CSS

Wednesday, April 20, 2011

Cekodok Durian


Assalamualaikum..

Selamat pagi semua. Semoga hari yang ceria buat semua. Sejuk pagi ni, subuh2 kat ampang ni hujan lebat yang amat. Syukurr..makin berdengkurrr..ishh ishh..  Oh ya buat kak Aya di Sarawak sinun, kami ngucap selamat nyambut ulang tahun yang ke 34... semoga  bertambah tambah berbahagialah di umur kertu mu ini..haha.. Selamat juga berangkat pulang esok bawak dak kecik tu. Jumpa kat kampung la ye. Tak sabo koi nok memicit pipi budok Aina teh. Doh sampei kampung beringo ringo lah ye.


Berbalik pada cekodok durian yang asing pada saya ni bila durian di cekodokkan. Saja cakap kat hubby kalau jumpa durian kampung yang isinya segar dan pejal2 boleh lah try goreng mcm cempedak. Hubby dengar cam pelik je. Saya maintain je walaupun mmg pelik dan tak pernah rasa. Penangan kak Hana Kuantan kite tu la. Eh kak Hana kuantan ke? Kikiki.. Rupanya sedap jugak digoreng gini. Encik hubby pun suke amat. Hani ngan Mas pun dah terai gakkan. Ok mekasih buat kak hana dan kuncu kuncunya.


RESEPI CEKODOK DURIAN @ DURIAN GORENG
source : hanamemories

Bahan-bahan
Isi durian secukupnya - tak perlu buang biji
*2 cawan tepung gandum
*2 sudu besar tepung jagung @ beras
*1 sudu besar gula
* sedikit garam
*2 cawan air - kurang lebih
*sedikit pewarna kuning


Cara-cara
Dalam mangkuk, satukan tepung gandum, tepung jagung@beras, gula, garam, dan sedikit pewarna kuning. Gaul. Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau sebati. (adunan batter agak pekat)
Masukkan durian dan gaul. Panaskan minyak secukupnya. Gunakan sudu dan goreng deep fry sebiji demi sebiji ke dalam kuali hingga keemasan/kekuningan,
Angkat dan toskan. Sedia dihidang.



39 comments:

zarin said...[Reply to comment]

cantiknya isi duyan tuuuuu...hihi akak suka tengok isi duyan yang cantik tapi makannya err agak kurang suka.. eh, sedap eh cekodok duyan ni?

Cendana Kasih said...[Reply to comment]

dh macam cempedak la plak..sure harum satu rumah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

salam izah....ada beli derian tapi xsempat nk mengcucurnya..dah habih masuk molot.kena beli lg nih....

Mas said...[Reply to comment]

ijahh,...kau buat aku terliur jerk pepagi ni tengok cokodok doyan tu...
nak sepinggan....
sedappkan cokodok doyan tu...laki aku ngan anak2 aku pun suka sangat...tak cukup masa aku goreng ari tu..muahahaha
lepas ni kalau beli doyan..memang wajib dah dicekodokkan...

Anna Qawina said...[Reply to comment]

doyan? hah..aku nampak cam ketol mas jer...sayang nak makan..hehe..tuh org Sarawak pong megcengkodokkan doyan gak tuh..ko pakat ke mlm td Jah?

tun_telani said...[Reply to comment]

tidakkkkk!!!!!!!! hampir2 mroyan nih.. nengok 2 dapur sekaligus nayang cengkodok doyan..

K.Nor said...[Reply to comment]

apa ke hal ni? pakat ke dlm mimpi smlm nak buat dgn mek sue?hehe

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
Pepagi tngk doyan yg cantik kuning ni buat akak terliur jek...sedap eeehh di goreng..tak pernah cuba plk...nak kena wat gaklah ni...ntah bila agaknya...

lina said...[Reply to comment]

salam izah kreatif betul mu berdua ni...

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

As'salam ekkkkk kenyan le pagi ni...terjah rmh kekawan mkn cekodok durian heheeh bebaloi jugak singah hehheh
patut harum je baunya....

HaSue said...[Reply to comment]

hahaha..tak ku sangka..tak ku sangka..meh laga2 vontot jap..kakaka.. tp isi duyan ko tebal sikit tuh..mesti lg sedap..bak aku lebih!hehe

~Norul Mas Hana ~ said...[Reply to comment]

Wah...nampok sedap la weh..harus koi mencuba nyer..tapi kena lah gi beli durian dulu yek..aok org pahang beloh mana je Izah? hihi

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak izah,
sedap kan durian wat gini,sy dah pernah wat time musim doyan taun lepas,TAPI XLETAK LAM BLOG..yg taun nih xwat lagi..Btw nmpak mmg sedap jer cekodok akak..

nuanza said...[Reply to comment]

wah...x penah goreng durian cam ni...
biasa lenyek2..
leh cuba ni..
skang amat byk stok durian...
en suami hari2 beli durian..geram katanya...
tp mknnya tak

anymz said...[Reply to comment]

zah,ko dgn hasue mimpi apa mlm tadi?..mimpi duyan jatuh ke bumi ek?..pastu terus ko paksa2 laki korang gi cari2 kat kebun org kan?..kan..?..
menci arrr masuk sini..pagi2 dah tayang buah kuning2 ni..
balik arrrrrrr

