CSS

Monday, January 17, 2011

Kuih Talam Lapis Coklat Delight



Assalamualaikum...

Ni la nyer kuih lapis tu. Tapi disebut talam lapis. Kombinasi warna yang menarik dan buat saya tertarik nak mencubanya. Gabungan rasa coklat dan pandan tu pun salah satu sebabnya juga. Ekceli buat kuih ni pun, sebab lebihan santan buat kuih talam suji tu. Dari membazir baik bancuh jap kuih lapis ni. Simple je pun nak buat dia. Mekasih Mas & Nieza yang menayang kuih ni. Saya buat separuh je dari resepinya.




TALAM LAPIS COKLAT DELIGHT
sumber asal: Puan Yon Abu Bakar di Akma
Source: yatiememories

Bahan-bahan
300 gm tepung beras (saya guna 2 1/2 cwn tpng beras)
200 gm tepung ubi (saya guna 1 1/2 cwn tpng ubi)
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil air kapur (saya guna 1 sudu kecil)
900 ml santan pekat (saya guna santan kotak kara 200ml....saya guna 2 kotak tambahkan air selebihnya)
1 s/b serbuk koko *
coklat paste secukupnya *(saya gantikan dgn coklat emulco )
1 s/b santan pekat *
1 s/b jus pandan *
pewarna hijau secukupnya *

Bahan sirap:
320 gm gula kastor
250 ml air
4 helai daun pandan

Cara-caranya:
1. Masakkan bahan untuk sirap hingga gula cair dan sedikit didih. Biarkan seketika hingga suam. Masukkan santan dan garam, kacau rata.
2. Panaskan pengukus. Gunakan loyang 8X8 inci...(saya alas plastik di permukaan loyang dan sapu sedikit minyak di sekelilingnya.
3. Satukan tepung dan air kapur. Masukkan campuran sirap dan santan, kacau rata dan tapis.
Bahagi kepada 3 bahagian:
- Bawah : Campurkan dengan serbuk koko & Coklat paste
- Tengah: Campurkan dengan 1 s/b santan pekat (saya tambah esen ros sikit)
- Atas : Campurkan dengan 1 s/b jus pandan dan pewarna hijau.
4. Tuang adunan coklat sebagai lapisan bawah kedalam loyang. Kukus selama 5-7 minit/hingga masak dengan api kuat. Setalah masak , cakar-cakarkan...baru lapiskan dengan lapisan tengah. Lakukan hingga habis.
Last sekali, teruskan mengukus untuk selama 20 minit/ hingga masak.
**Kuih hendaklah betul2 sejuk..barulah di potong dngn menggunakan pisau plastik supaya kuih kelihatan rata dan cantik. 



Kuih talam ni kuih talam ala nyonya. Kenyal-kenyal gitu tapi lembut. Tengok kan bebahan tepung tu guna tepung beras dan ubi. Boleh imagine kenyalnya tu kan dan ada kuat sikit terasa ke tepung berasnya itu. Bebudak suka makan sebab kenyal dikunyah. Tapi hubby prefer yang kuih lembut cam talam guna tepung gandum tu. Pada sesiapa nak rasa talam ala nyonya, boleh try.


23 comments:

anymz said...[Reply to comment]

akak baru berura2,pikir2 dan pikir lagi ni.nak buat ke tidak..nak buat ke tidak....ambik kat sini dulu lah..maceh ya tuan rumah...

hana said...[Reply to comment]

owwhhhh inikah dierr... cun weihhhh aku suker kombinasi kaler dier tuh! arini tak mo talam2 lagi lah... sbb smlm aku melantak abes serimuka tuh ngan laki aku... tak sangka dier suker gak! kurang sket aku mkn byk! hahahahahahaaa

Mas said...[Reply to comment]

makcik...jeless aku..kuih tu dok selonggok pun masih cantik berposingg....
tapi kan makcik..kuih ni sedapp kan..aku suka...
sblum balik aku angkat pinggan kuih ni sekali....he..he..

cikmanggis said...[Reply to comment]

alamak izahh!!! cantiknya kuih ni..boleh buat untuk kenduri nnt ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak anymz..
huh pikir pikir tu sampai bila... sah sah tak jadi sebab dok pikir..ikiki..amik la kak amik..makan pastu jgn lupa jogging ye

kak hana..
kiki..aku pun prinsip sama gak, kalau ada org suke, idak le banayk sangat aku makan.kikiki...tu la aku suka gak ngan warne nya tu.

mas..
tu la, anak anak aku suka sebab kunyah kenyal gitukan.tapi hubby aku tak berapa gemor.makan skit je, padahal dia gemor talam2 ni.mungkin kenyal tu kot..haha..

cikmanggis..
cm, boleh la try.kalau buat satu adunan ni dapat banyak jugak tu.tapikan kuih ni kenyal bukan lembut halus cam talam biasa tu.tapi kalau suka talam nyonya mmg sesuai untuk dicuba..

Kak Sam said...[Reply to comment]

Cantikk...cantikkk...cantikkk...
Semalam mintak talam suji, ari ni mai mintak talam lapis plak. Izah pack dua2 sekali buleh tak? Kami tunggu ye.

