Tuesday, April 5, 2011

Apam Balik Coklat Durian.. Dasatttt!!


Assalamualaikumm..

Dasat betul rasa apam balik coklat durian neh. Sedaaappp nyeeee. Memang ngam betul kulit apam tu digigit dengan inti durian. Bagi penggemar durian jangan la dilihat aje menu gini, baik gi godek buat. Baru rasa cemana kesedapannya. Yang tak gemar durian den tak leh nak nolong. Anak saya Muaz, dia tak reti makan durian. Tapi bila dah buat apam balik coklat ni, habis jugak sekeping tu dia makan. Siap nak inti tu lebih2 pulak.


Masa memasak apam tu, wangii je bau coklatnya. Apam ni memang lembutt dan moist2 gitu. Tak kering. Anak2 pulak duk tepi kuali mencolek batter yang tak dimasak tu lagi. Haii bebudak neh. Sebelum diintikan durian tu pun, saya tak leh nak imagine rasanya tu. Serasi ke bila coklat dan durian disatukan. Bila gigit skaliii.. mak aiiii.. sedap bebenor!! Habis sekeping nak sekeping lagi. Upss.. hehe

Resepi ni dah lama jugak saya simpan dalam list. Bila akak Bdariah cerita kesedapan apam balik ni, memang duk tunggu je kalau ada durian. Tapi dah ada, terlupa pulak. Bila teringat cepat2 aje saya buat inti nya dulu. Dah 2 hari inti tersimpan dalam peti ais, baru semalam saya buat apamnya pulak. Mekasih buat JURNAL BDARIAH untuk resepi yang sangat best ni!!



APAM BALIK COKLAT DURIAN
Recipe by Majalah Sedap Bil 24

Bahan-bahannya(anggaran 20 keping):-

Bahan Apam Balik:

450gm tepung gandum
40gm serbuk koko
30gm susu tepung
1/2 sudu teh serbuk penaik
100gm gula pasir halus
1/2 sudu teh garam
600ml air
1 sudu teh yis segera
6 biji telur
60gm gula pasir
2 sudu teh soda bikarbonat
50gm marjerin, cairkan
*saya tambah sikit esence vanila

Bahan inti:

200gm isi durian, kisar halus
250ml susu cair
1/4 sudu teh garam
1 biji kuning telur
60gm gula pasir
4 sudu makan tepung jagung dan 4 sudu makan air, larutkan untuk memekat
5 titik pewarna kuning*saya tak letak
5 titik esen durian *saya tak letak

Cara membuatnya:

Inti
Panaskan susu cair. Masukkan kisaran durian, pewarna kuning, garam, telur dan gula pasir. Kacau rata. pekatkan dengan larutan tepung jagung. Kacau sehingga meletup-letup. Masukkan esen durian. Kacau rata dan ketepikan. (Jangan sampai keras sangat)
*saya masak sampai ala ala texture sri kaya je.


Apam Balik
Campurkan tepung gandum, serbuk koko, susu tepung, serbuk penaik, gula halus dan garam. Kacau rata.
Tuang air sedikit demi sedikit sambil dipukul-pukul sehingga rata (saya guna whisk tangan). Masukkan yis segera dan kacau rata. Biarkan selama 30 minit
Pukul ringan telur dan gula pasir. Tuangkan kedalam bancuhan tepung sambil dikacau rata. Masukkan soda bikarbonat dan marjerin cair. Kacau rata.
Tuangkan kedalam kuali rata anti lekat tanpa disapu marjerin. Biarkan kembang. Tutup dan biarkan masak.
Sapukan inti. lipat dua. Sapukan permukaan apam balik dengan mentega

Pesan Sedap
Jangan sapu kuali rata dengan marjerin atau minyak kerana ia akan menyebabkan kulit apam balik berlubang-lubang.

Pesan Bdariah
Anda boleh lebihkan sukatan inti sebab inti durian nie memang sedap. Anda boleh letakkan banyak sikit pada apam balik.
Anda boleh guna pan yang berpenutup supaya apam masak rata.
Gunakan api perlahan supaya ia cantik.



Nota: Saya buat apam tu 1/3 je dari resepi. Bermakna saya hanya menggunakan 2 biji telur. Tapi banyak dah dapatnya. Setiap apam saya gunakan 1/4 cawan batter. Rasanya boleh dapat dalam 10 keping jugak lah untuk 1/3 resepi ni. Tapi untuk inti saya buat satu adunan. Pesanan saya, bagi siapa yang buat satu adunan apam, boleh buat double adunan intinya sebab takut tak cukup.





