CSS

Sunday, June 12, 2011

Lompang Jakarta

lompang jakarta


Assalamualaikum..


Selamat berhujung minggu di hari ahad ni.
Tapi ada jugak yang dah mula bersekolah n bekerja hari ahad ni kan.
 Pagi pagi ni layan kuih lompang ni dulu lah.
Aaa.. ni betul2 lompang ye.. bukan kuih talam dilompangkan.. kiki
Kak Nim jangan marah den yoo..hihi..
Kuih ni sebenarnya asalnya raso pandan hijau tu.
Tapi den dan ubah ke gula melaka.
Gula melaka lawan ngan bau pandan tu kan ke sedap wangi.
Tapi texture lompang ni mcm lompang biasa la.
Cume istimewanya tu dadih lembik2 kat atas tu.
Anak2 den makan yang putih nyer tu aje. Haiishh..ragam boto budak2 neh
Mekasih buat kak Fida tuan nyer resepi dari MyR.


LOMPANG JAKARTA
sumber: kak Fida@myR


Bahan-bahan ( lebih kurang 20-25 keping )

125 g tepung beras
2 sb tepung sagu/ubi
200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
1/2 sk air kapur
200 ml air*
125 g gula pasir* *saya ganti gula melaka
1 sk pandan pes + pewarna hijau *saya skip ganti 1 helai daun pandan

Topping Dadih :-
160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
1/4 cawan tepung beras
1/4 sk garam

Cara-cara

Masak bahan bertanda* dgn sehelai daun pandan,jadikan air gula dan sejukkan.
Campurkan air gula dgn tepung2,santan pekat,air kapur,pandan pes dan pewarna hijau,kacau dan tapis.Ketepikan.
Satukan bahan2 dadih,kacau,tapis dan ketepikan.
Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
Sejukkan kuih dan keluarkan dr acuan dan hidangkan.

15 comments:

ijayuji said...[Reply to comment]

Sedapnyerr! agak2 guna acu gedabak2 tu nak bg nama apa??? wakakakaka... kitanyer acu lompang ada 2 dozen masa mula2 beli dulu skrg dah jd 2 ketul jerr ahahaha... budak2 ni buat main pastu maknyer pun kalau kemas main masuk tong jerrr wakakaka.. nmpk sedap maklomlah adik akak ni suke kuih2 lembik2 atau kukus2 gini :D

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah... nmpk sedapnya kuih tu izah... kalau dpt mkn time akak kurang sihat nie kan best nie... cantik plak tu... sukanyaaa ...

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

Salam
izah hehe betul le akk pun tingal sebjik lg acuan tu bdk dok buan main x ingat le letak mana..rasanya dah hlang..
suka kuih lompang ni lama betul x mkn...menarik letak putih diatas
leh try ni....

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaaa...kuih2 mcm ni akak mmng suka betullah...ada lagi tak..nak 10 ketoi...petang nanti klau ghajen nak wat gaklah...esok anak2 dah sklh, hai busylah kitaaaaaa...

Mas said...[Reply to comment]

makcik...
klu kepala ngan badan tu sama banyak, mesti lagi sedapp kan makcik....
tergoda aku nengoknya....
daniel memang suka kuih lompang....

Gee® said...[Reply to comment]

sedapnya izah...tergoda akak...meh sepinggan

Ketuhar Panas Yatie said...[Reply to comment]

Wah sedapnya Izah , tak yah gaul dgn kelapa parut ya. Hari tu rasa-rasanya dah beli acuan kuih lompang ni 2 dozen tapi tak tau simpan kat mana. Nampak gayanya kena beli barulah lagi.

Anna Qawina said...[Reply to comment]

penat tau..semalam g kahsmir..rini g jakarta lak..huhu...hihi...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

Jauhnya Jakarta mari...KL punya tak der ker...

Mieza said...[Reply to comment]

cantiknya lompang izah, tak penah makan lagi lompang jakarta ni..selalu mkn lompang biasa je rasanya macam kuih talam ke? nak kena try ni..masuk dlm waiting list :)

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

Izah.. Nak lompang .. Ita acuan ada tapi x terbuat2 gak.. Nsk buat gak la lompang.. Sedapnya

tun_telani said...[Reply to comment]

wahh.. jauhnyer dtg lompang nii.. dr jakarta ye.. dh lama x mkn kuih lompang. acuan kecik2 pun xde nk wat.. (ni nk mintak simpati suruh anto 2-3bijik nih.. hihi)

Cendana Kasih said...[Reply to comment]

lebih kurang macam kuih tepung pelita pun ada ... mmg best lah kan..meh bagi akak rasa seketui

anymz said...[Reply to comment]

oooooooooo....
sambil mulot ternganga..
heran tgk org pahang buat entri ckp negori...
paaaaaaaaaang...alamak terlepas pinggan di tangan..baru tau mcm ni rupanya kueh lompang..wakakaka


leh try gak nanti ni jah.masuk list dulu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

mlm td dah tengok n3 ni.. tapi entah ngapa takleh pulak nak komen.. masih terkial2 lagi guna lappy tu.. hehehe.. dah la jauh2 mlm baru sempat buka lappy.. sibuk tak abis2... senang cerita.. kita komen time kerja ajelah.. kikiki....

nampak sedap pulak lompang jakarta ni.. mcm ada sikit2 persamaan ngan talam gandum rupa dia...