Friday, November 25, 2011

Cucur Donut dan terima kasih mendoakan..

Assalamualaikum..

Terima kasih banyak buat teman2 yang sudi mendoakan untuk saya.  Walaupun sbingkis kata2 cukup buat saya terharu dan insyaAllah semakin kuat. Sesunguhnya saya tak dapat nak bagitau dan jangkakan apa yang akan terjadi dalam seminggu dua ni, cuma doa yang tak putus2 saya serahkan semuanya kepada Allah maha Pencipta.  Terima kasih juga ucapan tahniah dan doa2 buat saya dan kandungan. Walaupun doktor menjangkakan sebaliknya, kita sebagai manusia cume mampu berdoa dan berserah. Kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Kini saya hanya mampu menunggu dan berdoa. 


Canner ok dak nama cucur donut? Sesuka hati menukor nama resepi kan. Hehe... Ada la tu kang yang duk sok sek kan kan. Sebenarnya donut ni asalnya dari donut MASTERCHEF JAM DONUT yang saya dah buat 2,3 kali resepi yang saya jumpa di TTM. Memang sedap memang gebu dan memang senang. Kalau tak de idea nak buat  tuk minum petang try la buat cucur ni. Saya panggil cucur sebab cara menggoreng tu adalah dengan menjemputkan donut tu. Senangkan, tak yah bentuk2. Ekcely cara menjemput tu kena ramas n keluarkan doh ikut tapak tangan antara ibu jari n jari telunjuk. Tapi bila cucurkan hujung jari, gini ler rupanya. Klaau ramas tu, dia akan lagi cantik dan licin. Sebab saya dah pernah buat cara tu DI SINI.  

Mekasih akak TTM dan saya letak resepi di sini mengikut sukatan yang saya buat. Kalau tak ramai ahli nak makan, boleh buat setengah dari adunan di bawah je. Sebab dapat banyak gak ni. 


MASTERCHEF JAM DOUGHNUT
sumber: TTM

Bahan-bahan

220ml susu segar , panaskan 37C. *suhu agak2 je hingga dapat mencairkan butter
50g unsalted butter, lembutkan * izah letak 3 sudu besar
30g gula kastor *izah letak 4 sb
2 biji telur
5g dried yeast *izah letak 1 3/4 sk
2 cwn tepung gandum
Minyak masak untuk menggoreng

200g raspberry jam *izah tak letak
clotted cream, to serve *izah tak letak
2 tsp lavender flowers* izah tak letak
100g caster sugar



Caranya:

Panaskan susu segar ke 37 C. *Agak2 sehingga boleh mencairkan butter pada suhu bilik.
Masukkan butter dalam susu dan sebatikan.
Masukkan pula gula dan telur ayam. Sebatikan.
Ceduk 1/2 cawan adunan susu tadi letak ke dalam mangkuk kecil.
Kemudian bancuh  yis dengan 1/2 cawan susu tadi.
Masukkan semuLa bancuhan yis ke dalam adunan susu.
*izah tak bancuh yis tu dengan susu pun. Izah satukan yis bersama tepung. Kemudian tuang susu n telur. Kacau rata. 
Tepung di masukkan ke dalam mangkuk besar dan buatkan lubang ditengahnya.
Curah adunan susu tadi ke dalam lubang tepung dan kacau sehingga sebati menggunakan senduk.
Biarkan adunan selama sejam atau sehingga doh kembang 2 kali ganda.
Panaskan minyak yang banyak untuk menggoreng.
Cara menggorengnya adalah ambil adunan menggunakan tangan dan ramas sehingga adunan keluar diantara jari telunjuk dan jari ibu. Sila praktik untuk berjaya ye. hehehee..

Coated dengan jem kegemaran atau gula. Dah..sila makan dengan berseleranya. TQ.


 nota izah: goreng menggunakan api kecil. Lamakan sikit menggoreng donut ni supaya donut cukup masak hingga ke dalam.

