CSS

Monday, January 31, 2011

Roti Paun dan...mengundur diri?


Assalamualaikum..

Buat sahabat yang berkunjung ke blog saya, terima kasih saya dulukan. Dengan kehadiran kalianlah yang mewarna pelangikan hidup harian saya.  Sebenarnya terfikir untuk mengundur diri dari berblog. Mungkinkah... Bagi saya kehidupan ni  penuh dengan tanggungjawab yang dipikul bersesuaian dengan peranan yang dipegang. Dan tanggungjawab itulah yang akan disoal semula secara detail terperincinya kelak. 

Saya berblog bukan kerana mahu menunjuk-nunjuk, bukan kerana mahu bersaing, bukan pula menagih perhatian sesiapa pun atau juga bukan kerana 'dia ada blog aku pun nak ada blog jugak'. Saya berblog bukan kerana menempah kelalaian. Lalai adalah dibawah kesedaran kita yang kita rupanya terlupa. Saya berblog bukan untuk mengutuk dan memaki atau menyindir orang. Akan tetapi saya sedar kehidupan blog ini juga mengundang ramai yang tersalah sangka dan tersalah menafsir. Diri saya sendiri pun begitu, tidak lari dari kemungkinan  tersalah tafsir apa sebenarnya yang ingin disampaikan.


Paham ke? Hahaha.. Mereng jap... Apa pun persahabatan dengan kalian semua sangat saya hargai dan saya semat di dalam hati. 


Roti paun ni saya tengok kat blog kak Suzi, berlaku kesilapan teknikal, maka roti ni lambat di buat entry. Kak Hana pun dah try. Lembut kan.. Terima kasih kerana berkongsi resepi ini. Dan semoga kita dapat bertemu lagi. Selamat bercuti esok bagi yang duduk kat Wilayah ye. 'cuti wilayah'.


RESEPI ROTI PAUN
Bahan-bahan
  • 6 cawan tepung gandum - guna tepung roti
  • 1 ¾ cawan susu cair/ susu segar
  • ¾ cawan gula halus
  • 1 paket (11 gm) yis
  • 3 biji telur
  • ¼ cawan mentega, dicairkan - guna marjerin sama ngan kak.suzi
  • sedikit pewarna kuning

Cara-cara
  • Campurkan susu cair/ susu segar, telur, gula dan yis. Kacau sehingga sebati dan biar yisnya berbuih sedikit.
  • Kemudian campurkan mentega yang telah dicairkan dan sedikit pewarna kuning.
  • Masukkan tepung kedalam bread machine dan uli sehingga ia menjadi doh yang lembut dan sebati.
  • Perapkan adunan sehingga ia naik dua kali ganda. Bila adunan telah naik dua kali ganda tumbuk doh dan uli lagi.
  • Kemudian ambil setiap doh adunan seberat 80 gram dan bentukkan bulat.(hana timbang 50g je)
  • Sapukan loyang bulat dengan mentega dan susun doh yang telah dibulatkan ke dalam loyang.
  • Perap lagi doh sehingga ia naik dua kali ganda. Setelah doh naik letakkan sedikit mentega diatas doh roti. Bakar dalam ketuhar pada suhu 160 – 170’C selama 20 minit sehingga ia kekuningan.



53 comments:

Mas said...[Reply to comment]

perhhh..cantik roti paun makcik...
sedapp tu cicah ngan milo....nanti aku pun nak buat gak..tunggu laki aku off dulu..he..he..
makcik..nape ni....pepagi dah emosi...
jangan buat aku risau makcik...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

geramnya tengok roti izah... betul kata mas tu.. cicah roti syok ni...

naper izah? what's wrong? akak suka dengan karya izah... takde sekelumit pun perasaan irihati atau apa2 yg negatif.. malahan.. dengan melihat karya izah mahupun kawan2 yg lain telah menaikkan semangat akak (mungkin kawan2 yg lain juga) utk terus berkarya.. sebagai wanita/ibu yg gemar masak-memasak... inilah karya kita... berkongsi ilmu masak-masak juga salah satu pahala... cuma.. apa yg izah katakan takut melalaikan tanggung jawap itu ada juga betulnya.. bak kata orang.. buat sesuai biar berpada2.. jangan sampai melalaikan tanggungjawab yg wajib.. okey cayang.. jangan quit ok!

anymz said...[Reply to comment]

zah,ko apo kono? terlebih makan sos cili ko??..
isshhh..tak best arrr camni,jgn emosi.nnt kono darah tinggi.sapo yg kacau ko ni..meh akak cili dgn lado api..muhaahaa..
cakap2 gak..bak sini roti tu 10 ketul nak cicah kopi susu..dah..dah..jgn majuk..bughuk rupo majuk2 nih.

