CSS

Thursday, April 7, 2011

Kek Coklat Lembut Kukus Chef Zubaidah



Assalamualaikum..

Makanan manis lagi ek. Waduhh kencing manis la nanti penulis blog ni. No no.. hehe. Kek ni saya buat kelmarin. Ikut cara Noorsha, kite balo kite bako. Saya tak kukus. Tapi stil moist gitu. Hubby pun masa rasa kek ni otomatik pejam mata. Ngapa sha, memang kena menikmati kek ni sambil pejam mata ek. Haha.. Memang antara kek coklat yang sedap.

Resepi dari, tengok tajuk pun dah tau kan. Tapi pendek crite saya nampak si Noorsha buat, tu yang menerai jugak nak rasa. Saya ikut Sha buat alf adunan dapat sedang2 je. Maceeh Sha dan Along ROz dan Chef!



KEK COKLAT LEMBUT KUKUS CHEF ZUBAIDAH


Bahan-Bahan (aku guna kaedah bakar)

**100 gm serbuk koko
**1 tin susu cair
**200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair
**250 gm susu pekat

250 gm gula kastor - aku kurangkan ke 180 gm saja
4 biji telur - pukul hingga berbuih
150 gm tepung gandum
1st soda bikarbonat
1 st baking powder

Cara-Cara
1. Campurkan kesemua bhn bertanda ** dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati.
3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing @ ganache.


Bahan2 Simple Chocolate Ganache:
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
1 sb butter/margerin/minyak masak

*kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya.





20 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

hmmmm.....terasa kecoklatan nya tu Izah..lelehan coklat tu yang buat mengancam sesangat...

inaku79 said...[Reply to comment]

apa zah? makan manis hari2? xper2... kasi jer kt akak kek tu... hehehe.. rumah akak ni mmg feberet kek cokelat. nk try jgk la resepi yg berlainan. so, yg ni masuk list. TQ!

Mas said...[Reply to comment]

makcik..memang nampak lembab la...
kau bakar jerk makcik....
kau bakar guna kaedah water bath ke bakar macam biasa tu..
suhu berapa yerk...
aku baru nk menerai ari ni...he..he...
aku pun nak buat 1/2 adunan macam kau juga lak...muahahaha...
makcik 1/2 adunan kan....he..he..

CuteOven said...[Reply to comment]

hai...tak tau nak kata
nampak aje dah terasa kat tekak

hmmmm...sedapnyeee

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

mmg nampak sedap!...
akak klu makan sambil pejam mata ada habis seloyang zah oiiii.....

oh boleh ye zah??? kita bakor... kita bakor aje lah kek tu ye zah... hihi

* nanti jgn lupa ambil award kat umah akak tau!

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

amboi... meleleh tak hengat tu...

sWeEt 'N LoVeLy said...[Reply to comment]

huhuhu...antara resepi yang nak buat before terbesalin nih...tp xtau sempat x buat...pas besalin leh je wat tp nnt xleh rase...cane?cane?ce citer...ce...ce...

hani said...[Reply to comment]

jap jap jap...nak lap air liur ni...sulrrpp
terangkat..muhaahhaaaa

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

aku kena buat gak ni nanti, stok kek aku baru jer habis .. aku pun nak bako jer laa

HaSue said...[Reply to comment]

mek jah..aku pun nk ngentri kek nih karang..ntah bila siapnya..ni asyik ngendong dak kecik xmo tdo nih ha..hihi..sedap kn kn..mesti ade lg dlm esbok tu kn kn..bak sini bakk..

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak izah,
Rindu kek kak izah. rindu juga kek coklat. stop skejap makan manis, kecuali jus. huhu. teringin nak diet sampai hilang selera nak buat dessert, sbb kalu buat mesti banyak. aduhai... mesti cedap kek ni kan? nampak moist... geram!

Zaliedana said...[Reply to comment]

Kak izah,amboi kek lagi kat umah depa..Baru jer duk tayang kek coklat xda teluq,nih kek nih lak..Ayat org jeles..Pstt nak tanya,selalu beli teluq,tepung,gula n serbuk koko byk mana.?hihi..

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

salam... yele baru nak mula membangki balik...sejak lama di tingalkan dah terbit kek coklat ni mmg npk gebus buat tambah kan lagi berat ku ini..heheh wahhhh ,baru nak kasi selim melim hehehe apa pun sdpppp dimkn yeee

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Uishhhhhhh....dah 2 rumah duk mgcekelatkan kek ni....tak lehtahan tgok choc topping hang ni....mmm minta simpan recipe yer zah.....nak minta simpan kek...ko dah abiskan dah pun...sob4!!!

Wanieyra said...[Reply to comment]

izah..
kek coklat kita baru je habis semalam. itu pun kita yang habiskan. Ngapa engkau goda kita lagi...huhuhuhu

Ezadlieza said...[Reply to comment]

Kita bakoooo kita bakooooo....woooooooo sana sini kek cekelat dah nih.....aduhhhh...akak amik bau jer ler.....

nOOrsha said...[Reply to comment]

clap clap clap!~ sakit tangan aku menepuk tangan je dari tadi ni.. akaka... dah 3 umah aku tepuk tgn ni..syabbas mere fren he.. nampak moist gile kek ko.... aku tengok korang wat ni rase cam nak wat lagi la pulak.. adeh.. gumuk la aku nih kalo gini...

Ribbon Clown said...[Reply to comment]

izah,

awak buat kek coklat by tul versi..hihi versi mana yg awak leh rekomen kat kita..kita tak penah wat kek coklat yg betul2 moist siap ng ganache skali.. teringin gak nak try recipe izah nih..tq2x..

Nieza said...[Reply to comment]

wahhh sana sini sinun ada kek cekelat ni..tergudaaa dh ni...sedapnya zah...ok nk blk pi buat la..hehehe

Dinie Syasya said...[Reply to comment]

wah sedap ni..akan d cuba..ddah banyak salin resepi kek coklat kukus ni tapi x pernah try ;agi..hihi..