41 comments:

Yat Maria said...[Reply to comment]

zah..halus mulus apam balik tu..abeh tu inti durian..heheh...ni yg wat dia power gedemak kan...akak nak tunggu makcik kementot tido umah akak, baru akak wat..sebab makcik tu antoo derian..aduhhhh sungguh ku tak sabau arrr...esp tgk gambo tu..

nOOrsha said...[Reply to comment]

walaweh, hebat²..
tk terpikir ceklat blg diganding ngan doyan,.
aritu buat bantal doyan rasenya sedap..
jadi aku percaya yang ni ko buat ni pun sedap...
nak cube tp doyan da abeh..
nanti la aku kecek kat apek kedai buah..
kot2 die bekenan nak kasi doyan sebiji 2..ehehe..
mokcikk. cek emel.. baru reply..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

sapa makcik kementot tu kak? adik ke? hehe.. sedap wooo.dasat la rasa dia. mmg best..saya buat tang tepi tu garing2 sikit kan, waduhh memang sedap!!

izahdaut said...[Reply to comment]

noorsha. betui betui.. aku tengok gak bantal durian tu. memula aku tak dapat bayang durian makan ngan ala aala pancake gitu kan. aku try la buat gini, kot tak sedap leh makan apam aje. rupanyaaa waduhh sedapnya kombinasi coklat ngan durian neh.inti tu pun sedap!!
ok ok nanti aku tengok

Wanieyra said...[Reply to comment]

betul ke sedap bangat.....nanti kena suruh hb gi cari dorian lah nampaknya. Yang kat tepi apam tu..nampak mcm hadiah je...nak kasi kat kita org ke?

HaSue said...[Reply to comment]

huarghhh...rasa nak ngamuk jer nengok org tyg menu duyan nih..makin menjadik2 lak korang kat sana yer..mementang nk musim dah..ahahak..tak pueh ati nih..nk gi tnm duyan jap! ;P

izahdaut said...[Reply to comment]

ira.. sedap bangat..mmg best leh. dengan apam balik coklat tu kan.. nak cakap cemana ek..aishh sedap ler.. hadiah? haah nanti.. tungguuuuu.. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

hasue..
ko meroyan ke sue.. eh eh kesian.. kat sana tak de doyan ke? susah nak dapat? tak jumpa? alaa siannya mak orang tuu.. ok lah gi tanam gi.. hahahha.. sedap tul aku pekena orang yang dah lama aku nak kenakan neh..kikiki

Mas said...[Reply to comment]

makcik.......dasssyattt..
aku baru jerk lepas habisskan doyan..baru kau nak tunjukkan resepi doyan...
meroyan aku jadinya...
kene suruh laki aku beli doyan lagi jawabnya...
aku dah terliur nengoknya......
tak kira ...tak kira..nak gak sikittttt...

::Azura Rahman:: said...[Reply to comment]

perghh.. x leh zura bayangkan apam balik choc dgn inti doyan nie.. biler dengor cam muak erk.. tp lom cuba lom tau kan.. ntah2 terangkat biler pekena sekeping.. kan izah kan.. ekeke..

AZLITA AZIZ said...[Reply to comment]

Dassssyaaattttt.....
Fuhhh!!! mmg dassssyaatttt....
tak tau apa nak cakap lagi dah.. mmg dassssyaaatttt betul lah....

sapa setuju angkat tangan macam saya... hehe

cik cek said...[Reply to comment]

Wow! cantik menarikla apam balik Izah...bolehla kak cek try....he he copy resepi ya....

inaku79 said...[Reply to comment]

akak pun tumpang tgk jer la zah, nak buat...mana nk cekau doyan nyer... tahun lepas penah la skali beli doyan frozen...tp rasanya x sedap...

ni akak dh buat muka kesian ni, bak mai la apam tu sekeping dua... hehehehe...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

terliur jer la...doyan dah habis ..kalau tak boleh cuba ni...memang dasyat...

Kak Rose said...[Reply to comment]

baru semalam kak rose makan doyan, ari ni izah tayang lah apam inti doyan...weiiihhh ngences jer dibuatnya.

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

mak aihhhh! Izah... akak tabik springgggggggggggg!!!