NiezaMan said...[Reply to comment]

Wah..memasing skang ni tayang cekodok durian..jeles la...

izahdaut said...[Reply to comment]

@zarin
tu la akak, nama nya durian kampung tapi cantik sedap betui... tak brapa gemar durian ye.. hehe dapat tengok je la ye

izahdaut said...[Reply to comment]

@Cendana Kasih
ha ah..sdap mcm cempedak la jugak..dapat isi yg sedang2 tebal tak tebal tu mmg sedap la kak noorma buat goreng gini

izahdaut said...[Reply to comment]

@♥♥azatiesayang ♥♥
tu la kak tie, kena beli baaanyaaakk baru sempat nak mencekodok.kalau idak..memang la makan gitu je kan.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
sama la mas..laki aku pun nak cari durian lagi nak suh masak cekodok cam tu. tak tau lak cekodok durian jadi sedap gitu kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Anna Qawina
pakat dlm mimpi..aura kami kuat seh..hahhaa..napa ko ana,ko duduk mana sussah dapat doyan..akaka..terbako mek yung

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
akak paham tun..ko besabo ye..jangan ngidam sudahh...hehe..balik la semenanjung kejap jenguk2 musim doyan niha..ececehh..terbako lagi mek tun

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
tu la kak nor.. tak sangka lak mimpi kami disepakati..haha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
sedap jugak kak yatie..tapi kene tengok durian jenis mcamana kot.dapat durian sedang2 tebal isi tu mmg sedap la.tak tebal sangat tapi tak nipis sangat pastu isi dia mekal pejal gitu.mmg sah ketagih..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
waalaikumussalam kak..tu la pasal..memasing eksen tunjuk durian pagi ni kan..hehe.kenyang bau kak?

izahdaut said...[Reply to comment]

@HaSue
aku nyer isi durian ni tak tebal tak nipis la jugak.sedang ni aku rasa dahs edap dah ni..durian kampung yang pejal2 gitu.mmg sedap kan goreng gini.

izahdaut said...[Reply to comment]

@~Norul Mas Hana ~
beli jgn tak beli.bila lagi nak tunggu.ni musim ni..kome org lepeh wehh

izahdaut said...[Reply to comment]

@Zaliedana
ct awat hang tak bagitau..akak mmg tak tau pun boleh buat gini.tak terpikir pun.sedap kan ct

izahdaut said...[Reply to comment]

@nuanza
wah ayat sangat banyak stok durian kalau dengar leh makan dalam tu.haha..sila sila cube.pasti anda sukekannya

izahdaut said...[Reply to comment]

@anymz
eh cam dengar ayat org frusst la..sapa ek sapa..tak de la kak nim..laki kami hari hari balik bawak balik durian.dah cakap dah..cukup la suami..cukup la bawak balik durian..hahhaa..terbako kak nim..kki

izahdaut said...[Reply to comment]

@NiezaMan
ala kak..apa nak jeles...moh kite menggoreng.sodap ni

hazila said...[Reply to comment]

Musim cekodok durian ye sekarang ni....

izahdaut said...[Reply to comment]

hazila..
musim durian dan dtg bersama cekodok durian.hehhee.. baru pandai gamaknya

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

sedap eh izah? alahaii.. doyan akak bwk blk dr kg ritu semua dah kena perisi buang bijinya.. abang soh buat lempuk.. itupun kalau rajin ler.. dah dok kat frozen dah tu..entah jadi ke idak tak tahu lagi.. kena tunggu musim doyan tawon depan pulaklah cuba cekodok doyan ni.. hehehe... (kalau dah ada doyan sendiri.. memang sayang nak buang duit beli doyan kat geraii... kikiki..)

Nieza said...[Reply to comment]

tu diaaa doyan depa...saja tau buat org jauh ni terliur...kita dapat mkn doyan siam pun jadi ler kat sini...hehe

hana said...[Reply to comment]

mak jahhh... aku dr semalam termengidam nak makan durian lagik... balik skola mata aku merayap kiri kanan jalan kot2 ader doyan... besok wajib aku beli!!! hahahahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

kak madihaa..
best la ada keun sendrik.ni kami tengah kl kalau nak makan durian keluar duit maaa.. haha.kalau tak tak meraso la..dulu2 duduk kampung senang sangat.tak pernah beli..

izahdaut said...[Reply to comment]

nieza..
siam pun siam la..janji dapat gak merasa durian kan.melepas kempunan.hehe.

kak hana..
waduhhhhh kak na...kok ngidam?ngidam yang gitu gitu tu ke..hahahhaaa.. kak hana..rindu bangat sama kamu..kapan2 mau ke kl dibilangi yaa

ijan said...[Reply to comment]

Ya Allah.. cantiknye durian tue... kuning2 giler kaler dia... nakkkkkkk!!!!!