Friday, June 24, 2011

Muffin Labu (Pumpkin Muffin)



Assalamualaikum.

Simple je namanya ye. 
Bak kata kak TTM tu, tak komersial la nama simple gini...mapin labu..
Hehehe.. tul gak tu. Tak glem tapi cute kot. Gasak.
Tapi muffin ni kan, sedap weh dengan wangi2 lemak labu tu.
Gebu dan moist.
Anak2 saya bila dah buat labu gini memang makan aje.
Habis sampai ke biji yang terakhir.
Saya rujuk dari allrecipes, tapi telah diubahsuai bahan2 dan kauntitinya.


muffin labu


MUFFIN LABU (PUMPKIN MUFFIN)
by: izahdaut

bahan
1 cawan tepung gandum
3/4 sk baking powder
1/4 sk baking soda
1/2 sk garam
1/2 cawan labu lecek
1/4 cawan yogurt
2 biji telur
1/4 cawan minyak
1/3 cawan gula
sedikit vanilla essence
coklat chip untuk hiasan


cara
1. Panaskan oven ke 190 C.
2. Ayak tepung bersama baking soda , powder dan garam. Ketepikan.
3. Satukan labu, telur, gula, yogurt dan minyak. Kemudian blend sehingga licin.
4. Masukkan bahan blend ke dalam adunan tepung.
5. Gaul adunan sekadar bersatu. Jangan overmix.
6. Ceduk adunan ke dalam muffin pan dan taburkan coklat cip di atasnya.
7. Bakar sehingga kekuningan lebih kurang 25 minit.


45 comments:

Mieza said...[Reply to comment]

izah ni mmg suka labu ye..hr tu kaswi labu..terliurnya mapin ni..lebih2 lg time berposa ni..pg2 dah ditayang dgn mapin sedap ni..kurus posa ku huuhuu

Kamalia said...[Reply to comment]

izah, yu pun dpt labu dr tuan tanah kedaung cam TTM gak ke?smlm kaswi labu,arini mapin labu.jeles ai tau.kat sini cam mhl sikitla.tp,siyes,nmpk sodap n lombut je mapin tuh.bak seketul, baby ni yg nak, aku xdela sgt pun.ekeke

izahdaut said...[Reply to comment]

kak mieza.
heheh.. labu tukan lupa nak cerita, masa balik kampung dulu, mak kirim labu. aduhai besoo benor labunya. kulitnyer keras sungguh mmg tahan lama. tapi sebab dah en suami jeling2 ehem2 je nak memperli pasal labu yang dihangkut dari kampung tu, saya pun mengusahakanlah mempelbagaikan menu dari labu ni. hehhehee...kalau dulu2 anak kecik suke buat puree labu. tapi bila dah besar buat menu2 gini la. suke je diorg makan.tapi kaswi hari tu mmg best kak.

izahdaut said...[Reply to comment]

kamalia..
hamboi mcm biasa ku dengar alasan yang akhir tu.. ahahaha..
labu ni pemberian jugak. tapi bukan tuan tanah kedaung.omak den yang bagi..hahaha

noorsafone said...[Reply to comment]

izah...memang tak boleh berpisah dgn labui ya...apa2 kuih pun ada je yg letak labu.....thanks for the resepi ya...nanti nk try.

Gee® said...[Reply to comment]

eeiii...mek labu la izah ni... sama cam diana melley tu... nak muffin 10 butir pos laju ek...

Wanieyra said...[Reply to comment]

salam izah....

Terasa lama betul tak mengampin ni....singgah makan sini boleh ke

kisahwanida said...[Reply to comment]

Salam Izah....

Gebussss betul mapin labu tu. Aida ambik resepi ni. Kat rumah pun ada sebijik labu yang tunggu masa nak dikorbankan....

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

Musim ko pulak melabu yer Izahh!
Haha..
Akak tayang kek labu hari ni, ambik resepi ko lerr tapi ubah sket:)

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam boleh le try ni suka labu....lama pulak x beli labu sejak demam apam lebu kemarin....cantik naik tinggi grg kat atas tu suka yg cam ni...

ibuaiman said...[Reply to comment]

Salam kenal Izzah,

mcm best muffin labu ni, mcm nak try, klu nak ganti yogurt dgn susu segar blh ke?klu nak tkr tu brp agak2 nak guna susu segar tu?harap izzah blh bantu sy bdk br bljr msk ni...:)

TQ

Mas said...[Reply to comment]

makcik...betul ke anak kau makan sampai biji ke akhir...
aku nmpak mulut kau yg penuh ngan mapin tu..kiki
serius makcik..memang nmpk montok gebu jerk....

tun_telani said...[Reply to comment]

nyahahaha.. mmg sadis betol baca komen kak mas.. kalau mulut kak izah penuh ngan mapin pun paham laa.. nmpk sgt sedap tuuuu...

~~DAPUR KECIL KU~~ said...[Reply to comment]

kita baru tayang muffin pisang tokey muffin ni dah tayang muffin labu lak.aduh lah bila kita nak rajin buat muffin ni yer slalu malas aje bab muffin ni sbb tak blh tinggal lama2 klu kek tu masuk sekali biar aje

Mas said...[Reply to comment]

gebu sungguh muffin dia? alahai izah... terliur dh mak buyung ni hah :) nak satu?

ibundo said...[Reply to comment]

salam izah,
sedapnya... kakpah ada labu ni. rasa macam nak buat je ni.
Kakpah bawak balik resepi ni ya. halal ya..

