya ke minum pagi?
Kome makan roti puri yang ade letok kentang niho.
Pepalih weh lembek *lembut.
Sokmo kome buat hak roti puri biase te je.
Ame doh sejuk te, die kereh kan. Tak sedak doh makan.
Tapi hak letok kentang neh, lembekk je.
Ame sejuk pun, sedak lagi makan.
Saje ler nak beringo ke deme, ame deme nak cube lah.
Karah kata kome tak rayat pulok macamana puri kentang neh.
Loh mek aok tak paha ke kome cakak lepeh neh?
Ame tak paha ce translate ke ingreh. Hahhaa..
*Gelak sorang2 bila baca balik entry ni.
Tak paham ke? Ikikiki..


Mekasih kak Fida untuk resepi ni. Saya suke!!



puri kentang1


ROTI PURI KENTANG
sumber: kak Fida@Myr

Bahan-bahan ( 8 keping )

125 g kentang - rebus empuk dan lecek halus
120 g tepung gandum (1 cawan rata)
1 sk garam
50 ml air hangat (10 sb)
secukup minyak masak untuk goreng terendam

Cara-cara

Kentang lecek dicampur dgn tepung dan garam dan digaul rata.
Tuang air hangat sedikit2 ke dlm adunan kentang dan uli hingga tak lekat ditangan.Tambah tepung jika adunan terlembik.Tutup dgn plastik atau kain lembap dan perap 30 min.
Doh di bahagi 8 dan dibulat2kan menjadi bebola kecil.
Canai bebola doh tadi sebesar tapak tangan,buat hingga habis dan dibiarkan 10 min. sementara minyak dipanaskan di dalam kuali.
Goreng doh yg dicanai sekeping2 dlm minyak terendam.Sambil dibalik2kan dan disiram2kan minyak pd kedua2 belah puri.
Goreng puri hingga kecoklatan,angkat dan toskan minyaknya.
Siap untuk disajikan

puri kentang2


Saya makan dengan sambal sedap ni. Dapat resepi kat buku.
Nanti saya share resepinya.

50 comments:

anymz said...[Reply to comment]

aiyoyoyyo..aciiiiiiiiii

deyyyyyyy...tak paham den doh..tapi akan cubo belajar..nak cari kamus bahasa pahang dulu..

ooooooooooo...masih terlopong mulut ni hah,baru akak tau rupo2 ee Pahang pun ado bahaso sendiri jugak yo..kono belajar ni,sbb bakal besan org raub ni jah oi..

eh!..roti ni nampak best gak..semuo best lah nampak ee ni jah..kihkihkih..

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

OMG Izah!!! You have my most favourite puri here!!! Looks yummy and inviting lorrrr :D

Wanieyra said...[Reply to comment]

Salam izah...

singgah breakfast kat sini boleh???

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
pecah lagi pinggan kak? hahahhahaa..
a ah raub ngan lipis tu lebih kurang je la lorat nyer. tapi kalau jerantut ke temerloh ke kuantan ke pekan nun, lain pulak. lorat dia lagi lembut sikit..kome ni laju sikit.kalau biasa tengok sharifah shahirah retis pelakon tu bila bercakap pahang, haa mcm tu la lorat nyer.

wahhhh.. nanti dah kenduri jangan lupa jemput den yo

izahdaut said...[Reply to comment]

@♥LOVE2COOK♥
kalau buat roti puri i slalu teringat kat u la love, hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wanieyra
jom.. boleh pindah lemak ke ira pulak. kiki

ijayuji said...[Reply to comment]

Wahai kak izah, mu ckp bahse nogori den tak paham! wakakakaka... cakap BAHASA MELAYU malaysia yer hihihi.... lama lah tak buat roti puri niiii, sedapnyer lwn sambal belcan :D mkn sini jer lah eak :D pssst>> semalam buat kerabu ikan tongkol tu sedap gilerr! suke3!!!

ijayuji said...[Reply to comment]

silap tulih, nak tulis sambal tumis tertulis sambal belacan wakakakaka... pagi2 ni menggong sikit :P

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
ikaaaa.. hahaha.. tak pahm ke? ee tak international la mekk.. hahahhaa.mau tak international..

nasib ada pembetulan. kalau idak pengsan dah tadi cicah ngan sambal belacan. baru terpikir..haiis mek ni jenis cemana gamaknya.. hahaha..

