Wednesday, June 22, 2011

Kuih Kaswi Labu

kaswi labu


Assalamualaikum..


Kuih kaswi labu ni buat belah petang, kemudian dibawa ke sarapan pagi. Resepi kak Fida ni ramai juga teman-teman yang dah mencuba. Antaranya kak Yatie, kak Ayu dan kak Am. Verdict dari saya, kuih ni sangat sedap, lemak labu dan santan yang wangi, manis yang sedang-sedang *sebab saya dah kurangkan sukatan gula, dan texture kuih ni pun goyang-goyang jugak. Sedap dimakan begitu saja atau dengan kelapa parut. Sesapa ada labu, kuih ni saya rekemen kan untuk mencubenya. Tip top.. Adunan ni separuh dari resepi Kak Fida bagi, dapat banyk jugak ni. Saya copy resepi dari blog kakAm. Mekasih semuanya...


kaswi labu1


KUIH KASWI LABU KUNING
resepi: kak Fida
sumber: kak Am

BAHAN (*sukatan separuh dari resepi asal)

250gm labu -dikukus
250gm gula pasir- izah letak 200gm
250ml santan
150gm tepung ubi - izah letak 100gm
150gm tepung gandum - izah letak 200gm
25g tepung jagung
350ml air
1sk garam
3 helai daun pandan 
1sk air kapur
1sk pewarna kuning - izah tak letak
1sk vanilla - izah tak letak
kelapa parut (putih)

CARA

Labu dikukus dulu dan dilecek
Santan, gula, garam & daun pandan dimasak hingga larut
Bancuh tepung2 dgn air &  tuangkan santan panas dan masukkan semua bahan yg lain & ditapis
Dikacau rata dan tuang dlm loyang atau bekas2 kecil yg disukai
Kukus hingga masak (lbh kurang dlm 1/2 jam tapi kalau acuan kecik kurang sikit)
Kaswi dihidangkan dgn kelapa parut putih yg dikukus dulu dgn sdkt garam.


43 comments:

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
kuih nie akak lom perna lagi buat.. labu tuuu.. sememangnya sedap n fav tu.. apa jer yg dr labu nie mmg akak x kan tolak.. sedaap ;)

Cendana Kasih said...[Reply to comment]

waaa..kuning diraja hari ni..nampak best sangat...meh akak nk rasa seketui..

izahdaut said...[Reply to comment]

waalaikumussalam warahmatullah..
oo akak suke labu ye.. kalau suke kuih jenis kaswi ni mmg rekemended kak. sedap betui kuih ni...

umi said...[Reply to comment]

nampak sedap, tambah lagi hidang dlm pinggan cun tu!

izahdaut said...[Reply to comment]

cendana kasih..
kak norrma.. banyak lagi ni.. meh makan meh

Nuridah said...[Reply to comment]

kak nur belum pernah cuba kaswi labu...nampak sedap tu...

izahdaut said...[Reply to comment]

umi..
hehehe.. cun apa nyer kak, sik sik pinggan yang sama je kan.. hahaha.. tapi kuih ni mmg best.. untuk kenduri kendara pun elok ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

nuridah..
kak nur, kalau beli labu kena tinggalkan sikit untuk kuih ni. sedap tau.. tapinyer banyak jugak dapat walaupun dah buat half dari resepi asal.. kena oter2 sikit untuk dapat kuantiti yang sedang elok untuk fmly kecil

anymz said...[Reply to comment]

tu dia...labu lagi..izah dah melabu semula...
meh nak rasa sikit..

CT Delima said...[Reply to comment]

As'salam Izah

Beru semalam kak ct gi sedekah buah labu tinggal sikit dalam puan 'tong' tau sebab dah lembik sangat2. lebih dari buat pengat kelmarin. tak apa lah tak ada rezeki nak buat kaswi labu kan macam izah ni... huhuhu

Mas said...[Reply to comment]

makcik...goyang2 inul yerk kaswi ni...
nak cari labu..nak cari labu.....
nak cari labu...nak cari labu....

semalam aku tengok jerk labu kat carefour tu....
nape tak terdetik nak beli....

nak cari labu..nak cari labu...

eina said...[Reply to comment]

amboi...sedapnya kuih dia...eina memang suka labu..tp kan..asal makan labu je angin satu badan..mau x bangun 1 hari..camne tu?hihihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam Izah..Nak cari labuuuuuuuu!!

Kak Rose said...[Reply to comment]

sedapnya kalau dapat makan kuih pagi2 ni... x penah try lg tp apam labu mmg best!

Yatie said...[Reply to comment]

waduh terliur pepagi ni tngk kaswi labu..menarikkan kaler aslinya tu...suka sangat...akak tngh mkn pengat labu ni...hehehhe..layannnzzzz...

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

wowwiieeee...
Muahh..muahh!!
Aku ada sket lagi labu nak khatamkan.
aku nak buat ni lahhh..

