Tuesday, June 28, 2011

Talam Labu


Assalamualaikum..

Kuih ni pun dah lama habis.
Buat ujung minggu baru ni.
Masa orang sibuk gi kenduri, saya sibuk buat kuih ni.
Kan kak nim kan kan kan.
Sebenarnya asal resepi talam keledek. Tapi saya tuko pada labu.
Ya ampunnn.. sedap bebenor la.
Masa suam2 pun dah habis separuh.
Kuih ni pun goyang2. Suke laaaa..
Budak berdua tu masing2 nak sepinggan. Tak mau kongsi2.
Walaupun ada kemuskilan masa membuat kuih ni sampai sms ke kak nim ngan mas..
Tapi hasil nya sangat lah membuat lemak2 ku meronta2 kesukaan.
Mekasih buat Mas dan Akak Anim atas tunjuk ajar yee..
hehe


TALAM LABU dari resepi TALAM KELEDEK
sumber: kak Anymz
by: izahdaut

bahan2 untuk lapisan bawah

300gm labu lecek
75 gm tepung beras
75 gm tepung ubi
150 gm santan 
150 gm gula pasir
1 sudu kecil garam

bahan2 untuk lapisan atas

100 gm tepung ubi
200 gm santan pekat
150 gm air
2 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam


cara

untuk lapisan bawah

Bancuh tepung beras dan tepung ubi dgn campuran santan hingga sebati.kemudian tapis.
Kemudian masukan ke dalam periuk dan kacau di atas api sederhana hingga pekat.
Tuangkan ke dalam loyang.boleh juga gunakan acuan kecil hingga paras separuh sahaja dan kukus selama 7 min.
Jgn lupa sapu acuan dgn sedikit minyak dahulu

Untuk lapisan atas

Blend juga semua bahan dan masukan ke dalam periuk dan kacau atas api hingga pekat dan tuang ke atas adunan keledek tadi dan kukus semula selama 10 min.bila dah masak sejukan dulu baru di potong ataupun keluarkan dari acuan.

nota: Untuk resepi penuh TALAM KELEDEK sila rujuk di dapur KAK ANYMZ.

29 comments:

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...[Reply to comment]

dari tadi tunggu kak izah update belog. akher nya!
lerr...minggu lps punya ker...gerenti dah abis..kita baru nak start enjin kereta berniat nak serbu rumah kak izah...oleh kerana dah jadi baja, saya patah balik lah..(T_T). sambil drive kereta sambil nyanyi lagu dayangku intan "ku pendam sebuah duka..." kononnya sedih sebab tak merasa talam labu kak izah ;0).
kihkihkihkihkih..

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Izah..mmmm rajinnyer menalam... comel2 tapi tak pernah mkn talam Labu.. cam sedap jek.. nak minta awal2 kata habis.. hui hu hu telan air liur jek hu hu hu

ijayuji said...[Reply to comment]

KAKAK izah! dtg nak luku nak sekeh nak jitat kat akak wakakakaka.... eh eh, piring tu mcm pernah ku nampak semalam niii yaaaaaaa, tapi dimana???? haaaaaaa...kak mas!!!! ni mesti beli kat kedai yg sama kan kan kan :D talam labu sedap tu labu2 maklomlah suke labu labu jepun lah labu biasa tak pernah beli lagi :P

izahdaut said...[Reply to comment]

@Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi
HAHAHA.. SIAP NYANYI LAGU DAYANG KU INTAN TU.. WEH LAGU MENDA TU.. CAM TAK BERAPA NAK HAPAL LIRIK LAK NEH.. SEDAP TALAM NI.. KALAU AKAK DIANA TENGOK NI MESTI TERLIURRRRR..HEHE

izahdaut said...[Reply to comment]

@HALAMANKU
MA..TENGOK JE TAK BEST...GI BUAT MUSTI BEST PUNYE.. SEDAP.. I LIKEE

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
ADIKKK... sama tapi tak serupa..kan kan.. hehehhehe... tak sama la tempt beli.. huh cepuk jugak budak ganaz neh....eh labu jepun camne ADIK? AKAK tak tau lak.. keledek jepun biasa la..timun jepun pun tau.. labu.. tak tau

umi said...[Reply to comment]

dah agak dah...mesti ada labu pagi ni. tepat sekali sangkaanku!
ohh bergoyang ye izah, mesti sangat sedap nih. umi kena gi cari labu oh labu..

noorsafone said...[Reply to comment]

Izah dan labu memang tak dpt dipisahkan...nampak yummy...nk kena cari labu ni.

