Tuesday, March 27, 2012

Donut Kentang Citarasawan


Assalamualaikum..

Mendonut lagi saya... kat rumah ni mmg dah peminat tegar donut.
Sukeee sangat lah saya ni mencuba resepi2 donut.
Ada sapa2 nak rekemen resepi donut yang gebu2 tak kat saya?
Bukanlah bermakna resepi sebelum2 ni dan yang ini tak menawan hati.
Tapi dah menjadi feel saya, mmg suke cube bermacam2 jenis resepi donut. ;-)
Sebab bab teruja nyer tu bila melihat hasil donut tu.
Berbagai2 resepi, pasti ada sedikit kelainannya. Mesti ada bezanya.
Dan resepi kak Wan ni, sangat elok..sangat lembut dan sangat gebu.
Tapi nak mohon maaf pada kak 1 sebab saya ada ejas sikit resepi ni untuk mengikut sukatan yang saya gunakan. Mohon izin dari kak Wan untuk share di sini.

NOTA: Resepi di bawah adalah resepi kak Wan yang Izah olah sedikit untuk disesuaikan dengan sukatan. Dan sukatan di bawah ini adalah suktan yang telah diolah. Untuk original boleh klik link kak Wan.

DONUT KENTANG CITARASAWAN
resepi: kak Wan
Olahan: Izah

200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi kentang
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara :
1. Kupas kentang, rebus hingga empuk dan len\ek hingga halus ketika masih panas.
Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan kentang len\ek dan bahanbahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli
hingga menjadi doh \ang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang \ang ditabur sedikit
tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan min\ak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.



34 comments:

Kamalia said...[Reply to comment]

yeayyy..1st yang datang sini konpem banyak dapat makan donut..;p
sangat rajin wei mendonut.kat rumah ni lagi suka roti..hehe

Tina Othman said...[Reply to comment]

rajinnya mendonut, aduh meh bagi sikit kerajinan tu

tuan rumah Cerita Tina kemalasan terlampau sekarang ni hehe, apapun tak masak, tayang menu ulangan je

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! aduhhhhh rasa mcm nak sekeh pengkomen yg 1st tuu, kenyang betul dia arini sbb dr tadi asyik 1st jerr komen dia huh! hari ahad kalau tak silap kita lupa ke hari sabtu gitu lerr, buat adunan donut dgn adunan roti cekelat, tapi masa tu kat luar gelap gilerr sbb mendung, penat menguli tak naik2! ahahaha... rasa mcm nak baling jerr adunan tu kat bwh, mana taknyer 2 adunan tuuuuu, sume tak naik huhuhu... esok ler buat donut, hari ni pun mcm mendung2 jerr kompem tak nak naik lagi :D

Kak Rose said...[Reply to comment]

rasa nak amik yg sepiring yg membumbun tu... wat bekpes pagi ni. ada lak secawan escafe panas!

Mas said...[Reply to comment]

ratu donuttttt..he3
wehhhh...tergoda lak aku nengok donut ko ni jahhh....
montok2........
nnti2 aku try resepi ni gak la....

Mas said...[Reply to comment]

laparrrrr ni...hulurlah sikit donut tu :)

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Dah kata dah... jangan tengok.. jangan tengok.. tapi degil, tengok gak. Kan dah teringin.. hish tak dengor kata tol la si mama ni! Babab kang! Hihihi...

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

akak tak leh makan donut sbb satu tak cukup, jwpnnya buat2 tak nmpk, hehe

kakna said...[Reply to comment]

salam izah..
di umah kakna ni pun ada peminat donat.cuma kakna tu kemalasan melayan.nanti kakna juga yg bertambah tembam macam donat.

LinRosly said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah

Rasa nak ngap jer donat tu...sabau jerlah...Kalau Kak Lin seorg satu pinggan tu tak cukup...

Salam Kasih Sayang dari
KakLin

Chah said...[Reply to comment]

err...walopun datin amat ler terguda, tapi ko balun la sorang2 jah, sebab tarap datin ni kena pekena donut kentang yang usd68/kg tu jah..kentang mesia ni datin tak main..gatal lidah!

