Friday, March 30, 2012

Cucur Ketam


Assalamualaikum..

Pagi semua..
Cucur ketam ni idak ler isi ketam segar2 tu. Cume jejari ketam tu je.
Buat tuk anak2 minum petang. Suke sangat diorang cicah ngan mayonis.
Ekcely saya pernah buat cucur kucai resepi kak Q. 
Suke dengan resepi tu, dan saya decide untuk guna resepi kak Q tu lagi dan tukarkan aje bahan2nya. Dengan  izin ye kak Q.
Cucur kucai ritu tak sempat nak snap. Nanti saya buat lagi.
Mekasihhh..  Untuk tengok resepi original CUCUR KUCAI boleh ke SINI.
Dan bagi siapa nak buat cucur kucai, sila la cube resepi kak Q. Sedap tau..



CUCUR KETAM
olahan dari resepi: Cucur Kucai kak Q


Bahan2

1 1/4  cawan tepung gandum
10 btg jejari ketam
1/2 biji bawang besar - saiz sederhana
1/2 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh garam 
3/4 sudu teh baking powder - sudu rata
1/2 sk pati ayam * izh tambah
1/4 cawan air
1 biji telor

Cara2

1. masukkan air, telor, bawang besar dan blend bahan tadi.

2. dalam mangkuk besar masukkan tepung, baking powder, garam, pati ayam, serbuk kunyit dan jejari ketam dipotong dadu dan gaul rata...kemudian masukkan bahan2 blend tadi. Kacau sebati. Kemudian masukkan ke dalam peti ais dalam 20-30 minit....biar dia peram kat dlm peti ais dulu....

3. panaskan minyak dan bolehla goreng cucur tadi...saya kalau nak dpt bentuk sekata...guna scoop aiskrim...guna sudu pun boleh...ikut suka...dah kuning boleh la angkat....potong2 kuih tadi dan bolehla curahkan kuah sos cili kat atas dia dan boleh la makan...






18 comments:

quinnie said...[Reply to comment]

yummyyyy..kita suka basic cucur kita ni...heheheh...makan dgn kuah kacang ke kuah cili ke bestnya...lama dah tak buat...huhuhu

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

Izah, akak amek 5 ketul.. tenkiuu

Tina Othman said...[Reply to comment]

walah, bestnya, lama tak masak cucur, yg benonya lama tak masak hehe

Mas said...[Reply to comment]

selamat pg izah....

alahai..cantik benor ketam tu dok dalam cekodok tu hah... menggiurkan lagi menggoda perut daku ni....

Naz / Nadz COSK said...[Reply to comment]

Izah, nak rasa seketul jer..hehehe..

Ada rasa nak deco2 kek tak ari ni? Ni akak bawakkan tangan akak nak kasi pinjam ni..heheheh...

Mas said...[Reply to comment]

makcikkkk....
menyucur lak ko ni...
meh sepinggan..
ngan daun salad tu sekali...he3

Ezadlieza said...[Reply to comment]

pstttttt... salam izah... aishhhh cam izah ombak rindu lak rasanya...aduh aduh aduh... nape ni akak kena sepit ni bila masuk dapur ni...ni baru cucur ketam dah kena sepit..huhuhuhu...

HaSue said...[Reply to comment]

Tengok tajuk aku terbyg seekor ketam gemuk tergolek dgn isinya td ko lapah2 jd cucur.hehe..
ni cicah sos mmg sedap nih!

ummiaisyah said...[Reply to comment]

cantik bolat2 cucor ko izah..bangganya aku kalo dpt buat cucor cun cam tu!

zila 4ever said...[Reply to comment]

izah
makan ptg2 sambil tgok tv sedapnie..cicah sos lg..yaallah mintak ampuunnnn..sedappp.:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

menarikkk... mmg best layan petang2 atau pagi2.. bukan anak2 je suka ni..

Qasey Honey said...[Reply to comment]

waduhh sygnya lmbt singgah ke sni..mesti dh abiskan cucur tu...xpe kat umah stok semua bahan2 tu ade...sok pg bleh la godek2 kt dapur wt sarap...

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! ahaiiiiiiii!! ai dtg nak ngendeng cucur ketam :D eh? bagus ni sbb ank bujang kita sgt2 tergilakan isi ketam tiruan tuu, dekat bekal sekolah dia kalau boleh hari2 nak bwk tk mak aiiii! rega boleh tahan! ehehe... demi ankkuuuuuu ehehehe...

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam izah
dtg melawat malam2 ni he he sb ada cucur ketam, w/pun x penah rasa tp tgk izah punya ni memang kompem sedap
cik abe akak kalu wat ni sepinggan x cukup hi hi
izah, anak dara kecik tu sorang je he he kalu kembar aduhhh bisa pengsan nk layan kerenahnya tu tau..

ASMAH YUSOF said...[Reply to comment]

Salam kak izah...

cantik je bulat2nya...mmg feberet asz cucur nie..tp x pernah try letak isi ketam nie kak...:))

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
Comel2nya cucuk ketam tu izah... Nie jgn kata anak2 jer suka makan.. Akak pun suka makan... Irfan kalau jejari ketam mmg fav dia... Nak buat juga ler... Geram akak tgk

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Cucur *.. Silap plak taip cucuk.. Huhu

azeefazfar said...[Reply to comment]

Tak penah terpikir nk wat cucur crabstik ni...esok jugak nk try..crabstik ada je menunggu dlm freezer tu ha...pekaba lama tak hai2 kt cini