Monday, April 25, 2011

Rich Choc Puding


Assalamualaikum..

Waduh enak bangat dapat makan puding sejuk sejuk waktu panas gini. Cuaca panas berkuwap tapi petang karang biasanya hujan. Dah lama betui nak menikmati puding choc  kak Jun ni, dan akhirnya... waduhh kok enak bangat. Budak2 menari dan menyanyi girang dapat makan puding ni. Sedapnya.. Resepi ni memang dah glemer habis kat blog masak2 terutama yang gemar puding. Tetiba teringat kak Nor.

Mekasih kak Jun untuk resepi ni. Saya buat satu paket 10gm agar2. Memang laku puding ni. Encik hubby pun suka.


RICH CHOC PUDING
resepi: kak Jun@myR

Bahan-bahan ( 1 loyang sederhana besar )

1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter
1 paket serbuk agar2 (10-11gm)

Cara-cara

Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
Masukkan butter, kacau hingga pekat.
Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
ni akak Jun tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan.


Nak tau cemana aksi bebudak lepas dapat menikmati puding ni. Jom!


Buat aksi kucing sambil mengeow dan mencakar. 
mulut comot ngan puding.
Kalau puding coklat kena baju kanmain lagi geli yek yek.
Tapi tak tau kat mukanya lagi penuh ngan coklat. Kikiki


Nyanyi kat balconi lagu maher Zain.
Tapi orang nyanyi INSYAALLAH..dia nyanyi MASYAALLAH.
Sebab biasa dengor umminya masyaAllah kus semangat naik hantu tengok diorang menyepah rumah.






48 comments:

K.Nor said...[Reply to comment]

ingat aje? tak hulur barang sepiring? haishhh :)

Mas said...[Reply to comment]

MASYAALLAH....tingginya rumah kau....aku dah gayat ni..tutup mata...
sambil2 tu tangan menggagau puding coklat tu...muahahaha
dapat sepinggan....cabut lari.....
nanti ijah ingat bais ngan muaz yang makan....wakakaka

cik cek said...[Reply to comment]

Coklat Puding la pulak...bak kak cek sepiring...seketul tak cukup...comel sesgtnya...:-)

Zaliedana said...[Reply to comment]

Amboi sedapnyer puding coklattuh..Pstt akak pic yg lasttuh,senyum simpul..TERGODA SYAZANA NENGOKNYA,HIHI..Akak uii tingginyer tingkat17,pernah x lif rosak..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

nampak menarik la Izah...
Ish..budak2 tu tak gayat ke...takut akak kalau jatuh la nanti...

tun_telani said...[Reply to comment]

aduhhh sedapnyer.. tergugat2.. nasib baek pernah wat, kalau x mmg ptg ni wat lemak mkn byk2 kuih.. haha.. aritu tun wat dia lekat kt acuan! susah btol nk kuarkan.. guna acuan plastik murah 3inggit lbh tu. kalau guna acuan yg wat kukus kuih tu xlekat pulak. tu dh ikut petua basahkan dulu br letak. camner kak izah nyer cantik je kuarnyer.
ps: tingkat bape tu kak?? tinggi benor nmpknyer.

Mas said...[Reply to comment]

makan puding sejuk2 mmg sedap! aduhaiii x tahan tgk rich choc puding tu :)

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
alamak.. nasib baik ada 2,3 ketul lagi.. boleh la hulur kat akak... ekekeke

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
makcik ko bukan dah buat ke puding ni? dah gi main jauh2 ..amik seketul je.aippp.. ko gayat ke? sah tak leh duk umah gini. mcm mak aku tetibe je pening..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@cik cek
demand tau kak cek ni.. dah amik seketul je. sedap? sedap kan.. kanak2 lagi girang lepas makan.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Zaliedana
hah tu senyum kt syazana la tuh.. hahaha.. pernah gak rosak. tapi lift ada 4. nasib la jugak kan. pernah jugak sangkut tengah2. tapi buat masa ni tak pernah la kejadian yg tak diingini berlaku...alhamdulillah. risau jugakkan tinggi2 ni

izahdaut said...[Reply to comment]

nazrah balery..
budak2 ni memang tak makan saman gayat ke tak gayat. jarang main kat balkoni tu tanpa pemantaun. memang suke manjat. tengah nak pasang gril la tu. risau kan

Cendana Kasih said...[Reply to comment]

waaa..puding choc dah muncul disini..minggu lepas dan teringin kat umah Anna... izah..yg ni takde kuah yer..