28 comments:

nOOrsha said...[Reply to comment]

nmpak gebu donut cucur ko nih.. bagus ek x yah buang mase membentuk.. teringin la aku nak merase.. hehe...nnty nak cek tepung ade stok lg ke tak..kuikuikui...

p/s: byk2 bersabar, doa n tawakal ye ijah.. insyaallah Allah bersama hambaNya yang sabar.... ujian Nya mmg besar, sebesar nikmat yang diberi.. yg penting ko kene kuat semangat, jgn terlalu ikut resah hati, sentiasa fikir positif k.. aku sentiasa mendoakan kesejahteraan ko n bb dari jauh.. mudah mudahan semuanya menjadi spt yg kite sume harapkan.....aminn.....

Qhaifa Nur said...[Reply to comment]

salam

dah biasa buat donut mesti ada bulat ditengah, yang ni nampak simple dan bertambah sedap bila bubuh susu segar...

~~DAPUR KECIL KU~~ said...[Reply to comment]

salam izah
kenapa?sy ni dah ketinggalan yelah jrg2 bw kat dapur kawan2.izah peknen yer(maaf lah klu silap)tahniah dan moga2 izah dpt menjaga kesihatan dgn baik klu rasa2 tak larat mintak aje mc dgn bos besar.mc masak,mengemas dan seantero lah masa tu blh jd mem besor nak apa sebut aje he..he..
apapun ida doakan agar semuanya selamat insyallah.kurangkan sikit xtvt harian dan yg penting jgn terlalu memikirkan jika kita terlalu fikirkan apa yg terjadi itu juga memberi kesan negative kpd badan.

Nuridah said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,

tahniah dari kak Nur...moga semuanya selamat nanti...moga dipermudahkan segala perjalanan.

Donut tu mengancam...terguder akak!Take care Izah...double careful.

Chah said...[Reply to comment]

zah..miss u lebiu...sori, saya tak 'berhubung' dengan kawan-kawan blogger main masak2 thru FB, hanya melalui blog memasing je saya dapat kongsi cerita dan update cerita kengkawan/adik2/kakak2..
Mengkandung? tahniah dari saya. jaga kesihatan. cucur ? donut? suka ati la kan nk letak nama apa..kihkih... super duper take care okeh!

lina_pg said...[Reply to comment]

Assalam izah,Tahniah ya..semoga izah n bby terus diberi kesihatan.Byk2 bersabar ada hikmah disebalik suma ni

Nurul said...[Reply to comment]

Assalam, Izah...
Izah mengandung yer... Tahniah dr Nurul... Moga semuanya dipermudahkan... InsyaAllah...

Nak cucur donat!! mesti dah abih ni, xpelah, nurul nak buat balik nanti lah... hehe ;)

rahel said...[Reply to comment]

Selamat pagi Kak Izah..mengandung ye?..tahniah..jangan lupa jaga kesihatan..

Kak,comel je donut tu...teringin pulak mencubanya..cam sonang je nak buat kan..

tun_telani said...[Reply to comment]

tun dh tgk aritu, siap pening2 lagi camner nk buat ikut cara asal tu.. hoho.. kalau buat, nk ikut kak izah jemput2kan aje..

semoga selamat semuanya, insyaAllah..

Tina Othman said...[Reply to comment]

nanti nak try lah, senang je caranya

Yatie said...[Reply to comment]

walauapa pun banyak2 bersabar ya Izah, hanya orng2 yg terpilih saja di uji..moga ada hikmah di sebaliknya.
Akak kalau nak tngk donut yg comel2 mesti singgah umah Izah, suka tngk kegebuan dan kemontokkan donat2mu itewwww...

Antan Bertingkah said...[Reply to comment]

Salam Izah... tak sempat nak singgah semalam.. semoga Izah sabar ye... akak cukup faham kalau alahan masa mengandung ni sebab akak2 kelima2nyanya teruk sangat alahannya.. apa2 pun tahniah ye... semoga semuanya akan dimudahkan oleh Allah.

