Friday, May 4, 2012

Donut Labu Resepi II


Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. selesai menyiapkan temphan cistart dan apam dot2 dan dh selamat sampai ke tangan tuan yang menemph, dapat la mengonline menjenguk blog kejap. 
Donut ni dah lma buat, koleksi lama2 gitu. Lepas buat donut keledek ritu.
Saya cube pulak buat menggunakan labu.
Fuhhh memang sodap. Rasanya saya yang beriya iya makan mengalahkan budak ber2 tu.
Memang berkenan betul dengan resepi olahan dari resepi aasal kak Wan ni.
Jom la cek resepi.
Tak leh lama2 sangat ni, rasa badan seram sejuk pulak
Daaa



DONUT LABU RESEPI II
by: izah 

200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi kentang *izah guna labu
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :
1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas.
Sejukkan.
*labu dipotong baji bersama kulit. Kukuskan sehingga labu lembut.
Amik labu mengikut sukaatan dan lenyek.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang (labu) lenyek dan bahanbahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit
tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.










35 comments:

zila 4ever said...[Reply to comment]

salam izah
rasa nak demam kew..cepat2 makan ubat..labu kita tue teperap lama kat esbok..x tau nk diapakan..salin resepi nie yer..klu ada kerajinan akn buat esok..:)

Bicara Kak Noor said...[Reply to comment]

salam Izah cantiknye donut tu kuning menyerlah nak kena beli labu jugak ni kot mesti sedap kan,nak minta tk dpt kena buat lah gamaknya ni

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

cantiknya... kuningnya... gebussssnya.... sedapnya.... mesti panas lagi kan, nak sebiji..

Mama Ann said...[Reply to comment]

Tadi mama lalu pasar borong nampak labu cantik2 teringat Izah yg suka melabu..tup tup keluar donut labu.. Apam labu pun mama belum buat lagi...rajin sungguh Izah ni...donut labu nampak sedap..

mala said...[Reply to comment]

salam izah, rajin mendonut pulak. cantik la kaler kuning labu dia ..

Kerull Nazeem said...[Reply to comment]

Salam Izah..ko nak demam pun ko masih mendonut lagik..kira oklah tu..aku kalau demam tido terus...hik hik tapi donut ko memang kelas wei..kaler ngancam sungguh..

Qasey Honey said...[Reply to comment]

wah bile nk mpulun sakan order trasa nk demam yer...alahai ciannya...skali duk geram bile tgk org mdonut...kita bile lagi la ekk spi seru...tiup2kn sikit biar cepat sikit mbuatnya...hehehe...nk donut yg gebu gebass tu...

psl kek smlm tu..buttercream tu bkn kaler silver tp hitam yg xmjadi...kat 1/2 botol buh pwarna bru nk agak2 hitam sikit...hehe

Mas said...[Reply to comment]

isshhh...gerammnya aku tengok donut ko yang kuning menggebu tu....

Balqis Nazid said...[Reply to comment]

salam Izah... parut saya menjerit2 nak... donut satu dari feveret saya...ada lagi tak.. jap lagi singgah minum petang ek...he..he..

dapurCikWan said...[Reply to comment]

wah gebu nye donut tu...warna diraja..kuning2 tu.. =)

tun_telani said...[Reply to comment]

keledek jepun ngan labu tu same ke kak? tun duk tunggu2, kot2 laa mek mukah sorang tu singgah anto labu ke umah. hehe

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

kalau rasa badan tu tak berapa nak sihat rehat2lah dulu. k.ct pun dah rehat gak tadi. siap dapat tido perghhh lega rasa tulang temulang dapat merehatkan diri dari kepenatan ni.

k.ct bab donat ni memang suka makan, tapi nak buat ada kurenggg sikit aje, padahal anak2 semuanya suka makan, Mama dia aje yang ada malas skit hehehe. cantiklah warna donat dalam tu kuning menyengat..hihi

ummiakid-lily said...[Reply to comment]

Salam Izah...
Nampak sedap donut tu...sure akan cuba buat sebab saya ni antu labu..asal labu...semua tak tolak.

rahel said...[Reply to comment]

Kak Izah,teringin pulak Rahel makan donat labu..bole hulur 2 3 ketul kat sini..