Ryo Azhar Rahza said...[Reply to comment]

ahhhhh!x kira,aku nak kebas semua!!huuuuuuuuuuuu

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
minah ni betoi la..haha.. dah tau puasa ko duk ronda ronda memang la mek.. sabo ye tun... sabo.. akak keluarkan alhamdulillah ok je. alirkan air kat bekas tu kan. tapi ketuk tu memang la kena ketuk sikit. nasibler tun. kengkadang habis hancur pun tak mau keluar jugak.. haha..

tingkat 17 tun. paling atas sekali tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
betul tu. makan sejuk2 memang la nikmat kat tekak ni,anak2 yang tinggal dlm periuk tu pun di colek colek habis.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cendana Kasih
a ah kak noorma, yang ni jenis tak berkuah. yang resepi kak ummi tu berkuah kan. rasanya sedap dah tak berkuah ni. cukup lemaknya dan lembut texturenya

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ryo Azhar Rahza
oiitt... nak kebas pun ce bagi salam dulu.huhh

lina said...[Reply to comment]

izah menarik puding tu..comel jer budak tu menyanyikan lagu maher zain :)

mokwonik said...[Reply to comment]

rasa ade pait tak jah??nampak itam dia MasyaAllah !!
hihi budak2 kalau tak comot, tak sah kan!! kirim salam lah kat maher junior versi malaysia tuh!! hehehe!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

salam izahh...
gayat tengok umah izah sayuppp.. hehehe.. umah akak pun tinggi.. tp bila tengok dari bawah nampak tinggi ke atas... sbb akak dok tingkat rendah jer.. tak berani dok tinggi2.. hehe...

puding tu seyes mmg best.. dah pernah wat dulu2... byk kali dah wat siap wt utk open house jugak sbb sedap sangat.. tp lom update ke blog sbb dulu2 update ke fp jer.. terliur tgk puding izah ni.. berkilat2 plak tu..

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
cerianya anak2 makan puding tu..dpt bayangkan betapalah sedapnya...tengok tu siap nyanyi2 lagi....MasyaAllah..

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

As'salam wahhh hari ni ramai yee yg buat pencuci mulut..sdp tu cokelat melat hemmm nyam je masuk tekak...
tingkat berapani izahhhh tinggi tu...pasti angin masuk kan....

kha said...[Reply to comment]

gulp..sedapnya..tumpng tgk je..hehe

CT Delima said...[Reply to comment]

Izahhhh... puding ni kalau dapat makan dengan kuah susu sejuk2 perghh..tak bole nak cakap mulut penuh dah dengan puding.. hahahaha

kak ct pun jenis gayat juga okey. kalau setakat tgk 3 masih okey. tapi kalau dah lebih tu harus melayang kot kalau jalan.. hehehe

nor64 said...[Reply to comment]

salam izah...

cantiknya puding coklat tu...mula2 akak ingatkan handmade coklat...izah guna acuan jelly kecik2 tu ye..akak pernah wat dulu makan ngan sos puding dan buah laici....nyamannnnn

anymz said...[Reply to comment]

masyaAllah lawonyaaaaaaa

elleh..tak heran pun..kihkih
eh!zah mana ko ambik bekas kecik2 tu?..pinjam jap.esok akak pulangkan balik..eh!akak ambik terus lah ko gi beli lain ek?..

lina_pg said...[Reply to comment]

puding kakjun mmg glemer abes..penuh rasa coklat kan izah?tengok gambo pun nmpk sedappp sangat..nak mintak pun dah tentu2nya udah pinish..