~~DAPUR KECIL KU~~ said...[Reply to comment]

Hai geram betul dgn izah ni kan.asal lah masak seme yg menyelerakan dan rosak seme azam nak kurang mkn(baju dah ketat lah)
bubur nampak sedap,donut tu baru aje wat jd tak heran sgt lah konon,ayam panggang tu mengoda betul,kentang putar tu baru aje terpikir nak wat.dah tak berani nak jln2 lagi nanti lg byk yg terliur he..he..
kek buah tu memang sedap mcm yg silver bird pun,cuba lah klu nak yg byk keje sikit resepi maklang pun sedap gak

Sally Rashid said...[Reply to comment]

kita tengok jer..badan bagai dipam-pam nih..tak berani nak makan donut lagi..hehe

KakAsma said...[Reply to comment]

Zah,
akak pun suka cuba bagai2 resipi donut..mmg sekali tu buat jadi lembut gitu..tapi tu arrr dah banyak sangat resipi tak tau yang mana...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

awkkkk!!! kita pon suka donuttt jugakk tp buat sdri aje belum...sedap tgk gebu2 mcm tu...tlg guling2kan 2-3 ketuiii kt QH bleh...hehehe

zila 4ever said...[Reply to comment]

salam izah..
rajin sungguh..tadi tgok ada kt wall fb..time tu x sempat nk tgok secara dtail...nie tgh rehat..boleh ler bukak blog izah..wahhh mmg gebu2 semuanya..:)suka2x

dapurCikWan said...[Reply to comment]

boolaat2 gebu gitu..sedap tu =)

Ucu Faridah said...[Reply to comment]

sebab terlajak gebu donut tu smpai x muat pinggan...meh ucu tolong makankan....

Liza Razak said...[Reply to comment]

saya suka donut...x pernah pulak cuba donut kentang ni

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

My boy kat umah ni pun dah sibuk suruh buat donut.. Lepas ni kena meng donut jugak lah ya..

Yatie said...[Reply to comment]

akak pun suka cuba pelbagai resepi walaupun bahan asasnya sama...kadang2 cara membuatnya yg lain pun memainkan peranan dlm menghasilkan kuih yg cantik dan sedap..alamak dtng dah fetang2 ni mesti dah abeskan....kenalah wat sendiri..he3...

hana said...[Reply to comment]

bestnyer klu dpt donut pepetang nih... *g wat sendrik!!! itu jawapan izahdaut.. huh!

Wani said...[Reply to comment]

salam kak izah .. banyak betol versi donut kentang kak izah ni.. :).. memang gebushh nampak

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam
sama cam umah akak budak2 suka donut he he

Gee® said...[Reply to comment]

OOOwww..peminat tegar donut yer... len kali buat la lebih sket izah, boleh k.gee tumpang seketoi dua...

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kamalia
kt rumah aku ni roti ada jenis2 nyer ajer. roti yang gardenia tu mmg laku sangat. tapi kalau donut, mmg oermintaan yang tinggi. hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Tina Othman
ni malas ada apa2 ke ni tina? hehhee.. ala malas malas pun tu keluar jugak menu nyer. kalau saya, malas, senyap jela blog tu duk diam2 bawah gebor. hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

@ijayuji
hahaha.. bagi al peluang kat dia ika.. eh apasal lak tak naik? yis buat hal kot? ke ada cik adik ika derhaka kat resepi. memang geram kan kalau doh buat hal. pualk2 kita kompiden je time nguli tu. hehhee

izahdaut said...[Reply to comment]

@Kak Rose
hmm memang kombinasi terbaik.. kalau budak2 ni mmg kene ada setapuware bekas air satu sorang. air putih je la ngan donut.. kite kena air best la sikit kan. hehehe

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
nak ratu kebaya jugak. tak mau ratu donut.. huhuhu/. embayangkan ratu donut yang kembang gitu.. hahaha... try la mas. aku suke donut ni. elok kejadiannya.

izahdaut said...[Reply to comment]

@Mas
donut ni dah setel dah mas.. hehe.. tengah tunggu proses untuk menjadi baja. ahakss

izahdaut said...[Reply to comment]

@MamaFaMi
hehehe.. mama.. i know.. kita berkongsi minat yang sama. minta makanan gebu2 cam donut ni kan.. saya dah gali2 resepi donut kat fp mama.. waduhh jatuh cinta!!!

izahdaut said...[Reply to comment]

@Sari Yusa Ibrahim
kalau satu tak cukup, memang kene buat sendirk tu kak. berbaloiii.. saya suke buat sedang2 adunan ni sebab skali hidang je habiss.. ;-)

Mama Hawa/Mama Nani said...[Reply to comment]

Salam Izah...
nie dh mlm daa mana nk cari donut hehehe tiba2 lapar tgk donut Izah