CSS

Wednesday, March 9, 2011

Ikan Goreng Sambal Tempoyak


Assalamualaikum..

Pagi pagi tayang lauk ikan tempoyak bleh? Ada yang terliur ke.. hehe.. Terliur tengok Hasue buat hari tu, pastu kan terbaca satu komen kat bawah entry Sue tu, ada orang tu siap jilat2 lagi pinggan makan lauk ni. Hahaha.. sapa nak jawab tu? Bini sapaaaa la tuu.. Sesapa ada tempoyak, sangat la direkemenkan buat lauk ni. Simple n sedap. Hubby pun tanya nama lauk apa, sebab sedaapp. Thanks to Cik Mat n mereka2 yang terlibat.


IKAN GORENG SAMBAL TEMPOYAK
sumber: Cik Mat Gebu & Hasue & Mas


BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan kembong hijau (boleh guna apa2 jenis ikan berdaging) * saya guna siakap
1 helai daun kunyit, hiris halus
2 batang serai, hiris serong, kasar
5 biji bawang merah*
1 biji kecil bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
25 biji cili padi siam merah*
1 camca besar penuh tempoyak
3 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Ikan kembong disiang, cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng embal2 (tidak terlalu garing), angkat dan toskan. Tumbuk lumat bahan2 bertanda (*), kemudian masukkan serai hiris serong dan tumbuk sekejap tapi jangan hancur sangat, biar kasar2..
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk tadi hingga harum, masukkan tempoyak, kacau dan tuang air. Tambah asam gelugor, garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih.
3. Masukkan ikan dan hirisan daun kunyit, gaul rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas.


18 comments:

Zaliedana said...[Reply to comment]

Assalam kak izah cayang,wah pepagi da tayang lauk,sedapnya..Luk utk lunch rini ke klmarin,ke masak klmarin smp rini mkn,ngeee..

izahdaut said...[Reply to comment]

zalieda..
haha..pandai la ko ct menanya soalan..eh dah lama gak akak buat neh..kira dah jadi baja lah ..hahaha

Mas said...[Reply to comment]

rasa macam ada orang mengumpat tadi...muahahaha....
hampeh kau ijahhhh...
sedapp kan makcik sambal tempoyak ni...
aku memang dah jatuh ati ngan resepi ni...
tengok kau lak yang buat..buat aku terliur jer...nak menitik air liur dah ni....he..he...
rasa macam nak makan tempoyak lak ari ni....
cari ikan dulu la kejap lagi..he..he...
ekhhh makcik..kau kata sedapp yer sambal tempoyak ni..antara kau ngan laki kau..sapa yang tambah nasi lagi banyak....muahahaha..
baik aku balik dulu...dah nak merepek lak kat sini....
nanti ada gak yg kena halau.....

izahdaut said...[Reply to comment]

makcikk...
hahahhahaa..aku nak gelak neh..nanti ko buat lagi lauk neh, jangan la makan depan anak2 ye..hodoh sangat aku membayangkan..makan slow slow..nanti takut tercekik tulang ye..hahahhaa..
eh jap, aku nak ingat. aku tambah nasi ke tak ek?hmmm..pikir lagi..hmmmmm..pikir lagi..jap sambung pikir kat toilet jap..ahhaha..ampeh makcik!!

tun_telani said...[Reply to comment]

ayooo kak ijah.. pagi2 tayang ikan tempoyak nih.. sy baru wat kuar ayam utk lunch, skrg dh bergelut perasaan nk masak ayam ke ikan.. kn dh susah.. senang2 sy msk ayam, akk meh hntr ikan ke umah sy. yg ni confirm dh abih, jd masak yg lain laa ye.. time kasih ;p

anymz said...[Reply to comment]

akak tau bini sape(sambil angkat tangan)..hahaha

ingat baru nak buat hari ni tapi bila mengenangkan bila makan akak tak boleh control,hapuskan ajelah niat di hati tu..tempoyak byk lagi ni..tapi akak risau la..doyan tak berapa nak menjadi thn ni..tu yang kedekut nak mengeluarkan tempoyak tu zah..biar lah dok senyap2 je lam freezer tu.

hehehe..akak pun dah jadi baik hari ni..selamat ko zah tak kena sakat..

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

wahwahwahhhhh...
aku pun teringin nak buat ni jugaklahh..
wehh..pesal tem[poyak aku dha sebulan peram still manis eh? kurang garam kahh??

