Sunday, January 30, 2011

Begedil Daging dan Bunga


Assalamualaikum..

Bunga pemberian kak Yatie sebagai tanda persahabatan dan sempena blog kk Yatie yang dah mencecah 1000 follower. Tahniah buat kak Yatie dan semoga persahabatan maya kita berterusan sehingga bersua muka ye kak. Mau seh ketemu sama ratu yang satu ini. Ratu kuih talam u!! Hehe..gurau kak ekk..



Bergedil daging ni dah lama buat dan habis makan ngan soto hari tu. Tapi saya letakkan resepi di sini sebagai rujukan saya. Begedil yang saya rasa sedap sangat dan pertama kali saya cuba resepi yang lain dari yang lain ni. Mekasih kak Hana. Sedap bangat!! 


BEGEDIL DAGING
sumber: Hanamemories

Bahan-bahan
  • 200-300g daging cincang
  • 2 biji kentang size besar- potong dadu n dgoreng. then lenyek2kan.
  • *1/2 biji bwg besar (size kecil)
  • * 1 inci halia
  • * 1 sudu kecil ketumbar
  • * 1 sudu kecil jintan manis
  • * 1 sudu jintan putih
  • sedikit lada sulah
  • garam
  • daun bwg/daun sup
  • bawang goreng - lg byk lg sedap!
  • 1/2 biji telur di kocok - utk salut
Cara-cara

  • Blend tanpa air bahan yang bertanda * atau tumbuk.
  • Satukan semua bhn kecuali telur. bulat2kan n tekan nipiskan skit.
  • Panaskan minyak. jgn gune myk byk sgt...agak2 3/4 tenggelam begedil nih.
  • Celupkan begedil ke dalam telur. Goreng hingga masak.
  • tips...jgn balikkan selagi bhgn bawah tak kering lagik.klu tak begedil akan hancur. api kene kecik jerk kang luar dh garing tp dlm tk msk lagik.
  • Dah masak angkat. Hidangkan dengan soto.


9 comments:

Naz said...[Reply to comment]

Wah ada begedil lah..
Nak izah..nak...nak sume sekali...makan begedil ni tak cukup 3-4 biji sebab tecik2 jer..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...[Reply to comment]

Salam Izah...
Memang suka ngan bergedil ni..pagi pagi dah ada bergedil..saya pun nak juga...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak naz.hehe buat kecik kecik je...comel comel gitu..kalau hubby saya mmg suke bergedil kecik2 molek gitu

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

assalamualaikum izah...dtg nak mkn bgedil :))) *tperanjat izah tgk semua bergedil atas chopstickny ilang...hehhe *sesajer wat lawak pg ahad :)))))

izahdaut said...[Reply to comment]

nazrah bakery..ha apa lagi gi godek bebahan buat begedil..sedap woo..saya tak pernah lagi buat begedil mcm ni yg ada jintan bagai ni

izahdaut said...[Reply to comment]

del heheheee... now u see now u dont ekk... tapi kalau begedil ni mmg gitu..dia la dulu habis nyer kalau makan soto ni..kan

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Tq sudi ambil bunga ni..suka akak..moga suatu hari nnti kita bersua muka...insyaAllah...
=akak pun suka begedil, leh cuba resepi ni..tq..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yatie..harapnya gitula..ada jodoh insyaAllah , Allah akan temukan..ececehh..cam ne la nanti nak jumpa akak yang shantekk ni..takuutt..hehe..

Mas said...[Reply to comment]

bergedil ni peberet aku ngan laki aku...pelik gak nape bebudak tak berapa suka...selalu kena paksa makan ngan aku.......wakaka...