Hafizah Mohamad said...[Reply to comment]

rajinnya Izah...sedap tgk..gebu jer...=)

Kak Sam said...[Reply to comment]

Izah tak yah le tayang muffin lagi. Banyak benor ni. tak terbuat dah rasanya.

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
ada muffin labu kat dapur izah rupanya... labu mmg fav akak tu izah... sedapnya kalau dpt seketul nie... gebu n comel muffin tu izah.. suka akak tgk..

Ummi said...[Reply to comment]

Izah, amboiiii..musim labu kee....hantar sebiji ke rumah...leh wat pengat...adeeh best tuuu...nak2 bln pose...tp muffin mu menawan jgk hati kuuu...hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

baru je nak mengecek.. rupanya dah abis dikerjakan dek budak 2 orang tu yer... lama tak memapin..
p/s: tergelak baca komen kak sam.. heheheeeeee...

Maira Anjami said...[Reply to comment]

comelnye rupe muffin ni..:))

izahdaut said...[Reply to comment]

@noorsafone
hehehe..akak..ni labu mak bagi ari tu..tapi mmg suke jugak ngan labu. banyak menda boleh buat. tak jemu lagi.tunggu kalau dah jemu anti tak mandang dah labu tu kak. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
akakakkaa.. ee kak gee ni, nah sumbat mulut akak ngan mapin labu.. hakhak

izahdaut said...[Reply to comment]

@Wanieyra
sila sila.. pilih je nak menu apa.. kalau dah abis, balik umah nanti godek sendrik lak. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@kisahwanida
boleh la tu.. mcm mcm dah jugak saya buat ngan labbu ni.. hmm leh la try mapin ni. tak mengecewakan jugak hasilnya

izahdaut said...[Reply to comment]

@TopsyTurvyMum
a ah.. aku bila pandang cermin mcm dah muke labu dah ni. pulak2 tang perut tu.. hahahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
a ah sedapkak.. garing gini...saya suke gebu dia dan wangi labu tu..kalau nak letak coklat chip dalam adunan pun boleh. tapi mungkin kena kurngkan sikit gula la.

Ida,Japan said...[Reply to comment]

mapin yg enakk...tgk dh tau enak..sbb ada labu, mesti rasa lemak2 manis labu tu..masuk list2,jgn tak masuk..buat2 tak buat lain cerita, tq izah

izahdaut said...[Reply to comment]

@ibuaiman
boleh tukar yogurt tu. sebenarnya asal nyer memang susu segar. tapi nak habbiskan yogurt dlm peti es, saya taruk yogurt. lagi satu yogurt ni lagi menggebukan mapin.beza sikit texturenya kalau gune susu segar.

kalau nak tukar yogurt tu gunakan sama sukatan juge.kalau agak pekat tambah je sikit susu segar tu. slamat mencubbe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
uishh makcik neh.. pecah temelang aku. ckp slow slow sikit. sumbat jugak mapin ni dlm mulut makcik.

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
hehehe.. makcik tuh serkap jarang tu tun.. rilexx rilexxx..tapi mapin ni mmg gebu dan best

izahdaut said...[Reply to comment]

@~~DAPUR KECIL KU~~
tu baru buat mapin tu.. resepi chef wan kan. tingin jugak nak buat mapin pisang.dah lama tak buat

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
uiiihh ngidam mapin ke mas... nah amik2 ketul.. seketul tuk baby.. hehehhe

izahdaut said...[Reply to comment]

@ibundo
silakan la kak pah... amik jela..kite kongsi kongsi ye.. kak pah nak buat apa lagi ngan labu tu? nanti share ngan saya lak ye.. banyak lagi labu dlm esbok tu.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Hafizah Mohamad
tak de la rajin sangat. tapi kan kalau rajin masak, maknanya rajin makan la kan. aduhaiiii..hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Sam
kak sam esok saya tayang mapin pisang lak ye..boleh ye boleh ye kak sam.. ngahahahha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
waalaikumussalam warahmatullah..
ada lagi kak.. ni ada lagi dlm esbox. hehe.. tak reti nak buat apa dah..adehh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ummi
tu la teringin jugak nak buat pengat. tapi kat rumah ni kurang sikit makan pengat pengat ni. ..tu yang saya kukus je semua. simpan je dalam peti. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
heheh kak sam memang tau.. bior dia, nanti kite tayang mapin ye kak madihaa.. akak gi buat mapin kak. bior kak sam tensen..kikiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@Maira Anjami
tq.. memang suke tengok mapin.comel je kan

izahdaut said...[Reply to comment]

ida, japan..
kak ida.. memang enak.bau lemak2 gitu... sedap..masuk jgn tak masuk list. ate sama la kite.. hehehe

HaSue said...[Reply to comment]

labu aku yg sikit aku kate aritu masa ko buat kaswi tu masih ada..aku x terbuat apa2 lg,baru kupas..buh dalam plastik,simpan dlm esbok..hahk hak..ingat nak try mapin ni tadi,tp aku kehabisan stok ceklat cips..ingat xnak buh pun xpe,,tengok lagik,yogurt pun tarak.ntah2 garam gula telo tepung pun takde kat dapo aku nih*alasan terlampau..haha...

Nieza said...[Reply to comment]

uishhh menu labu lagi zah....sedapx2 suka tgk muffin tu kalau dpt rasa lagi ler suka ...hehe

sury_masury said...[Reply to comment]

salam izah..jenguk kat sini..nk mintak ijin copy resepi mapin labu ni..nk habiskan stok labu ni haa..kang buruk pulak..:)