CSS

Friday, January 14, 2011

Peanut Butter Pancake Rolls



Assalamualaikum..

Breakfast anak-anak dengan mak budak. Ayah budak tak sempat nak brekfes sebab keluar awal. Eh awal ke? Ke mak budak yang bangun lewat. Hahaa...sori ye tak sempat nak buat sarapan sebab anak menangis pepagi subuh lagi. Alasan yang agak terhormat kan?Ekeke..

Weh sedap tau pancake roll ni. Sesapa yang dah buhsan (rosak bahasa!!) dengan pankek biasa tu, boleh try cara ni pulak. Kompom sedap. Memang lembut dan senang nak makan sebab dah siap-siap inti kat dalam. Sekeping saya cuba garingkan sedikit, dah rasa cam apam balik rangup tu pun ada. Mekasih buat skyblue untuk menu sarapan yang mudah tapi lazat berkhasiat.


PEANUT BUTTER PANCAKE ROLLS

Bahan-bahan:

1 cawan Tepung Gandum

1 sudu besar Gula Halus

1 sudu kecil Baking Powder

1/2 sudu kecil Baking Soda

4/5 cawan Susu Segar (200ml)

1 biji Telur

1/4 sudu kecil Vanilla Esen

1/2 sudu besar Minyak Masak

Garam secukup rasa

Peanut Butter atau jam (ikut rasa masing2)* saya guna peanut butter coklat

Gula Pasir (optional)


Caranya: 

Masukkan gula, susu, telur and vanilla ke dalam mangkuk besar. Kacau hingga sebati.
Masukkan (ke dalam mangkuk tadi) tepung, baking powder, baking soda, garam dan minyak. Gaul sampai rata.
Panaskan non-stick pan dengan api kecil. 
Masak sampai perang sebelah. Sapukan peanut butter dan taruh sedikit gula kalau suka. 
Gulungkan dan potong dua.



22 comments:

K.Nor said...[Reply to comment]

nak segulung! :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...[Reply to comment]

Salam Izah,k.atie nak tukar karipap ngan pancake gulung tuh!

Aqil said...[Reply to comment]

akak kite pon nk satu...cedapnyer ;D

Mas said...[Reply to comment]

makcik....kau pun mengulung gakkkk....give me 5...
haaa..yg ni masuk list...nnti aku buat...nak makan pancake kau dulu...aku tahu ada bnyk lgi tu..

inaku79 said...[Reply to comment]

nampak cam lembuuuuuuttt jerrr! mesti sodap! nak jugak! :)

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Wow cantiknya...kemas je gulungan pancake tu...nak rasa 5 gulung...hehehe..ada lagi ke tu?????

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

I second Kak Yatie!!! Memang kemas sekali gulungan tu Izah! I loikeeeee!!! :D

hana said...[Reply to comment]

konat dah abessss... di mkn oleh budak2 yg ader konat! wakakakakakaaaa.... aku penah dulu try pancake gulung.. resepi lydia gak... tang gulung tuh leceh klu gune koli kecik..ko buat nih lawo gler! mujur ko tak giler.. kakakaka

Rima said...[Reply to comment]

Banyak cantik lah izah gulungun mu.. macam waktu ambik izajah.. ehh macam pernah ambik izajah pulak akak kau ni hehehe.. if senang i will gv this a try.. and good luck dear!

desperate mama said...[Reply to comment]

waaaahhhh... sedapnyeee....... dapat ku bayangkan....

izahdaut said...[Reply to comment]

kak nor..
nah 2 gulung.satu bonus..hhe

azatie..
kak atie, nak karipap jugak fetang ni.entah ler jadi idak

aqil..
nak jugak..nah nah amikk

mas..
ha ah..cam berjanji lak kan..gulung inti lain jek


inaku79..
ha a kak ina..lembut je..sampai sekarang pun lembut walau tak tutup dlm bekas kedap

kak yatie..
tu dia..5 gulung tu..hehe.. anak2 saya suka buat cam ni kak.dah boring letak ats roti kot.lembutt mcm apam balik lak

loe2cook..
thank dear..ala kalau love buat pun musti cantik jugak kan

kak hana..
hahahhaaaa... apa nii..konat konat neh..eh kak hana, aku buat kecik2 ler senang.lagi comel..pernah buat gak ek..aku suka la weh..lagi siok makan gini.letak inti apa je pun sodap ni

kak rima..
haha..alah bantai je kak.agaknya ikat ngan riben lagi sama kan..aloo kite dulu amik izajah tak de sroll gini pun..mana acii..hehee

izahdaut said...[Reply to comment]

desperate mama..
fidza ko bayang apa fidza?hahaa..

Ayu said...[Reply to comment]

izah,
pancake ni macam kat kedai jellybeans kat sini..kedai yang jual pancake macam ni & apam jepun tu..cantik pancake izah ni..

Mama Gee said...[Reply to comment]

Izah,idea menarik utk breakfast Mama Gee sekeluarga esok.....TQ for the resipi!

Anie said...[Reply to comment]

Izah,

Waaaahhh santeknya, kemas jer tergulung2 pankek itew semua. Sgt suka ;)

DG said...[Reply to comment]

Cantiknya! Rapi banget pancake roll ini.

cikmanggis said...[Reply to comment]

cantiknya ingatkan towel cuci muka tadi..minta segulung hehe

Wattie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
memula tengok ingat kan popia basah, cantik la pancake Izah, nampak ada kelainan....

Nieza said...[Reply to comment]

ting tong! salam tuan umah..saya datang nk mkn pankek gulung yg cun ni ada lagi x?...hehe jet lambat lak sampai sure dh abis ni....btw memang bg 5 bintang utk gulungan yg cun tu.:)

Mama Gee said...[Reply to comment]

Izah, Mama Gee dah cuba pagi ni tp tak jadi sangatlah! tak macam Izah punya cantik! mungkin kurang tepung sbb lembek sikit!

CIKU said...[Reply to comment]

kita dah amik resepi nih..balik rumah nnt nak try buat..tq tq yeah

Emilykwkc said...[Reply to comment]

izah, pancake ni macam kat kedai jellybeans kat sini..kedai yang jual pancake macam ni & apam jepun tu..cantik pancake izah ni..