Anna Qawina said...[Reply to comment]

pagi Izah : sedih aku baca ingtkan ko nak g jaaauuuh dah..haha...rupa2nya jiwang2 pagi2 eh...selamat bercoti ler..kita khamis ni baru cuti, ank2 sklh aga lom cothi..
er..nak g jalan2 ke Johor tau Khamis nanti..jom ikut..

aidah said...[Reply to comment]

Salam Izah,
biasalah tu. Ada masa akak pun rasa macam malas je nak berblogging, tapi bila fikir balik berblogging antara cara untuk menghilangkan stress pun ya jugak. Biasalah kita ni sebagai surirumah hari2 dok buat benda yg sama boring gak, tapi at least dengan berblogging sekurang2 nya kita dapat kawan dan jauh berjalan luas pemandangan, hehehe.

desperate mama said...[Reply to comment]

izaaaah, nape ni????? janganlah mengundur diri.... suka blog izah... izah, u are my idol....

Anonymous said...[Reply to comment]

saya baru nak jadi follower setia akak...jgn ler undur diri...jgn fikir pasal tanggapan org...akak fikir pasal niat nawaitu murni akak dah ler...kalau akak sibuk dgn komitmen lain...akak arrange la time elok2...boleh punye....Teruskan berblog ya!!

Kak Sam said...[Reply to comment]

Assalamualaikum...
Hari tu nempak roti kat dapur hana, ni kat umah izah, esok kat umah sapa le gamak nye ye.

Fuyooo jgn le cam gini. Think +ve & be yourself. Biar apa orang nak kata. Yang penting kita tak penah kacau hidup diorang.

Saya amat berterimakasih kpd semua blogger2 masakan yg saya follow. Dengan adanya mereka2 ini kekerapan membeli makanan kat luar dah semakin berkurangan. Hehehe tq..tq..tq.

Semoga semangat izah untuk terus berblog kembali seperti biasa.

Happy CNY (takde kaitan langsung)

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Nape ni...tngk roti dah cantik gebusss, patutnya mood ceria....lainlah kalau buat roti bantat, mestilah takde mood...

= Biasalah Izah, kita manusia biasa, ada yg suka ada juga yg tak suka dngn kita...samaada di alam nyata ataupun di alam maya...yg penting niat kita...apa2 yg kita lakukan mestilah dngn niat yg betul dan ikhlas....hanya Allah saja yg menilai semua itu...

= Kita berblogging ni ikut yg mampu jek..anggap ianya sebagai hiburan di masa kita boring...kalau ada yg tak senang dngn kita tu...biarkanlah...sesungguhnya kita sama di sisi Allah swt, yg membezakan kita adalah amalan yg kita lakukan...kena ingat tu...

Ummi said...[Reply to comment]

Salam Izah cayang oiiii...apa kena nih? Ada ulat gonggok lalu ke...adeeihhh...Jangan stop..izah baru lgk..akak lg lama..lg nak stop sepatutnya, tambah2 tahun ni ada kursus yg perlu diikuti, lg terbataslah waktu cuti nak masak2...so teruskan berblongging setakat terdaya, just suka2 okayy! Jgn difikirkan sangat yang remeh temeh...kalau sudi boleh berkongsi rasa sesama kita kan...muaaahhh!

Ummi said...[Reply to comment]

eh salah taip lak... berblongging = berblogging....hehee, tu la Izah ni..dah silap taip..hehe

hazila said...[Reply to comment]

Salam,
Kalau ada yg komen negative tu, bak kata org, masuk tinge kanan, kuar tinge kiri.... Mustahil nak puaskan hati semua orang. Tak pun cakap je.."Ada aku kesah" hehehehe gurau di pagi hari ni...

Asmara said...[Reply to comment]

Roti paun cicah kopi mmg sedap!

Izah! no3x.. hehe.. wpun jrg mengomen tp suka ke sini, boleh jengah2 bagi idea nak masak apa tiap hari. Kita berblog suka2 je kan. Paling best dapat ramai kawan dgn berblogging. Moga silaturahim antara kita semua x putus ye. InsyaAllah.. :)

Antan Bertingkah said...[Reply to comment]

Salam Izah, akak baru nak kenal rapat dengan Izah, jagnlah stop..jgn pedulikan sangat orang lain, think positive kay, kita tak mungkin puaskan hati semua orang...