Ntah brp kali khatam labu aku ni wehhh! Haha

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

wah izahh.. nampak sedap betull... gambar lak menggoda.... mcm nak capai jer seketul dua.. hehe...
patutlah lemak2 kaswi ni yer.. kaswi ada santan rupanya.. mkn lak ngan kelapa parut... wawawawaa.....

Ayu said...[Reply to comment]

Assalam izah,
wah kaswi labu memang sedappp...
actually tak rasa sangat labunya tukan..terasa kelemakkan kuih ni..sedappnya izah..

Mieza said...[Reply to comment]

rajin izah ni buat kaswi..itu hr kaswi tepung hr ni kaswi labu lak..lama dah tak mkn kaswi..jom beli labu dulu :)

nOOrsha said...[Reply to comment]

kuning berseri..menggode btol kuih kaswi ko izah..i loikee...nak cikiiittt....

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Kaswi tak nak, nak roti yang kat bawah tu, boleh? :D

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
labu ni kena perli ngan en suami, baru nak membuat.. hahaha.. labu bawak balik dari kampung dulu kak nim.. dah lamaaa tuuu

izahdaut said...[Reply to comment]

@CT Delima
waalaikumusslama warahmatullah..

laa kak ct.. hehehe.. sebenarnya banyak je menda boleh dimasak dengan labu ni kan... dah pernah buat apam labu kak? sedap!!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
hahahhaa.. mcm dah kena virus je ni.. ikiki.. sedap makcik.. aku suke kaswi gini

izahdaut said...[Reply to comment]

@eina
loorr gitu pulak ek... badan tak tahan kan. ada sesetngah org mmg tak tahan makan berangin2 ni kan. nasib akak ok.. aiishh..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@♥♥azatiesayang ♥♥
akka. meh amik kat dapur saya. setengah biji lagi tu. besor sangat labu nyerr

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Rose
betul kak rose..apam labu pun feberet saya..tapi kaswi ni antara yang sedap ni.antara menu labu yang harus dicubaaa

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
akak pengat labu akak tu yang berkuah ke yang kering tu kak yatie? saya cari resepi yang kering mcm mak buat. sedap gitu

izahdaut said...[Reply to comment]

@TopsyTurvyMum
ikikiki.. aku ssesambil menyiang sayur labu ni, teringat labu kat melben tu kak. haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
betul kak madiha.. mmg lemak wangi je. idak la rasa sangat ke rasalabu tu. tapi wangiii je. warne pun cantik

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ayu
betul kak ayu.. sangat tepat.lemak n wangi je ada. tapi rasa labu betul2 tu tak de la..sedap saya suke

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mieza
hehhee.. texture kaswi ni lebih kurang ngan kaswi gandum. sedap..saya memang minat kuih2 kaswi ni...tapi banyak gak dapat ni. kalau tau kena kurangkan sikit ni...baru sedang2 je n tak membazirkan

izahdaut said...[Reply to comment]

@nOOrsha
nah amik tukor ngan kuih bako durian... boleh boleh

izahdaut said...[Reply to comment]

@MamaFaMi
roti paun ke ma.. alal maa kena godek sendrik la nampaknya.. hehehe

tun_telani said...[Reply to comment]

kuih kaswi labu pun ada jugak?? sedapnyer bila mkn ngan kelapa parut byk2..

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak Izah,pasni mesti virus nih terjangkit gak..Aritu pon ramai yg terjangkit..Kak izah n labu,xdapat di pisahkan,hehe..

Gee® said...[Reply to comment]

alahai...hari2 tergoda ngan sajian izah...tp mate jer yg kenyang... camner nih...? pos la ke sini sikit nak rase air tgn izah... hehehe

HaSue said...[Reply to comment]

ko tau aku ada labu sikittt jek..x tau apa kejadiannya nanti. masalahnya aku malas nak kuarkan pengukus.camne tu?

noorsafone said...[Reply to comment]

Kaswi labu pulak...nampak sedap...tp kalau izah yg buat memang sedap...baekk punyaa..nk try nanti.

Hafizah Mohamad said...[Reply to comment]

Rajinnya izah...kaswi labu pulak...nampak sedap jer....ni kalau makan sambil minum teh panas mmg smpoi lah izah...sodap ni...=)

Rabiatun Adawyah said...[Reply to comment]

Wawawaaaaa...menggodanyer kuih kaswi duk beratur posing..nak kena buat jugak ni nanti baru puas hati nih..hehehe..

Juwita Jamaludin said...[Reply to comment]

Salam izah dah mlm baru sempat dtg.. Tadi dtg x leh nak komen plak tah kenapa.. Huhuhu.. Wah menarik.. Cepat je si mas tu buat nampak kuih kaswi labu awak ye

hirameki said...[Reply to comment]

kak sedappppp nyer..tmbh2 pose ni terliur nengok sume hehehe