Mas said...[Reply to comment]

makcik......alhamdudillah....
menjadi cantikkk jerk kuih kau tu...
sedappkan makcik...
tu yg putih tu...klu sama banyak lagi syok tu.....

tun_telani said...[Reply to comment]

morningg~~
melabu lagii... pasni agak2 kuar puding labu x ye? hehe..
sedap laa talam labu tu.. goyang2 yer.. nk sepiring. piring tu kasi hadiah sekali ngan talam la ye. hehe..

wana yusuf said...[Reply to comment]

sedapnya talam labu!!!...kita kat sini tak rajin nak menalam... kalau makan memang tak boleh berenti... ermmmm dah berair mulutku.....

K.Nor said...[Reply to comment]

apa gelaran yg sesuai ek.. ratu mapin, ermmm haaaaaa.. ratu labu!! hihihihiii jgn marah ek.. akak dah klik manyak tuh.. hihii

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

labu keledek labu keledek labu keledek..
Hahaha..
wehhh...ada sikit lagi labu dlm esbok aku tuu..penin aku nak buat apa..
banyak sgt resepi yg sedapnyaaa

Gee® said...[Reply to comment]

yes!! ratu labu...sy sokong K.Nor... ada kebun labu ke? hulur2 la kemari sebiji dua... teringin gak nk melabu...ahai

HaSue said...[Reply to comment]

Teringat aku masa kebun labu aku menjadi tahun 2009 dulu,mmg banyak stok labu..tapi x byk buat kuih..banyak jd sayur(gulai) je..ni jap nanti nak ngentri labu gak.

Banyak lagi ke labu ko tuh?urat dier halus x?kalo urat halus mmg lemak2 je rasanya n sedap buat kuih..bak sejibik

lina_pg said...[Reply to comment]

nak jugak talam labu goyang inul ni hehehe..nmpk lembut je tuh

Ucu Faridah said...[Reply to comment]

salam izah....kenapa lah rajin sangat menalam ni..(jeles tau) dah tu dah habis pulak..tak sempat nk minta barang sepiring dua..huhu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

Salam Izah,rajennya buat kuih talam.bak mai sikit 'angin rajen' tue kat k.atie!

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah.....aiii tgh tergedek gedek nak mamam talam keledek hang ni...adeh....dah abiiiis rupe2nya......sob3!!

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

Baru ni dapat singgah. pagi tadi masuk gak, tapi tak dapat nak tinggal komen kotak komen tak nak kuar2 lah. agaknya izah mangga dia kot, siannnnn.. hahaha

Tu lah kak ct baru jer nak tanya ada lagi ker tak talam ni, dah habis eh. balik lah air pun tak dapat..huhuhu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

talam labu pulak? mesti best ni... lemak2 manis labu........... alahaiii sedapnyer.. labu ni makanan kegemaran Nabi Muhammad S.A.W junjungan kita.. semestinya labu ada byk khasiatnya kan.. yg pasti.. mesti kaya vitamin A & zat carotenanya... bagus utk mata.. hehe..

Mieza said...[Reply to comment]

izah ni mmg suka dgn labu ye..mcm2 direkanya dr labu..penah mkn labu sira tak? resepi org kelantan waktu kenduri..

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

salam izah.. suka awak dengan labu ye... berderet menu labu awak .. nampak menarik luih ni leh cuba la nanti

DJ Dayang said...[Reply to comment]

salam izah...

akak x penah lg rasa talam labu ni. tringin gak nak cube resepinya. tp buat ms ni, akak nk rasa ler talam labi izah ni dulu...heheh

cik cek said...[Reply to comment]

Mcm2 menu dah kak cek terlepas...pekabo Izah...harap sumenya sihat...
Sedapnya tgk Talam Labu ni...lama bebeno dah kak cek tak masak2 talam ni....

YANA SHAIFUL said...[Reply to comment]

Salam K.Izah..

sini ada talam labu..yana menalam durian kat umah hehee..

* K.izah klu nak merasa nasi komok yana ada rempahnya..klu nak nnt emel adres kat yana ek..
n_ilyana_s@yahoo.com

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

salam Izah...
kalau talam keledek dari kak anim kalau tak silap mama dh buat ni ada talam labu..mesti lagi sedap kan3x

Ryo Azhar Rahza said...[Reply to comment]

ayoo..ko ni hakak,kalo nampak labu,lajuuuu je ko godek kan..labu tu masih muda pun ko paksa untuk matang gak ye..brapa ekar ladang labu ni..ekekekeke...kueh talam ni aku suka lapisan putih tu yang sedap.hahaa....

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

waaah sedaaapnya ada talam labu ler... alaaa baru nak minta ckit tadi.. dah abis dah yer izah... x per2... nnt buat lg tau.. antar kat umah akak.. hehehhee..