Asmara said...[Reply to comment]

Salam Izah, omedetou!! didoakan segala urusan berjalan lancar dan dipermudahkan. InsyaAllah. Jaga diri, pemakanan dan jgn buat keje berat2. Waktu ni rehat la secukupnya. Tak lama kejap je tu. moga selamat semuanya ya. :)

Wanieyra said...[Reply to comment]

Salam Izah...

Pertama sekali ira ucapkan tahniah buat izah & ira doakan semoga kesihatan izah & baby sihat walafiat hendaknya.....

sitiezahim said...[Reply to comment]

salam kak izah...mmm insyaAllah kalau ada rezeki akak sefamili, tak kemana..dulu masa saya mengandung izzah, tak jaga apa pon tapi alhamdulillah dia lahir..kandungan ke 2 dan ke 3 jaga beria tapi Allah lebih sayangkan derang..so apapun kuatkan semangat ye kak..

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

salam izah.. tahniah dari ita.. miss u too.. dah dapat hidu izah pregnat.. lama tak update... apa2 pun ita doakan moga segalanya berjalan dengan baik dan sihat2 semuanya ye

anymz said...[Reply to comment]

salam jah,buat apa tu?makan donut?.

harap semuanya okay ya jah ya..ramai yang mendoakan tu..serahkan semua urusan kepadaNYA jah.DIA lebih mengetahui..:)

Nieza said...[Reply to comment]

alhamdulillah dah kembali bersiaran yer izah.....salam windu diangin lalu.tertinggal ketapi dah saya ni.lama tak bw. semoga semua sihat dan dipermudahkan segala urusan...amin.

sedap lak tgk donut ni izah..:)

Mamasya said...[Reply to comment]

Aslmkum Izah

tahniah buat Izah...moga Izah dan kandungan sentiasa sihat walafiat dan dipermudahkan segalanya...
comeii...bulat2 molek donut tu....tentu budak2 sukakan.

EmbunRosaliza said...[Reply to comment]

assalam izah, gebunya cucur donut tu, elok bOOlatnya, kalo akk buat mesti meleperkan diri, tak jadi bulat gitu.

Apa2 pun tahniah buat izah n hubby, jaga kesihatan baik2 ya, semoga izah n baby di beri kesihatan yg baik

Ayu Safieza @ Humaira' said...[Reply to comment]

Assalamualaikumwby Izah yang comel lote...

Salam Maal Hijrah buat Izah sekeluarga..semoga Allah swt menerima ibadat2 kita dan mengampuni dosa2 yg lalu....dan semoga tahun baru ini menjadikan kita lebih solehah disisiNYA......jaga diri and baby 'IN" tu bebaik yer...All the best Amen...

Ummi said...[Reply to comment]

Assalam Izah, baru sempat nak tinggal komen...dah sihat dah ke... Harap2 leh update wpun slow2 yea.. Moga dipermudahkan sepanjang tempoh pregnancy dan sampai due jgk nnt... Take care dan salam ingatan dr akak :))

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Lama gak aku cuti blogging sampai taktau pun yg ko pregnant. Aku doakan semua selamat dan dipermudahkan olehNYa, Amin.

Buat perut aku bunyik jer malam2 tgk donut nih heheh..
Aku pun kdg jemput cam buat cekodok jer ..

Rabiatun Adawyah said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah..Apa khabar hari ni.? Akak harap semuanya bertambah baik. Semoga apa yang diimpikan dan didoakan dimakbulkan Allah swt. Allah swt Maha mengetahui mana yang terbaik buat hambaNya.Banyakkan berdoa yer Izah.Insya-Allah semuanya selamat.Amin..

Ayu said...[Reply to comment]

Assalam izah,
harap dah oklah ya....dah boleh update ni kira berita baik lah ya..semuga semuanya berjalan dengan lancar ya izah..tak care dear..cucur donut memang nampak gebu & sedap gitu..

Ann said...[Reply to comment]

salam... cucur donat ni sgt sesuai utk org mcm sy yg tak reti melubang donat... hehe

dZana said...[Reply to comment]

take care sis..

Nur-nba said...[Reply to comment]

Sabar ye kak. Kami doakan mudah- mudahan semuanya dipermudahkan. Jaga kandungan baik2 ye..