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

mantap!!! xpenah lagi makan apam balik letak inti doyan..mesti meletoppp nih!!!
selalu dok telan apam balik pakcik mat blakang pasar pagi je...
ni bila nak anto 10 keping kat sini nih????
dari tadi lagik tgg ngan semug besar nescafe ais...lalalalallalal

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

wah wah waaah!!! nmpk sedap ler... teringin nak makan tau... nak ckit... :D

HomeKreation said...[Reply to comment]

Alaaa... menci nyaaa... tadi Azatie tayang duyan, kat sini pun tayang duyan... kita bau pun tak dapat, takda musim lak kat Swak ni....uwaaaa.... (cepat pujuk...)

ros@JMC said...[Reply to comment]

salam kak izah sayang, miss u alot, kak nak apam balik coklat ni kak, sedapnye nampak, lama tak buat apam balik, ni kena rajenkan diri ni

Aqil said...[Reply to comment]

Kak Izah...cedapnyerrrrrr...terliur tau...td pg dh snggah tp xde stock durian kt umah ni singgah lg nk amik resepi...durian dh smpi...ngeh3...xsabo nk try ;D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

wawawawaaaa.... kata2 pujian mu itu sangat2 menggoda... kebetulan kat rumah memang ada duriann... kalau rajin bolehlah mencuba... tapi bila masa nak buat ni... ?? balik pun dah mlm.. lepas dinner perut dah kenyang.. kena tunggu weekend jelah nampaknya... tapi takpelah isi durian dah buka semua dah simpan elok2 dlm tipuware simpan peti ais.. hehehe.. tp dok risau ni mana satu nak buat dulu... pisang ada, ubi kayu ada, durian ada.. tulah tamak sgt.. semua nak bwk dari kg.. sendiri pening! hehe..

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izaaaaaaaaaaaah!!! wohooooo memang tabik spring....2 thumbs la .....u punye resepi geu gebas apam balik doyan memang amazing.......errkk.......tambah satu lagi.......Ratu Gebu.....ahaks.....cabuuuuuuuuuuut!! Marah dik CMG kang!!!

ain (sweet thots) said...[Reply to comment]

wow wee... kombinasi yg x terjangkau dek akal. mesti d'bomb nih! jap2... nk membayangkan rasanya ...

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
makcik.. lenkali beli banyak sikit durian nyer.. hehe.. aku dah buat serimuka durian..alaaa sedap sungguh!! hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@::Azura Rahman::
tu la pasal.. rasa cam ishh sedap ke kan,tapi sebab dah buat inti, buat aje lah apamnyer tu..kalau tak berapa sedap boleh je buat roti inti ngan inti durian tu kan, tapi bila dah buat.perghh tangkap cintan lak.tapi idak ler boleh makan banyak2 sangat. nanti mau nyer muak jugak kan..

izahdaut said...[Reply to comment]

@AZLITA AZIZ
alaa kak ita tak acii.. akak kan tak suke doyann... sajee lah tuu..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@cik cek
amik la kak cek.. leh try buat jamu untuk tetamu pun sesuai ni.. sekeping pun dah kekenyangan dan kepuasan

izahdaut said...[Reply to comment]

@inaku79
aloo sian nyer... tak de yang fresh ye kat sanakak ina? bila nak balik mesia ni? mai la skali skala balik time musim ni..huwaa marah kak ina

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Rose
tu la kan, tengah musim kalau tak habis biasanya buat tempoyak je.tapi durian D24, D101 ni mmg sedap buat kuih gitu. sebab doyan cam ni pun lambat masam kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sari Yusa Ibrahim
toing toing..tabik kat akak balik..ngahahah

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mimiey.. (^-^)
wehh anak dara...lama menghilang neh..sihat ka mie? amvoii amvoii kalau demand tak hengat tau..nak 10 keping meh mai umah akak..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Diana @ Melley Mey
kalau da berjiran da lama saya hulur sepinggan kat diana..hehe..banyak gak dapat ni walaupun buat 1/3

izahdaut said...[Reply to comment]

@HomeKreation
laa siannya along kite..hehe..nanti balik perak makan puas puas ye along...mcm mcm leh buat kan..nak kirim ke srwak ke along?hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@ros@JMC
tu la, tengah musim doyan kan ros..apa lagi menerai kuihmuih berunsurkan doyan la kan

izahdaut said...[Reply to comment]

@Aqil
amboii amboii.. nak pekena apam balik doyan ka? cepat buat..sedap tuu

izahdaut said...[Reply to comment]

@MaDiHaA a.k.a Ratna
hahaha.. akak tu memang keadaan biasa kalau balik dari kampung.mcm cmc nak angkut.kalau hubby saya sokmo perli ni nak bawak kl gak ke? ni nak gak ke? sajee la tu kan..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Ayu Safieza
haa ye la u ayuu... kalau bagi gelaran bagi aje la kat dia... i panggil u ratu meggelar la pulak.hikhik

izahdaut said...[Reply to comment]

@ain (sweet thots)
ye kak ain..sila membayangkan nye..sila sila..haha

DG said...[Reply to comment]

Cantiknya tuh apam, pake durian filling pula .... wah harumnya kecium sampai ke sini!

izahdaut said...[Reply to comment]

dg..
benar dg, sungguh wangi sekali inti dan apam tu bila bersatu.sedap bangat