Kak Rose said...[Reply to comment]

salam izah, roti dah naik cantik jangan emo pulak le...

kenapa ni? anggap berblog ni untuk isi masa lapang jer...buat dengan enjoy....jangan memaksa diri. be happy ya n keep blogging!

wana said...[Reply to comment]

salam izah.. nape ye!! ( tertanye2 ni!! )kekadang berblogging boleh buat kita rasa happy.. dan kekadang boleh buat kita rasa down atau tention. Lebih2 lg blog masakan ni.. actually kalau down tu, tak perlu layan sangat.. boleh ambil cuti sekejap.. lepas tu kalau dah ok bolehlah sambung balik... bagi akak berblogging ni sambil bersantai2 je.. tak perlu memaksa diri...

hana said...[Reply to comment]

wehhhhh penat dah nih nak reka ayat kecoli ayat ulang tayang 'wat bodo sudah'! huh! ker ko terlebey mkn belacan jah??? kekekeke..... cung seh roti ko! Macam nk kene wat lagik! laki aku suker sgt.. begitulah adanya... cuti nih klu ader angpau lebih pos kanazawa taw! hahaha

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

kak izah,pehal ni tetiba nak undo diri???? undo belakang xpela...jgnla sedih2 camtu...sape kasik usik emosi kakakku ini,meh sini nak sumbat roti paun tuh bebanyak dlm mulot die kasi pingsan....huh,naik angin tul dgn org yg usik kak izah ni!!!! jgn sedih2 tau...meh nk kiss skit....muuuuaaaahhhhhh....hepi hepi tau....

TopsyTurvyMum said...[Reply to comment]

Aku tertinggal ketapi lama tak blogging.
ehhh..yang 'org ada blog aku pun nak ada blog' aku la tu wakakakaka!
Izah, aku pun ada terfikir nak berenti, tapi laki aku galakkan aku teruskannn.. Ingat satu jer, kalau ada ilmu yang bermanfaat kita sampaikan melalui blogging, InshaAllah, jadi saham kita di sana kelak.
Tapi aku punya bercapur baur ngan merapu hahaha..harap2 org ambik yg baik2 jer laa..

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...[Reply to comment]

Apa cite ni, baru lantik jadi Sifu buat Apam dah nak undur diri, janganla macam tu, saya belum masuk bab roti lagi. Marilah teruskan kita sama-sama hangatkan Malaysian Cooking blog ni. Yang lain-lain tu pekakkan telinga aje.... MAJU.....MAJU..... jangan berundur. Yang penting dalam hidup ni apa-apa yang kita buat perlukan kesederhanaan, take it easy.....

Cute Oven said...[Reply to comment]

Izah...pls don't go away... plsss i like ur blog..

NiezaMan said...[Reply to comment]

Salam Izah..

nape emo ni? pedulikkkan jer org nk ckp per..orang mmg tak leh tgok kita senang sket..de je yang tak puas hati.

MekNa said...[Reply to comment]

Kak idahhh..apesal syahdu2 nihh...uhuhuhuk..jgn la mengundur diri..akak dh jd pojaan ni...abaikan je perkara yg negetif tu. Apa yang penting Allah tahu niat kita. Semoga terus berblog...

MekNa said...[Reply to comment]

silap pulak...kak Izah...hehehhe...silap p taip kak idah

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

assalamualaikum cek adek..awat ni...haih, nak p mana plk..lek2 arr...bnyk lg resepi lom cuba ni..skill foto x khatam lg..x syiok la tgk dapoq hang x berasap :) klu rs tganggu..amik cuti yer..dah ok sok, blog balik tau :))))

EJHarraz said...[Reply to comment]

As salam Izah,
awat sedih je bunyinya..kita baru je kenal2..kalau penyebabnya dek mulut2 jahat yg tak senang dgn kita..pedulikan izah..sebaliknya think positif..ambil sume tu sebagai kekuatan untuk bangkit semula..tunjukkan pada mereka yg kita bukan lemah...teruskan berblogging..

Suzi said...[Reply to comment]

salam izah..apasal ni??
bawa bertenang dulu...bkn senang nak puaskan hati semua org,tak pyh fikir sgt. yg ptg niat kita.
buatlah ikut kemampuan izah...

