CSS

Monday, March 12, 2012

Roti Labu


Assalamualaikum..

Tak komersial betul namanya kan.
'roti labu".. bila dengor  makcik tepi jalan cakap gitu, terencaat je nak beli. Kikiki..
Memang saya tinggalkan sepotong lagi labu kukus untuk meroti atau mendonut.
Tapi selepas kak Nor dan Kak Yatie memosing roti yang cukup menggoda saya, maka saya pun nak meroti jugak. 
Memang tak sia-sia setelah lama tak meroti.
Cukup cukup berpuas hati dengan hasil kalini.
Alhamdulillah.. semuanya datang dari Allah dengan keizinanNya.
Memang anak2 gemaarr makan roti ni. Itulah yang saya doakan setiap kali buat roti.
Sebab mereka ni cerewet sikit dengan roti-roti ni. Memilih yang memang mereka berkenan.



Ini lah hasil yang setiap pembuat roti nak lihat hasilnya.
Sungguhhh gebu lembut kebasahan gitu. Kekal lembut hingga esok hari.
Resepi saya ikut Mas yang adaptasikan dari Roti Kentang DI SINI.
Memang saya akui resepi roti kentang ni lembuutt sangat, walau tanpa agen pelembut kecuali telur.
Tapi kali ni saya dah tambahkan sikit pelembut roti.
Siapa yang nak meroti dan ada labu dlm peti es, silakanlah mencuba dan enjoy menikmatinya.



ROTI LABU
Resepi asal : Lemariresep
Sumber : MasDuniaku

Bahan :

300 gr tepung roti
100 gr tepung gandum
100 gr labu, kukus, haluskan *izah letak 150 gm
15 gr susu tepung
2 butir telur
75 gr gula pasir
2 sdt yis segera
77 gr margarine
1 sdt garam
100 ml air sejuk dari peti sejuk *izah letak 80 ml
1/2 sk pelembut roti

Bahan olesan:
1 biji kuning telur dan 50 ml susu cair, campur rata
Izah guna madu campur susu segar.
Mas guna madu + susu segar + sedikit kuning telur


Cara membuat bun :
Campur tepung, gula, susu, labu, yis, aduk rata, ketepikan.
Tambahkan telur dan air sejuk sedikit demi sedikit, uli hingga jadi doh.
Tambahkan marjerin, uli hingga elastis, diamkan 30 menit.
Kempiskan, timbang 50 gr, diamkan 10 menit.
Pipihkan atau bentuk sesuai selera, aku taruh di cup muffin, diamkan 75 menit.
Oles bahan olesan, panggang 190 C selama 12 menit(aku kurang dr sepuluh menit, karena api kebesaran,makanya agak hitam tuh...)


Cara Mas dan Izah :
Saya guna Bread Maker dan campurkan bahan menuruti BM.
Bentukkan bulat2 dan rehatkan 30m minit atau sehingga doh naik lagi dan sapukan madu + susu segar + kuning telur dan paipkan sos kastard atas roti.
Bakar pada suhu 180 C 20 - 25 minit dengan api atas bawah.



Bahan Sos Kastard :
3/4 cawan susu segar
2 camca besar tepung kastard
2 camca besar gula halus
1 camca teh mentega
1/2 camca teh esen vanilla

Cara membuat sos kastard :
Satukan susu, gula dan tepung kastard. Kacau dengan wisk hingga semua sebati. Masak atas api perlahan sambil terus mengacau hingga pekat. Angkat dari api, masukkan mentega dan esen vanilla. Gaul rata dan biarkan suam sedikit.




Tu diaaaaaaaaa aiiiihh..






41 comments:

Gee® said...[Reply to comment]

Izah, k.gee nk roti 2 ketoi... lapor nih...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

sedapnya tgk roti labu tu....tliur tgk dh la tgh lapo ni...skali budak kecikkk tu bleh dia ngapppp....grrrr...geramnya tgk...jgn abiskan yer...aunty pon nk jugakkkk...hahaah

maicun said...[Reply to comment]

maiaiiiiihhhhh... sedapnye si bujang tu makannnn...

Sally said...[Reply to comment]

aduhh!! lama tak masuk sini..tengok sungguh gebus roti awak Izah...

rahel said...[Reply to comment]

Waw..nampak betul-betul gebu dan lembut ye..mai seketul..nak buat sarapan la..

K.Nor said...[Reply to comment]

amboiiihhh semangat makan tuh :)

Mas said...[Reply to comment]

muahahaha...tu dia hero izah menikmati roti labu..
dah habiss besar buka mulut tu bais...

bestkan izah roti labu ni..
lembur gebu jerk kan...
maceh makcik sudi mencuba..
aku pun dah lama tak buat...

ummiaisyah said...[Reply to comment]

fuyoo..kelembutannya terserlah...mmg sonok kalo buat roti.menjadik plak...kembang je rasanya..heheh

Tina Othman said...[Reply to comment]

aum, bersemangat dia makan hehe

tulah kalau buat apa yg penting mesti nak ada org makan kan, kalau kita sendiri yg kena makan, jenuh

tun_telani said...[Reply to comment]

mak aihh.. nmpk gaya kene ada stok labu yg baru nih..