Mas said...[Reply to comment]

aku layan jerk bebel kau tu.....walaupun tak berapa faham...angguk jerk kepala tu....kikikiki

tengok puri kentang tu....
teringat kat laki aku..
klu aku buat roti puri..dia suka picit roti tu....kikiki
lepas tu dia buat lawak..tengok...abang picit roti ni..nanti dia kembung balik....
macam2 kan...

Kak Sam said...[Reply to comment]

Singgah sebentar di dapur teman2 sebagai terapi setelah jari jemari lenguh menenyeh dokumen. Tapi malangnya semakin stressssss sebab tensen tengok makanan cam gini. Huahhh

mrs plain-june said...[Reply to comment]

kecoqnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..................

Sizuka said...[Reply to comment]

izah, i suka puri! sedap!! tapi nak buat sendiri, memang bercinta.

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan... ZAH... x PAHAM hu hu hu hu.. tapi resepi tu paham.. he he he

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam izah..

akak pun tak faham sgt org lepeh bercakap... tp kalau org raub tu boleh dah la faham... almaklum.. dah 12 tahun jd menantu org raub.. hehe...

nampak sedap pulak puri tu... resap minyak dok izah?

Sue said...[Reply to comment]

siyes...terguda...
pah paleh wehhh

Gee® said...[Reply to comment]

hahahaha...pecah perut dibuatnya dek loghat lepeh ni... akak ramai juga waris bau2 bacang kat lepeh tu...memang kalu diorang bercakap akak nganga jer...ade yg paham ade yg blurrr... hehehe..apapon, sedak roti tuh nak sket...?

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam roti puri mmg sdp... koi pung x pernah bwt lage ni...make pernah doh...kawe rasa nnt nok try gak wat...
pe pun kawe g mah mu make lee

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

Orang Johor tak reti cakap pahang, so kita buat dek lah eh. nak beljar gak tapi kena duk berjiran lah nanti... hehehe

teringin nak merasa, apa kata izah bagilah kak ct sikit, molek dah tu jadinya :D

sori banyak tertinggal entri lah, semuanya sedap2 belaka tu izah. nak2 lompang jakarta tu..wooo sedapnyaaa

hazila said...[Reply to comment]

hahahaha...
hanya orang Pahang dan yang duduk kat Pahang je yg boleh faham.

Anna Qawina said...[Reply to comment]

Izah : ni aku maghi nok mitok ado lagi ko ghoti tu? nok ghaso etek nok buak malah...hehe...aku dulu dok Pahang 3 tahun tak tahu lak bahse pahang ni..yg aku tau..deme..hhaa..sbb member sebilik aku org pekan..

tun_telani said...[Reply to comment]

muahhaha.. dpk pahang setabuk! kui kui....
aduk.. sedak nyer napok roti puri nih. dok penoh agi makang nih....
(baca loghat ganu, k ;p)

intan_blur said...[Reply to comment]

salam iza..hmmm sedapnye..nak cube la utk 1st time..belum penah buat lagi

Ummi said...[Reply to comment]

Salam.. bila samapi sini mesti tersekat tak nampak jalan lain ...mata ni dah melekat dan perut pun berdondang sayang lah izah..

Naz said...[Reply to comment]

Izah..buat roti ni tak yah guna BM eh..Kolo tak guna leh lah buat..Akaknye BM sakit..sbb tu maleh nak meroti..
Hehehe..Izah, kak Naz tau org Pahang ada cara cakap mrk sendiri.. Kak Nim tak tau kan..

nOOrsha said...[Reply to comment]

izah..ekekeke... siyes x paham... aku pnah stadi kat pahang, tp kat kuantan lah....kt sana loghatnya cam senang sket nak ikut... yg ko cakap atas tu aku x reti...ehehhe... roti puri mmg bes..lg2 ade kentang... huhuhu....naaaakkkkkk!~