Iza Akma said...[Reply to comment]

salam, cantik foto k.izah...suker tngk...btw tkasih sudi mencuba...

Mr. Mama said...[Reply to comment]

salam....
nampaknya langkah kanan lagi kot....Mas : ambik 1/2 pinggan dah la,lagi 1/2 mr.mama nak....

ilahjy said...[Reply to comment]

alamak dia ada kat umah izah pula ni...eeee iriiiiinya hatiiiii niiiii.. aiii bila la mak long ni nak buat niii.. kala dia mmg cantekk nieza pandai gabung.. kena pula cik izah pun pandai buat mmg tambah cute miut laa..

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Rasa nak ngap aje kuih to Izah! Haishhh.. ;)

Chik Mimi said...[Reply to comment]

cantiknya izah,air abu tu jernih ade jual kat supa

Anna Qawina said...[Reply to comment]

kunun2 nak gak buat tapi tpg tu ada yg kurang..ada lebih tak tpg beras? bg aku sikit...hihi

zarin said...[Reply to comment]

cantiknya...mintak seketul buleh? ehehe kat rumah akak, kalau buat kuih melayu ni kurang laku sangat kecuali seri muka n apam je yg laku...itu yg kena jeling dari jauh je lah :D

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Cantiknya talam lapis coklat delight ni..suka akak tngk....uwaaa..dah rajin mengukus kuih ya...sedapkan kuih mcm ni...sorry ya akak dtng lambat, tenet plk wat hal....huhuhu...talam suji kat bawah tu pun buat akak terliur jek...ikan pari lagilah buat akak laporrrrr...kegemaranku..

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

lawa sehhhh talam tuh..menggoda jiwa dan perut... nak buat xleh lagi sebab santan kena catu,hahhahaha...mehla hulur sepinggan... suh bais ngan muaz anto,hahhahah...

K.Nor said...[Reply to comment]

masing2 dah amik ni, mana bahagian k.nor? hu hu...

eh.. guna pembaris tak potong tu? hihihi

izahdaut said...[Reply to comment]

kak sam..
tu la, buat skali ngan talam suji tu..wassalam dah, dua dua pun dah habis..hehee

iza akma..
sama sama... tu la terpikat dengan warna nya tu...cantik kombinasi tu..mekasih ye bagi share resepi

mr mama..
hoh jangan gadoh gadoh..dua dua pun kena buat sendrik ye..hehee..dah habis pun sebab buat sabtu hari tu...ala alaaaa

kak ilah..
tu la, saya pun tertarik pada kaler dia tu.pastu kombinasi rasa pandan tu pun saya suke.jadi la cam ni..ala kalau akak buat lagi la the bomm cantiknya kak..kami ni amatur amatur jee...hehe

izahdaut said...[Reply to comment]

love..
elok la tu love, mmg potong kecik2 senang nak ngap ..hehe

chikmimi..
oo ye ke, ingatkan dalam serbuk mcm abu api tu..huhuhu...kalau gitu kena jeling2 tengok jugak la.sebab nya kalau air mawar dah pernah jumpa.air abu tak pernah lagi la

ana qawina..
haha...tak leh tak leh, aku kedekut neh.gi beli sendrik..huh

zarin..
aik kuih seri muka tu melayu la kak..ikiki..ni kuih nyonya neh.tu la, mkg kena buat kuih yg diminati seisi kaum rumah.kalau idak seamngat pun tak de

yatie..
akak..la patut senyap je 2.,3 hari neh..tu la dah kena sampuk ngan puteri kuih talam la ni...hehe...bebudak suka kuih ni kak sebab kenyal gitu.makan berulang2 ke meja

mimiey..
betui betui.dah mahal weh..kita tak yah pakai santan, ce ko buat pakai air je.agak2 sedap tak..ikiki

kak nor..
kak nor senyap senyap je.sebab dah datang lambat.kalau kat sekolah dah kena denda berdiri luar kelas dah tu..hahahaa...

kak nor, aipp guna pembaris apanya kak, tengok tu senget benget sebab tu posing mcm tu.kalau elok lurus saya posing susun satu satu,..pandai tak?kiki

Teratak Berpenjan Kayu said...[Reply to comment]

sodap nyo kuih talam tuh...ni gerenti aka dah pakar buat kuih talam nih...
ini alamat teratak baru saya kak:

http://penjankayu.blogspot.com/

THE DUO said...[Reply to comment]

Cantek kuih talam Kak Izah.Ni saya baru habis lunch, bila tgk kuih Akak tu lapar balik la...hu..hu..Saya ada cuba resepi banana nut muffin Akak semalam. Saya ada buat mistake sikit tp rasa masih sedap gak.

Suzy,

izahdaut said...[Reply to comment]

teratak berppenjan kayu..
tu la..bleh try...nanti akk jenguk ye

the duo..
mekasih suzi try muffin pisang tu.nanti leh cuba sampai betul2 dapt gebu gitu..hihi

Nieza said...[Reply to comment]

wah cun melecun kuih izah ni...suka colour yg terang tu....sedapkan mkn kuih ni tak manis sgt..btw tq sudi mencuba..:)

fara dean said...[Reply to comment]

alamak! trtinggal ketapi..
mesti dh abis seloyang! nak jugakkk!! huawaaa!!!