Unknown said...[Reply to comment]

wah gebus betul roti izah ni....rasa nk ngap jer ni..hehe btw bersabarlah izah..saya pun sama pernah rasa apa yg izah rasa...rasa malas dan nk stop juga tapi sekadar nk penuhi masa-masa terluang yg ada jer..sampai masanya nanti saya juga akan pergi juga..haha jiwang lak yer...:)

Acik Erna said...[Reply to comment]

izah..kuatkan hati..yang penting izah terus menulis dan berkongsi resepi disini..
sayang kalau izah berhenti..
jangan ye..izah..teruskan ye..terkejut akak baca tajuk tadi..

Ayu said...[Reply to comment]

Assalam, Izah
waduh, not another one!...
kenapa izah?..same question macam yg kat atas ni...
apa2pun harap bila dah settle urusan, bolehlah kembali berblogging ya..take care dear.

Sheery Dream Cakes said...[Reply to comment]

baru nak kenal2 izah... huhuu.. jangan ler undur diri izah... :(

cikmanggis said...[Reply to comment]

Izah..o izah..jangan berenti berblog zah..rehat je jap pastu datang balik ya..sedih makcikmanggis baca n3 ni...ingat berehat je ya..eh roti tu nampak sangat gebu..boleh cuba ni:)..

Lieza said...[Reply to comment]

salam izah..

aishh jgn ler brenti izah...baru nak mesra2 dgn izah...takder izah nanti tak besh ler..tak meriah dunia blogger ni...pedulikan apa org nak kata kat kita yer izah...biasa ler tu...sesetgh org mana bole tgk org senang dan bahagia...tak gitu???

btw selamat bercuti...take care....

azira said...[Reply to comment]

k.izah, jgn setop blog...saya suka sgt blog akak ni...jgn stop tau, tau, tau, tau...JGN..

sitiezahim said...[Reply to comment]

hehe ramai yg kasik semangat kat kak izah..harap2 undian kami semua dipertimbangkan ye..:P
pada saya, tak semestinya jadi cikgu/pensyarah aje yg mulia krn ilmunya disampaikan kepada org lain..ilmu masakan pon byk pahalanya..yg penting kita sama2 dpt manafaatnye kan..?hehe

Aqil said...[Reply to comment]

Akak...jgn camni k...kita suka gi blog akak sbb akak one of my idol bab main masak2 nih tau..sentuhan akak selalu kreatif..hu3

fara dean said...[Reply to comment]

Awattnya Izah??
sedihnya baca..kta ni dh la sensitif..
sunyilah nnt izah x de..jgnla..bnyk resepi n air tgn yg sedap2 kat sini..
semoga tabah n pedulikan kata2 org ye..

Love2cook Malaysia said...[Reply to comment]

Izah, roti paun tu gebus sekali! Haishhhh besnya buat roti sendiri! Love dah beli BM Empress...hehehe. Blm rasmikan lagi ;)

Izah...priority comes first. Blogging is second to that. Do your best ;)

umi said...[Reply to comment]

salam izah. punya byk sokongan moral kata2 semangat utk izah ni, jgn la stop izah ye. HIDUP Izah!! hehe..roti paun cicah milo pun sedap (tetiba lak!)

Anie said...[Reply to comment]

Izah,

Peduli lah dgn org yg jeles dgn Izah tu...dia cuma sorang jer. Kita yg syg dkt Izah lagi ramai dari dia yg sorang tu. Dah jgn emo, teruskan niat suci u utk berblog and jgn layan org jahat tu. Meh sini akak timang, alah cayang Izah kuci, kuci kooo :D :D Dah happy tak??

DjDayang Jack said...[Reply to comment]

izah, gonna miss u dear..pls don't quit. anything, inbox akak kat fb eh, tq. mmmuahh!

HaSue said...[Reply to comment]

weh ijahdaut.aku 2,3 kali baca n3 ko nih..roti yg santek tuh oun aku x selera nk ngendeng bila ko kata nk ngundur2 diri nih..laki ko bising ko x lipat kain baju ke zah?ekeke..terbuat lawak lak..ke ko preggy nih??mana laa tau hormon x stabil tetiba jer nak quit blogging kn..
aku pernah gak nak quit tahun lepas sebab masalah tenet subhanallah teruk yg amat!tapi bila tengok ramai yang masih perlukan kite(ramai tu ada laa dlm 2,3 org) dalam bidang yg kite tahu..mmg xleh stop nk blogging..
wpun jrg2 update blog,ada gak lg yg tanya pkmbgn,ttp follow..terharu aku zah..jadi ko jgn la ngengade nk quit lak..kecuali la suami ko x izinkn..huhuu..
ko kecik ati kat aku eh zah?nanti ko x blogging,makin kurang laa kwn aku nak sakat..ko kan telinge tebal sket,x mudah kecik ati..so buleh aku sakat ko lebih skit..huehuee..
haa,aku ni kalo dah naip x reti pendek..
esok ko update blog eh zah.aku wpun selalu ketinggalan ketapi..tetap jugak gi blog kengkawan..kalo tenet aku laju cam org len..berasap jer aku blogwalking..hihi..

p/s:kalau ko rasa letih blogging...ingatlah 'letakkan gelas anda seketika..' :D ko paham x nih?

