Friday, April 29, 2011

Talam Sagu


Assalamualaikum..

Hatiku telah melayang-layang ke kampung. Tak sabor nak balik kampung esok. InsyaAllah.
Nak tengok baby Aina
Ingatkan sempat nak tengok sekali anak sedara baru dari Muadzam Shah pulak, rupanya dia tak mau keluaor keluor lagi.
Akak saya pun kenalah ke Kuantan untuk dipaksa beranak. Huhu..
Moga selamat semua hendaknya.


Berbalik kuih yang macam baju ala ala politik kewanitaan ni kan, haha..
Kuih sagu yang sangat gigih ku potong nak suruh posing.
Masa memotong kuih gini, baru terasa keciknya dunia. Adehh..
Tengok la hasil atas usaha gigih tu...Senget benget kuih ku.
Apa pun mekasih kak Anymz ye.*ejaan nama glemer u!!
Ramai sangat sangat yg dah cube kuih ni.
Tapi sumbernya dari kak Anim from majalah kompilasi Kuih Talam yang dicuba.
Enak deh!!


KUIH TALAM SAGU
sumber: kak Anymz

bahan2  Lapisan bawah

2 cawan santan cair
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya

cara membuat

Sapu acuan dengan minyak dahulu
Gaulkan semua bahan hingga sebati
Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min
Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
Letak adunan lapisan atas


bahan2 Lapisan atas

3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

cara membuat

Gaulkan semua bahan supaya rata
Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus lagi lagi selama 20 minit

29 comments:

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

sedap kan??? dah kata dah... uiii... mintak lah sepotong 2... dah teridam2 dah ni.. :)

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

hai izah dah mari ye kuih ni..cantik merah tu...kita punya dah lama habis dtg nak rasa yg awok punya le
..kita jumpa di pahang lah ye hehehe koi balik lepas solat jumaat..nak siapkan buah tgan utk org temeloh ni dulu
Selamat becuti, behati2 di jalan raya ..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

Selamat bercuti ye Izah..
Cantik kuih tu...
gambo pun makin cantuk dan cun....

n u r u l f a r h a n a said...[Reply to comment]

rasa mcm sdap n mdah.nanti nk cuba la

ilahjy said...[Reply to comment]

hahaha pandainya adikkusss baju merah putih ni katanya baju politik.. sapa tak tau kan izah... bg yg muda mesti la pink.. bawah 40 bg yg dah tua 40 keatas warna ni lah kan... izah pink ker merah? hahaha..pandai nak tau umur melalui baju.. tak gitu...

lina_pg said...[Reply to comment]

dah serata alam maya dah talam sagu ni,akak jugak yg tak terbuat lagik..sagu ada kat dapu tu tp xsmpai seru la..takut tak jadi.Nmpk sedap tu lembut jerr

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Sib baik tak berapa nak suka sagu, kalau tak, harus ku tadah airliur yang meleleh non stop... hehehe...

Naz said...[Reply to comment]

Izah, cantiknya kuih politik niiii... Nk bercuti ye.. Slmt bercuti yer..

Citarasa Rinduan said...[Reply to comment]

amboi kak izah........
talam sagumu mengoda imanku..

agak2 kalau makan petang nie.. sure ayu tak boleh makan nasi.. kenyang ko....

PS; nampak lembut dan menyelerakan

~Norul Mas Hana ~ said...[Reply to comment]

izah,
wahh..dah sampai seru tu menalam sagu...cantik je aok potong..kalau koi tatau la jadi segi apa...haha

Ummi said...[Reply to comment]

Izzah...akak x buat lagik...mintak akak sepiring letak selagi muat eh...akak mmg sukaaaaaaaaaaaaaaa saguuuuuuuu...nyum nyum...

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...
Ermmm sampai dah rupanya. Layan je la.

tun_telani said...[Reply to comment]

haa.. tu diaaa.. dh kuar dh talam sagu dia.. tun nyer x kuar2 lagi.. kui kui.. kn ramai dh ckp susah nk kerat, degil nih.. hihi.. ni malas nk basuh acuan kecik2 laa nih ;p

Along Maklong said...[Reply to comment]

izah..
maklong berkenan sangat warna kuih ni.. berseri2.. feberet kaler..
kalau maklong buat nanti nak boh nama talam sagu umno.. hehehe..

Rabiatun Adawyah said...[Reply to comment]

wahhhh..Izah dah buat ehhh..kiter belum buat2 lagi nih..bila lah tue..huhuhu..bak ler sepiring nak raser nie

Kak Rose said...[Reply to comment]

sampai juga sudahnya kat rumah izah ya...mmg susah nak memotongnya kalau buat dalam loyang. tu sbb kak rose isi dalam bekas kecit2!

nOOrsha said...[Reply to comment]

salam..
kongeretulesen, gambo makin cantik..
clap20x...
sedap ye talam sagu ni..
jap nak cek dlm esbok kot2 ade tinggalan sagu jaman tok bian..ehehe
kalo x luput lehler menerai kue ni..tp aku nak wat sume parti dok dlm tu blh? barula 1 mesia kekdahnye..ekekek

HaSue said...[Reply to comment]

aku bila nk buat nih..adehh la.

hati berbunga2 yer..aku pun balik esok gak..meh balik sesama,duk 1 keta..hihi

HomeKreation said...[Reply to comment]

Walaaa... berkenan nengok kuih ni. Aritu nampak kat rumah KakPaty dah melelh ayaq lioq, skrn ni bukan meleleh lagi, terus banjir.

Mas said...[Reply to comment]

ijah....ada lagi ke..aku nak ngendeng sikit..he..he..
kau balik nipis jah....bestnya..
ehhhh...kakak kau dok muazam shah ke....
dekat dah tu ngan rumah mertua aku...
aku lak tak balik kg....
klu tak...aku paksa kau jumpa aku kat keratong...muahahaha...
moga selamat pergi dan balik yerk....

Nieza said...[Reply to comment]

wah dah sampai dapur izah dah talam ni....cantik tu..memang susah nk potong kuih ni....ni kira lawa dah ni...masa nieza buat hari tu comot jer..apapun kuih ni memang sedap...kalau tau tadi boleh kita tukar ngan talam durian...hehe

selamat blk kg yer...happy weekend:)

mamawana said...[Reply to comment]

Assalam

I like this so much. Tq share resipi

Yatie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Iza,
Ada talam sagulah kat sini..nasib baik tak buat warna ijau....maunya Hamka kecur jek..lenkali akak nak wat warna asallah...sedapkan kuih ni...

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam kak,blk bercuti honeystar,mai umah amik tugasan ya..Arap kak sudi ya..

Ijan said...[Reply to comment]

Salam Cik Izzah kita ni kat kampung lagi ke? enjoice enjoice kat kampung ye... nanti jgn lupa balik hehe :D

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam izah!!!! ai misss uuuu!!!! sume org pakat buang komen box kat luar tu ke? payah lerrr nak ronggeng2 kat sini huh! kuih talam sagu tuuu i like!!!! g balik kg jgn lupa ole2 okey! :D

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

mana pg makcik ni..lama x nampak..sambut hr ibu smingguya kat kg..hehe-gurau jer :)))

*slmt hr ibu zah :)

Wattie said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,
Selamat Hari Ibu ya, Nak talam sagu tu sikit

Quezada said...[Reply to comment]

hahaha pandainya adikkusss baju merah putih ni katanya baju politik.. sapa tak tau kan izah... bg yg muda mesti la pink.. bawah 40 bg yg dah tua 40 keatas warna ni lah kan... izah pink ker merah? hahaha..pandai nak tau umur melalui baju.. tak gitu...