Norzie hany said...[Reply to comment]

Salam Izah.
Saya suka makanan yang berasaskan labu.Sedapnya nampak donat ni....gebus sekali.Nanti saya nak cuba la resepi ni.Tq for sharing.

HaSue said...[Reply to comment]

kalo masih elok labu aku yg kutinggalkan balik kmpung tu leh laa aku cuba mendonut labu..
eh resepi ni lain donut kentang fatmah ek?

tun.tggu akk tnm labu balik ye..baru puas mkn labu smpai lebam

HomeKreation said...[Reply to comment]

Ada labu sikit tu haa... tunggu vitR jer lagi ni....hehe

Yana Shaiful said...[Reply to comment]

Salam Kak Izah..yana xpnh try lg donut labu nii..klu beli labu asyik nk sira jer..maklum ler tekak kelate.. suka yg manis2 leting nii hahaa..

Rohah said...[Reply to comment]

labu baru habis,...sedapnyer kalau dapat buat ni..

Tina Othman said...[Reply to comment]

wah gebu gebas donutnya

Amie said...[Reply to comment]

Izah,
cantik warna donut labu tu... memang labu banyak khasiat, Kak Amie suka makan labu bila tahu banyak kandungan kebaikan dalamnya... Kalau berjiran dengan Izah, memang selalu kakak hantar labu minta Izah buat macamp-macam resepi he he hehh

FnF Simple Life said...[Reply to comment]

baru je buat donut semalam untuk kenduri makan2 kat rumah FnF ngn adik2 Chiba dan tetamu FnF dari Nara. Fuhh... donut cni sgt meruntun kalbu. mmg tembam dan gebus...terserlah kekuningan labu dalam donut tuh.

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam Izah
seminggu tak jenggah dapur izah ni byk ketinggalan resepi2 yg sedap he he
donut labu yg gebus ni memanglah sedap nak lagi airtangan izah
nak mintak sikit pun jauhlah he he

nOOrsha said...[Reply to comment]

salam jah... mmg gebus donut ko ni...teringin nak mendonat tp tkot terkene sumpahan giant ituhari..wakakaka

ummiaisyah said...[Reply to comment]

salam rindu jah...u demam k? cepat2 sihat ekk...take care...

Nieza said...[Reply to comment]

Assalam Izah, bz dgn tempahan yer. sedapnya tgk donut yg gebus tu...rasa nk ngap terus jer..hehe

Mamasya said...[Reply to comment]

Salam Izah.gebus sekali donut labu ni....cantik pula warna kuning itu...sedapnya kalau dot rasa 2-3 biji...nak nguli malas tul...

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Kalau ada part part yang kena rebus dulu pas tu lecek pas tu campur dalam adunan... haaa mulalah muncul kemalasan tahap gaban! :D

~~zana@pb~~ said...[Reply to comment]

tu la jah, buat chistat tak hengat....sampai bdn jd seram sejuk tu, haa...berbungkus la pulak lps ni, demam.
Akk nk mendonat mende? Mulut brtiga je....buat sakit hati, sendiri buat sendiri mkn. Tunggu org dtg baru meriah.

ummiaisyah said...[Reply to comment]

where hv u been? is evrything ok? ckp omputih aku tanya kabo cik jah..

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah...
Sihat ke?
donut labu izah nie nmpk gebusss jer!!!
Miss yr celoteh2 lah hehehe

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
bila akak tgk donut labu yg gebu n nampak lembut nie... terus teringat kat Irfan yg suka sgt makan donut... cuma mummy dia nie kurang reti buat.. huhuu... ermm.. akak plak yg geram tgk donut tu tau.. hehehe... mmg nampak sesangaaaaat lembut gitu... sedap2!!!!

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

Salam Kak izah.... Knock.. Knock... Knock... Ada orang kat umah tak? Mana pergi ya tuan rumah ni...? Sihat ke? idak ke..??

Shahriah Abdullah Novelis said...[Reply to comment]

Salam izah comey cayang kak sha.. nape lama menyepi?? rindu kat izahhhh dengan kuih muihnya yang meleTOP tu.. busy yaa.... all the best k..:))

Anonymous said...[Reply to comment]

SALAM...SAYA PRINT RESEPI NIH UNTUK DICUBA KAT UMAH..BOLEHKAN?