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah... puding choc ler.... suka sgt tau... tp memang diana kureng rajin nak buat puding.. hehehhee.. makan raji jer... :) tp nnt kena try juga ler nmpknye.. sbb dah ramai yg buat puding kan.. suka ler plak tgk.. ;)

DG said...[Reply to comment]

Looks like real chocolate, very pretty & yummy!

geraugebang said...[Reply to comment]

sekali ngap sudah habis

izahdaut said...[Reply to comment]

@lina
budak tu terlebih emosi masa menyanyi..ehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@mokwonik
tak pahit la mokwo. secukup rasa. eh saya kurangkan satu sudu serbuk koko tu. gulanya pun saya kurgkan 1 sudu. sedap rasanya. tak pahit. rich dengn coklt lemak. hihi..

huh jauh ngat nak jadi maher juniornya pun..hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
h ah buat puding ni makan ramai2 best ni. memang mewah rasanya kan kak. tinggi jugak ye.. hihi.. nk wat cemana.nak duk tengah bandor kena la rumah tinggi julat cam ni.. huhuuh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
waalaikumussalam warahmatullah..
tu la...kan main lagi suka. siap nyanyi lagi. ye la kalau kite melayan memang la suke kan budak2 ni

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
memang kuat anginnya kak. kalau sore tu siok la lepak kt balkoni. tapi time ribut pun ngeri la jugak.

izahdaut said...[Reply to comment]

@kha
gi buat, leh tumpang makan sekali.hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@CT Delima
ye ke kak ct. kalau gayat ni pening kan. saya ok la tak gayat. kalau idak tiap2 hari la pening. tapi mak saya ye, tak leh pandang ke bawah..hehe..

kak ct, sedap puding ni. tapi makan ngan kuah kena kurang kn manis kot

izahdaut said...[Reply to comment]

@nor64
wooo memang best tu makan berkuah ada buah buah pulak. ha ah guna mould jelly kecik sedang.budak2 yang itu la paling suke nya

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
ngapa cam ada nada2 tak pueh hati je tu kak nim.. akakakaka..

nak ke..aloo banyak kat tesco kak. kat area mould jelly tu.. gi cari nun. kalau nak pun boleh gak.. amik amik amik...

izahdaut said...[Reply to comment]

@lina_pg
ada lagi kak lina niha 3,4 ketul. Heheh. biasala kalau dah dlm peti ais tu, kalau tak maknya yang keluarkan baru la makan.sedapkan kak

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
waalaikumussalam warahmatullah..
la kak senang je nak buat ni...try buat. puas makan ni. sah irfan suke.sebab sedap betul rasa coklat lemaknya tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@DG
tq.. sangat sedap puding ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

@geraugebang
betui.. buat kecik2 tu yang senang anak2 nak ngap.

HaSue said...[Reply to comment]

hahaa..lawak laaa anak2 ko nihh..puding ceklat pun aku leh buat2 x nmpk..hihii..lagu masyaallah yer..leh jadik recording artist laa kalo gini..haha..
yg jd kucing tu paling x boleh blah..hahak

izahdaut said...[Reply to comment]

hasue..aku mmg tak larat nengok kan diorang kalau main kucing2 tu.kalu tengah makan, abgnya pun cakapla, umi, cat nak makan sambil tunjuk adik dia..kira adik dia tu jadi cat dia la.. bawak jalan2..adiknya ena jalan merangkak lah..aduii mcm mcm

mariyaamohdtahir said...[Reply to comment]

assalamualaikum,
saya dah cube puding nie.. semua org cakap sedap sayangnya dia tak nak kuar dr acuan dia.. dah ikut dah nasihat izzah, basuh acuan sblm letak puding.. tp still tak menjadi.. ;(

izahdaut said...[Reply to comment]

@mariyaamohdtahir
tq sebab sudi cube puding ni. ye ke melekat jugak? aduhh sayangnya kan. cungkil ngan sudu pun melekat jugak ye?hmmm bekas plastik jugak ke? kalu macam tu kena guna bekas silico la senang kan... saya pun pernah lekat jugak buat puding ,tapi lepas basahkan acuan, dah elok je keluarnya. hmmm tak pasti la jugak kaedah lainnya. cube lagi kot....