Mama Gee said...[Reply to comment]

Salam Izah....Cantik & menarik roti paun tu.....

Merajuk ke? jangan......tu semua dugaan dan cabaran.dlm apa jua yg kita lakukan tak kiralah bekerja atau jd surirumah mmg byk cabaran & slalu menduga kesabaran kita....

Pokok pangkalnye terpulang pada niat kita!!!!!

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

Salam pae.. wei apa kes? shahdu shadan aje nih? ada masalah ke? ada kaitan dengan roti gebumu itu ke? ala pae... blog ini jelah antara cara untuk kita berhubung. Janganlah ko mengundur diri lak.. rehat kejap2 dah lah... ko sedih ana lagi sedih pae... huhuhuhuuuuuuuu

Nadz Nazharzan said...[Reply to comment]

Salam Izah
1st of all, roti yg sungguh cantik dan menawan kalbu..

2ndly..ko kenapa Izah????Ada yg mengusik jiwamu ker???? Ko janganlah nak tutup ker berenti ker dr berbelog..Kang tak do tompek lak den nak merujuk exp tang nak buek muffin..

indahhouse said...[Reply to comment]

Salam kak Izah,
Moga hari ini lebih indah buat kak Izah. Tak tau nak cakap apa. Itulah, kadang2 berblogging.... peribadi kita jadi taruhan, hati wanita kita terusik.

Jadi..... jangan letakkan hati kita semasa berblogging. Sungguh, kita lebih lapang dada nak dengar rintihan, leteran, sindiran dan usikan teman2 dan follower.
Jika kita terlalai buat kerja rumah, mmg tu salah kita. Niat nak cari ilmu memasak dgn berblogging. Jadi, pasti ada ranjaunya. Saya juga pernah rasa down begitu... Ceriakan hati, kak Izahku sayang. Rehatlah sementara...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

makcik...brp hr mau cuti...:))

Nuridah said...[Reply to comment]

Assalamualaikum Izah,

Eh2 nampak2nya kak Nur mcm tertinggal jauh...tak tau kisahnya...mmg lama juga akak tak nampak Izah....

Kalau ada yg negative buat bodoh saja..kita mmg tak boleh nak puaskan hati semua org...tapi kalau Izah ada masaalah sendiri itu tak dpt kak nur menghalang Izah dari berblogging...apa2 pun sabar ya!

Roti tu mengundang org sini lapar dahh....hehe...take care Izah.

mamasya said...[Reply to comment]

Salam Izzah..

Baru nak kenal mesra Izzah nak berhenti blog...harap Izzah tak patah semangat utk terus berblog..ramai yg menyokong Izzah.kalau ada komen yg tak menyenangkan buang jauh2...
lupalak ttg roti tu....gebuss moleh sedap buat cicah..

Nazrah said...[Reply to comment]

Salam Izzah..selama ni izzah la yang menjadi rujukan kita sebab semua nya menarik di blog awak..jgn la mengundur diri ya...hidup kan dunia masakan kita..roti tu sedap gak..

Ina Mohamed said...[Reply to comment]

salam...apa citer ni zah? tgk kt ats tu ...rmai pnyokong2 zah kasi smgt. apa2 pn akak wish all the best utk zah. akak mmg suka blog izah ni sbb byk bg idea nk msk apa. tgk roti paung ni....gebu dan mmikat hati. semangat tau tgk! jgn sedih2 tau zah, hidup ni mmg x lari dr cabaran. BERTABAH LA... ;)

Trying To Be Muslim.. said...[Reply to comment]

Izah,..maaf lame Ayu x tinggal jejak sbb busy...err...mmmm apa pun yang Izah nak buat....dahulukan Allah swt dna suami ok..yang lain akan dtg selepas redha suami dan rahmatNYA.....Amen.....

Wish u best of luck dear......take care!! Hope to hear from you soon...

Unknown said...[Reply to comment]

slm izah, ive tried this recipe mmg btl lembut la roti tu...sodap!!!!
http://cintarina.blogspot.com/2011/03/yummy-roti-paung-goreng.html