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
mas... klako hubby ko. banyak makna nya tu.. hahaha. try la buat ni. lain dari puri biasa tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Sam
tak yah stress stress kak sam. nanti balik ke rumah masak je... busy bebenor akak ni kan.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@mrs plain-june
cube laaaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sizuka
remeh tang nak gelek2 tu.. bila mkn cepat aje abis kan

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

salam izah.. sedap nampak suka juga dengan puri kentang ni.. buat breakfast kenyang.....

alamak tak faham la izah bahasa pahang.. hihiihi kita orang perak..

izahdaut said...[Reply to comment]

@HALAMANKU
maa tak pe lah, yg penting tang resepi tu ajee. hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
kdg lebih kurag jugak lorat nyer ngn raub tu.. hihi...
resap jugak tapi tak de la bnyk sangt. lembut sedap..idak ler boleh buat selalu kan. cume akak pun boleh agak jgn lembik sngt nanti serap minyk bnyk pulak kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sue
hihihi...
tergoda ek.. cube laa

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
hahaha.. jgn kan akak, saya org lepeh ni pun boleh ternganga kalau wan saya berborak. kengkadang ayat2 dia tu memang nak gelak pecah perut. hehe

dah habis kak. dapat sikit je. saya dapat 10 keping. cukup anak beranak makan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
kak shielaaaaaaa tu lorat mana plok? hahahaa... try la kak.

izahdaut said...[Reply to comment]

@CT Delima
waalaikumussalam warahmatullah..
tu la.. busy ye kak hujung2 minggu ye.. hehe.. memang kalau tak biasa kawan dengan org pahang yang lorat mcm ni lagi la pelik dengar ye kak.

kalau nak rasa lompag tu boleh try. tapi saya suke kuih lembik2 sikit. yang tu agak kenyal. boleh lebihkan air kot

izahdaut said...[Reply to comment]

@hazila
hahaha.. paham paham.. hehee..

izahdaut said...[Reply to comment]

@Anna Qawina
aaa kalau pekan lain lak cara cakapnyaa... akak aku pandai lorat pekan. aku paham juge tapi tk reti la klu nk cakap...lorat lepeh ni lain sikit

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
mu dok penoh agi makang? mu gi uli de dapo mu nuh.. sedak gok puri ni.. hahaha.. fail akak lorat ganu!!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@intan_blur
hmm boleh try. simple tapi sedap. mkn ngn sambal tumis.. wahh sedap

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
hahaha.. jalan hujung ke jalan mati tu? sila sila la berdondang..kalau dah berdongdang tu rajin nak menggodek ke dapur kan.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Naz
saya uli tangan je kak naz. sebab sikit je pun. lagi pun adunan ni lembut je bile campur ngan kentang tu. senang nk uli.

a ah kak naz kan. kak nim tu memang.. hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

@nOOrsha
shaa, belah kuantan lain. agak lembt sikit. belah lipis ni laju sikit bercakapnya. kalau org luor memang tak paham

lizz said...[Reply to comment]

poh paleh weh...keh pon tak berape nak reti cakap pahang...walaupun lahir kat pahang..bukan ker blh2 kuantan ckp ala2 terengganu sikit ker? apepun izah memang roti puri tu memang nampak sedap nanti ader masa nak try..

izahdaut said...[Reply to comment]

Juwita.. Ooo org perak yee. Saya ramai jugak kawan org perak. Baik2 blaka..AAh la mmg knyang buat sarapan ni

ain (sweet thots) said...[Reply to comment]

oo izah... makin pening kepala akak yg dah sedia pening ni. apa pun mmg sedap ni wat sarapan ;)

izahdaut said...[Reply to comment]

A ah.. Kuantn mcm pekan sikit kan.. Tu la ame cakak lepih neh lain juge ngn daerah lain kt pahang kan.weh klu org tua2 kt lepih bckp kengkdg tak phm juge ame lorat sungguh te. Hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

Kak ain.. Hahaaha jgn layan sangat kak. Nanti memang peningg.. Yengok gambar je ek ngan resepi tu

rass`iema said...[Reply to comment]

~ mmg best puri kentang nie ... dh penah buat .. succes !! ^_^