Saturday, March 24, 2012

Ayam Panggang Serai


Assalamualaikum..

Heerrkkkk.. *menggeliat*
Jumpa lagi mekome mekome dihari sabtu.
Pekejadah update ari cecuti ni, oranlen gi cecuti ke Korea ke, Turkey ke Astoria ke khaaan.
Mak Jemah duk rumah je nok hari ni. 
Tadi kan, sebelum nak ngupdate, memula nak hidang ke mekome ngan bubur nasi aje.
Tapi bila awok jalan2 ke belog kak Temah tu, kome tu hidang lamb chop. 
Mana la awok tahan nak idang bubur, apa barangg bubur nasi.  :-P
Ni awok idang mekeme semue dengan ayam panggang serai bersira lada itam yang kezambo.
Anak2 sukeeee ibu nyer bahgia..
Suami memuji isteri senang hati. 
Mood *kembang idung*
Terima kasih buat pencipta resepi campak2 ni. Haaa ni katanya resepi rekaan campak2. Tu belum resepi nyer yang difikir sampai tak tidur malam. Sah2 kalah mastercep. hehe
Terima kasih kak Hana. Menu ni juga boleh dijumpai di belog kak Nor dan Noorsha dan kak Tun  dan kak Zai




AYAM PANGGANG SERAI
hakcipta: Hanamemories
telah juga dirujuk di : SGN67Noorsha


Bahan-bahan
1/2 ekor ayam
*1/2 labu bawang putih
*2 inci halia
*1-2 batang serai
1 sudu makan lada hitam - tumbuk kasar
2 sudu besar kicap manis
1-2 sudu makan madu
garam sedikit
lemon
butter - potong kecil @ minyak zaitun
kentang, carrot, bawang besar - potong empat


Cara-cara
Blend bahan bertanda * dengan sedikit sahaja air asal berpusing.
Campurkan bahan blend dengan kicap, lada hitam, madu, sedikit garam dan juga perahan lemon sedikit. Gaul.
Lumurkan pada ayam dan baki rempah lumur pada carrot, kentang dan juga bawang. Masukkan dalam mangkuk tahan panas. Perap sekurang2nya 2-3jam atau semalaman.
Panaskan oven. Selitkan potongan butter di celah2 ayam. dan bakar suhu 180 selama 1jam atau sehingga ayam masak. Setiap 15-20min jirus2kan air ayam ke atas ayam supaya permukaan atas tidak terlalu kering dan juicy.



24 comments:

Amie said...[Reply to comment]

Selamat pagi Izah,
sekali pandang ada rupa ayam panggang rosemary, baca tajuk lagi rupanya ayam panggang serai, baunya teru harum ye Izah. sedapnya....

ijayuji said...[Reply to comment]

Salam kak! sambil menyangap ehehe.. pinjam bantal ngan tilam jap tumpang tido kat sini, aduhhhh.. mata mengantukkk betulll lerrr, rasa mcm nak g dapo golek2 jerrr sbb malas nak jalan ngantukkk!!! ehehehe... kita dah kuarkan ikan, menu ayam esok lerr, tgk ayam akak ni kena buat bhgn peha jerr mesti sedap :D

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...[Reply to comment]

Morning Izah! I somehow managed to understand what you typed up there...hehehehe.

Uhhhh ayam panggang serai...mengancam lor! Drools ;)

Rohah said...[Reply to comment]

Salam pagi Sabtu Izah,udah la dipanggang ayam tu, berserailah pulak..apa ceritanya Izah kalau bukan "sedap" namanya...hmmmm harumnya dah terasa kat hidung akak nie..

Mas said...[Reply to comment]

kalo sudi bagilah sikit aym panggang tu, dpt kepak aym pun jd lah hihihihi...

mama sara nur said...[Reply to comment]

assalam
semerbak bau serai izah he he sedapnya dpt ratah2 ni he he

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...[Reply to comment]

Izah sedap ni dihidang untuk hari minggu.

Sheila Shafeareen said...[Reply to comment]

salam awok dah ckp phg ke..koi ni geti ckp t'loh ajeeeee....pe pon selera npk awok nya aym panggang tu....nnt koi leh le menerai buatnya....

quinnie said...[Reply to comment]

hahhaha..sabo je la menahan gelak baca entry si izah ni..kekekek..

ayam panggang versi apa pun sedap je...pasti licin...kekekek

Chah said...[Reply to comment]

Keke...tak taham gudaan lemcop ai ye...keke...eh? Setakat lama 'menyelam' tiba2 timbui ngan bubur nasik jek, pe cehelopp...nk bubur nasik baik gi mekdi jek...waaaa daku juga terkesima jemah wei nengok ayam mu itu...

dapurCikWan said...[Reply to comment]

lapornye kak...leleh air liur.. =)

kakna said...[Reply to comment]

wa...
sedap ni.. kakna jarang masak macam ni..
sekali sekala kena buat juga ni..

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..sesuai untuk orang batuk macam acik ni agaknya ni..nak makan goreng2 tak tahan..belum habis makan..batuk dah teruk..

dZana said...[Reply to comment]

sedapnya.. datang nk tumpang ratah2 ayam panggang ...

Diana @ Melley Mey said...[Reply to comment]

Assalamualaikum izah...
Alahai!! Tergodaaa akak tgk ayam panggang tu... Nampak tersgt ler sedapnya tu... Meleleh air liur d buatnya tau... Dah lama akak x buat ayam panggang... Nanti senang2 nak buat jugak... Bole ler cuba resipi nie...

Melly Octaviana said...[Reply to comment]

Sore kak Izah.. sedap nya ayam panggang.. have a great weekend.. ;)

Mas said...[Reply to comment]

jahhh..patutnya yg mengeliat sakan tu aku..
baru bangun dari membuta lepas kenyang makan kfc...he3
penat weii , tadi kluar beli brg2 rumah...
habisss carefour, tesco ngan giant aku tawaf ..
tak sedarr jalan pun dah ngankang ngankang...
dah makin memboyot ni..gitu la kan..he3

wehhh..aku rasa dah pernah try ayam panggang ni..
rasa tergoda lak nengoknya....
nnti2 nak buat gakkkk la..

Yatie said...[Reply to comment]

terliur tngk ayam panggang seraimu itewwww...lenkali leh cuba ni...mesti kena wat sekor ni..baru cukup satu family...he3...

ummiarissa said...[Reply to comment]

memang sedap..lagi-lagi diperap..masuk segala perasa..manis mesti ada...boleh dicuba...

Kak Rose said...[Reply to comment]

semalam kak rose nak buat ni, tp malas nak amik serai punya pasal terus tuko resepi jadi rosemary grilled chicken... pun sangat yummy!

anie,Nagoya said...[Reply to comment]

tergoda gan resepi ni.mnta izin copy ya.

ummiaisyah said...[Reply to comment]

mu cakap lorat mn izah..pahang k? yg penting awok masak ape pon sedapp!

Gee® said...[Reply to comment]

wow!! menggodalah peha ayam tu...baunya sampai ke sini...sedap tuh...

Qasey Honey said...[Reply to comment]

tlambat singgah kt sni...sedapnye ayam panggang serai tu...mesti sedap ni kan dgn aroma serai tu...