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

vavavaaaa..... ikan tempoyak!!! memang best!!
nak pos entry sama ngan izahlah.. hehehe.... akak pun dah lama try resepi ni.. lebih dulu dari hasue.. tapi dok tunggu Q nak pos sampai hari ni lom pos2 lagikk.... kikiki...

HaSue said...[Reply to comment]

akukk sukakkk!! akukk sukakkk!! aku harap2 laa td x pyh nmpk gmbar takut terliur kn..sekali laju jek loading kat page ko arini..ekeke..

sedap kan tempoyak2 nih..dah antu tempoyak tu msk ape pun ngan tmpoyak mesti sedap belaka..huhuu...ko pgg watak antu jht ek..aku pgg wtk antu baik..nanti kalo lwn mesti antu jht kalah..hehehh

Yatie said...[Reply to comment]

uwaaaa mmng menyelerakan lauk2 mcm ni...yg sedihnya sejak balik akak tak jumpa lagi tempoyak...mana taknya beli derian terus bedal...takyah nak buat tempoyak...skng manalah nak cari itu tempoyak..uwaaaa...(Zah, ada lagi ke stok tempoyak kat esbok tu...mai bagi akak semangkok...akak tunggu ni..cepatlah...ngeeee..)

izahdaut said...[Reply to comment]

tun..
teliur ye..hehehe..ce buat kat aayam.sedap gak ni..tapi kalau kat ayam berkuah lagi best rasanya..uii pepandai je ni..hehe

kak nim..
aii kak nim, dan dan kata durian tak berapa nak menjadi ni..mentang kita ada janji..hahhaaa..tu la kak nim..saya pun sama la..pantang terbau lauk2 tempoyak ni..agaknya ada ejen ketagihan dlm bau tempoyak ni kan..ketagihan nak makan..org2 yg suke tempoyak cam kita ni lee..hehe

TTM..
kurang garam aku tak berapa pasti la.tapi sama la jugak, mak aku bagi masa manis lagi, punya lama tempoyak tu stil manis, pastu aku letak kat luar sehari..baru la masam sikit nak buat masak.kalau manis ni buat sambal mentah je sedap kan..dia akan masam jugak kat dlm peti ais tu, tapi makan masa jugak la..

kak madihaa..
laa akak duk peram lagi ye..hehehe..saya pun dah lama jugak baru nak post..sik peram jugak nih..hehe

hasue..
hmm biasa la tu, gaya org suke bila dapat loading full page..hahha..eh apa antu antu ni..banyak cantik ko, aku antu jahat..kompom2 dlm movie aku mati dulu..hahhaa

kak yatie..
kat pasar mlm pun tak jumpa org jual tempoyak ye kak..mungkin bukan musim lagi ni..sebab durian pun mahal sungguh sekarang.memang akak, baik makan dulu lebih baru buat tempoyakkan..biasanya tempoyak ni lebih2 tak larat nak amakn baru buat kan..

Kamalia said...[Reply to comment]

izah..sampai ati ko buat lauk ni xbg kat aku..buat aku terliur je..mn nak cr tempoyak jah kat sini?uhuk..

eina said...[Reply to comment]

wahhhh..pepagi dah tayang menu tempoyak nih...sedapppnye...mane nak cari tempoyak nih..nak cari tempoyak..cari tempoyak..

izahdaut said...[Reply to comment]

KAMALIA..
eh sampai sungguh hati aku neh.haha..tak de tempoyak ye..tak de ye..alo cian..adehh..aku main main je ngan mak buyung neh..sian diee

eina..
hahaha..cam crite p ramlee dah nak cari tu ye...kikiki...cari jangan tak cari.tapi belum musim lagi kan

Ayu Safieza said...[Reply to comment]

Izah ko ni wat recipe bagi aku kebuloq jeer...mana nak gagau temfoyak kat sini.....doyan pu rege dlm 70-80 hinggit sebutir....emang tak kose aku beli.....hik3!!

Mak Qis said...[Reply to comment]

akak teringinnnn....tgk memlm buta neh plak kan...adeh...berkeriuk perot aku neh haaa...stok tempoyak tak de..sob..sob...x pe wiken neh akak lik kg nk hangkut tempoyak kat umah mak...hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

ayu.
bukan kat sana je mahal..kat sini pun mahal durian weh...tempoyak ni pun masa musim ari tu lagi..susah nak cari sekarang ni

mak Qis..
memang disarankan tidak melihat time lapo..hahhaa..memang terliur.bukan akak je, saya pun terliur tengok niha..adehh

ijan said...[Reply to comment]

Aduhhhh semuaaa best. tp yang sang tempoyak ni la palinggg best tau! melehleh air liur mak tawww :D