Balqis Nazid said...[Reply to comment]

aduh air liur usus saya dah marah2 dek terliur tgk gebunya roti ni... sedapnya....

dapurCikWan said...[Reply to comment]

wow...aksi si kecik bersama roti labu tu betul2 menggodalah. =)

Yatie said...[Reply to comment]

mmng ternyata lembut roti labumu itewwww..tngklah Bais /Muaz makan tu..penuh selera....kalau Hamka dpt pun mesti mcm ni gak...warna tolak tepi dulu..yg penting mamaNya buat sendiri, bukan beli punyerrrr..he3...

izahdaut said...[Reply to comment]

@Gee®
roti ni dh habis pun kak. anak2 suke makan. saya pun suke makan cicah ngan kari pun sedap. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Qasey Honey
anty lambat la.. muaz dah ngap 2 ketul kekenyangan. hehe.. berbaloi buat roti ni. suke tengok anak2 makan

izahdaut said...[Reply to comment]

@maicun
dia memang bersemangat sikit bab menyuap makanan.. hehe.. seluas2nya digigt roti tu

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sally
alhamdulillah.. jemput jemput.. bukan jemput makan, tapi jemput nguli tepung. kiki

izahdaut said...[Reply to comment]

@rahel
ala sorry la anty rahel.. caye dah makan habis la roti ni.. nanti anty rahel uli tepung buat roti ni ye.. bagi caye cikit ye anty.. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@K.Nor
sebab maknya dah lama tak meroti. sakan skali skala makan roti suam;. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
sama2 mas.. mmg berbaloi guna resepi ni kan mas... lembut giler.. aku letak sikit pelrmbut roti tu.. hmm lagi ler kan. buat satu adunan pun kejap je hbis

izahdaut said...[Reply to comment]

@ummiaisyah
tu la.. bukan roti je kembng.. kita pun kembang sekali. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@Tina Othman
betul tu tina, duk berdoa je diorang makan. kalau tak... sedihh walaupun sedap tapi sorang2 kunyah. hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@tun_telani
apa lagi tun, kukus n friozen la kan. hehehe... akak pun nak tambah stok ni. tak puas makan cekodok labu hari tu.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Balqis Nazid
kalau dah marah tu memang kena uli tepung buat roti la tu. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@dapurCikWan
si kecik tu memang gitu, kalau saya snap gambo makanan, gambo dia wajib snapkan sekali. ;-)

izahdaut said...[Reply to comment]

@Yatie
tu la kak yatie.. anak2 makan kita pun happy.. kalau buat sendiri kena pulak selera diorang.. hmm penat pun hilang. hamkaaa suh mama uli tepung!! hehe

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah cayang...

Nak Nangis Kak Lin tengok Roti Labu tu...Cantik, gebus dah tentu sedap...

Mama Ann said...[Reply to comment]

Ya Allah..comei nya cucu mama ni..jari dia montok2..cute la..Roti tu pun cute..

HomeKreation said...[Reply to comment]

Walaa Izah, terpegun nengok kegebuan roti ni. Lagi sonok melihat si kecil tu makan dgn suker nya....

Masya said...[Reply to comment]

gebunya..... terliur tengok...

hazila said...[Reply to comment]

Nampak gebu sangat, suka apa apa yg ada labu ni.

~~DAPUR KECIL KU~~ said...[Reply to comment]

memang terencat bila dengar nama 'roti labu' tp nampak yg mkn tu pun blh tahan tak sabar nya mesti sedap ni.hai bila lah nak gi beli labu ni.slalu beli labu memang tak abis sbb kena mkn sorang.skrg dah mcm2 resepi blh guna labu ni memang bestlah.nampaknya izah kena terbitkan satu buku yg tajuknya 'LABU' sedap tak nama buku tu?..he..jgn mare yer

Rima said...[Reply to comment]

Hahaha scroll punya scroll .. Part yg last gambar.. Anjat girl girl hahaha.. Bukan main lagi anak bujang Izah.. Sedap lah tu.. Seronok bila tengok budak makan gitu :)

mimie said...[Reply to comment]

vaavvavahhhh...hulalallaa...sumer da terkena dek badi roti nih...
musim2 hujan ni mkn rotii jer da best sangat dah tu kn....
psst...next...beli labu kene simpan gak nk wt roti nihh...

IeRA said...[Reply to comment]

Salam IZah...

menarik betul roti dia...baunya sampai ke sini. bila lah kita nak meroti ni

Sally Rashid said...[Reply to comment]

dah petang baru berkesempatan nak jenguk dapur Izah...
mesti dah habis rotinya kan..?

Ezadlieza said...[Reply to comment]

Izahhh... kemeleningan kekuningan kelabuan roti tu mengamit2 akak utk minta sedikit... tp kalu dah abih izinkan akak telan jer air liur jer la yer... hukhukhuk... cantik la izah gebu jjer nampaknya izahhhh...

dZana said...[Reply to comment]

amboi beselera tul makan tu bais ke muaz ni.. tak leh nk beza dak bujang 2 org ni.. seronok masak kalau anak berebut2 makan.. hilang letih ..

juliadjohan@gmail.com said...[Reply to comment]

Hmm, nampak gebu dan lembut! bILA2 boleh cuba ni..

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam Izah
gebusnya roti izah ni, pasti sedap rasa labu tu kan

quinnie said...[Reply to comment]

aduiii jenuh budak kecik tu nak ngangakan mulut dia...hehehhe...gebu benar roti nye ya...hehehe...

dah lamanya kita tak buat roti..huhuhu...tengok je la dulu nampaknya...tengah bermalas malasan nih...hehehe