CSS

Thursday, January 13, 2011

Cek Mek Molek


Assalamualaikum..

Sessi menghabiskan keledek lagi. Buat menu ni petang semalam. Sekejap je buat kuih ni rupanya tak sesusah mana pun. Resepi di ambil dari adunan kuih keria, tapi di cek mek molekkannya. Boleh je la ye. Janji dah ada rupa moleknya tu.


CEK MEK MOLEK

500 gm keledek kukus dilecek
1 cawan tepung gandum
3 sudu besar air
sedikit garam
sedikit air
inti: gula halus

caranya:
Campurkan keledek yang telah dilecek dengan semua bahan bahan di atas. Uli hingga sebati tidak melekat ditangan.
Bulatkan dan lenyek sedikit untuk diintikan dengan gula halus.
Tutup inti dan bentukkan membujur.Kemaskan.
Ulang sehingga habis.
Goreng dengan minyak yang banyak. Dan hidangkan.


Berhati-hati makan ni kalau sedang panas. Melecur lidah karang sebab gula dalam cek mek tu masih panas ya! 


24 comments:

anymz said...[Reply to comment]

zah,kueh ni akak suka.tak kira boleh makan utk b/fast ke,minum ptg ke,tgh malam pun akak on je..mmg feveret akak..bak sini semua yg ada dlm piring tu..org lain lom dtg lagi nampaknya ni..hihi

Mas said...[Reply to comment]

cantiknya cek mek molek tu berposing.....tembam2 macam ehemmm....tapi aku suka ....aku angkat sepinggan tau makcik....bais ngan muaz dah kenyang tu..he..he...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak anim..
ah tak mau kasik kak nim..majokkk..

mas..
mas..nah mas aku bagi 2 pinggan.sepinggan yg kak nim ni aku bagi sekali kat ko...nanti kalau kak nim ngendeng cakap dah habis yo..ikikiki

Anna Qawina said...[Reply to comment]

hai cek mek Izah..make cek mek molek-molek deh..kang tercekik kang..hihi...isdh...sedapnyer...meh campak 4 ketul...

hana said...[Reply to comment]

keledek ko ader bape kilo lg zah? meh `buang` kat aku sat barang dua tiga kilo! wakakakakakakakaa

zarin said...[Reply to comment]

byk borong keledek ye izah? hehe akak suka cek mek molek ni tp tk pernah buat..kalau kat kg mak slalu buat :D

water lily said...[Reply to comment]

wah... memang molek2 sungguh. Ada sekali tu buat, kononnya nak buat frozen tapi terbocor pulak. Mungkin sebab tak goreng separuh masak dulu kot. Bila nak buat ye? Keledek ada 2 ketul kat rumah tu.

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

nih model cek mek molek dtg nih...ckp semalam suh makan cek mek,ni dh dtgla ni...tapi nape puan umah xnak bkak pintu???? mkn cek mek sorg2 blakang pintu ye...lallalalala

HALAMANKU said...[Reply to comment]

senyumlah.. senyumlah.. ahai.. cekmekmolek ha ha ha ha.. join zah.. nampak montok2.. kalu wat sendiri kompom sedap n lembut keledek.. kalu beli.. byk tepung keras n liat.. erma nak sepinggan gak he he he

inaku79 said...[Reply to comment]

comelnya cek mek molek zah ni. akak pn baru jer buat tp yg akak buat gemok2...mcm tuan yg membuatnya....hahahaha.... sedap kan kuih ni zah! pandai plak cek mek tu posing....hahahaha

Anawahid said...[Reply to comment]

ohoooooo.. hoiiiiii... senyumlah... senyumlah... ahai cek mek molek... haha...bungkus 2 henggetttt!!!...

LinRosLy said...[Reply to comment]

Salam Izah...Nama Pun Cek Mek Molek...Mmg Nampak Molek Pun...Sedap Nampaknya Izah...

CN said...[Reply to comment]

Salam..best..best..sy suka kuih ni nnti nak cuba buat ikut resepi ni ya!

Bee said...[Reply to comment]

salam izah..apa2 kuih berasaskan keledek mmg mabeles!!

azira said...[Reply to comment]

seapnya kak...nmpak gebu je tu..mkn jilat2 bibir ni..air gula mencurah2..yummy ..

kak aidah said...[Reply to comment]

comel je kih tu secomel namanya, hehee

Fiza Amran said...[Reply to comment]

ahaiiiiii cik mek molek ahaiiiiiiii cik mek molek

izahdaut said...[Reply to comment]

anna qawinna..
tu la, kalau tepung lebih kuih ni sure tercekik nyer kan..ekeke

kak hana..
akakaka...mana ada dah.dah habis.nah buang kulit campak kat balkoni kak hana

zarin..
hehe...tak de la banyak beli sampai berkilo2 pun.sama la kak, saya pun baru ni je nak try.teringin tul nak makan kuih keledek cam ni.dulu2 masa kt kg je dapat makan kan

water lily..
ha ah..kalau nak buat frozen mmg kena goreng separuh masak dulu baru senang nak guna kendiannya kan..pengajaran tu..hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

mimey..
ye la ko mie..akak nyuruk sesenyap je takut habis mie melantak..huhu

erma..
betul tu ma,kalau beli banyak tepung kan..hehe

inaku79..
oo buat cekmek juga ye...leh la kite mkn gader2 ek..akak..posing pakai tibai je tu..hihi

izahdaut said...[Reply to comment]

ana wahid.
akak, mkn sambil nyanyi..layaaannn..hihi

lin rosly..
kak lin .thank.. comel2 ni lagi cepat laku ni kak

CN..
boleh try test ..mudah je asal ada kledeknya kan

kak bee..
betul.mkn cam tu je pun sedapkan..

azira..
hihi..mcm mcm la...haa nah tissu..sapu sapu

kak aidah..
maceeh kak..nmanya comel kn.musti asal dari area pnti timur kan

fiza amran..
tak habis tu..sambung lagi cepat..dah jungkit2 bahu nk goyng dah ni..hihi

NADYA ANWAR said...[Reply to comment]

sedapnyer.. suke kueh ni ...
tp kalau buat mesti pas goreng melekit2 dgn gula .. tatau kuar kot mane gula tu..
cilok resepi yer.. boleh buat ptg nih.. abeskan saki baki keledek donut ball aritu hehehe...

izahdaut said...[Reply to comment]

sila la nad...
tu la, kena betul2 tutup gula tu.kalau tak memang meleleh la jugak.. mungkin tebal sikit ke kot..entah la jugak..tapi buat guna resepi ni ok je, air gula tu tak kuar la pulak

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Mesti dah abeskan sbb akak dtng lewat....tapi akak tetap dtng menziarah adik kesayangan akak ni....
Cantiknya cek mek molek ni...kalau dpt rasa seketoi bestnya...nmpknya akak nak beli keledek berkilo2 gaklah, mcm2 menu nnti berderet...tapi akak mmng suka mkn keledek....

AngahSayang2314 said...[Reply to comment]

sedappppp nanti nak tryyy hehehe