CSS

Friday, November 5, 2010

Moist Chocolate Chiffon Cake CMG


Assalamualaikum..

Selamat bercuti semua. Kek ni resepi cik Mat Gebu. Kata gebu kan..memang gebu la kek ni.. Suppose ada topping, tapi saja tak letak senang dan selamat bila budak budak nak makan. Kek ni sesuai letak topping sebenarnya sebab terasa pahit pahit coklat tu kan. Memang kena la kalau letak ganache nya.




Warne dia coklat mewah...  Kek yang ringan untuk di santap sepanjang hari. Mekasih buat cik Mat untuk resepi kek yang gebuss ini.




CHOCOLATE MOIST CHIFFON 

Bahan-bahan A : 
100 g tepung halus (tepung gandum pun ok) 
1/2 camca teh soda bikarbonat 
1/2 camca teh serbuk penaik 
1 camca teh esen vanila 
50 ml minyak jagung
4 kuning telur (Gred A) 
60 g gula halus 
1 camca besar coklat emulco* 
30 g serbuk koko* 
100 ml susu segar, disuamkan*(*disatukan dan gaul rata, sejukkan) 

Bahan-bahan B : 
4 putih telur (Gred A) 
120 g gula halus 
1/2 camca teh cream of tartar 

Cara-cara : 
1. Dalam satu bekas, satukan kesemua bahan2 A hingga sebati. Ketepikan. 
2. Pukul putih telur hingga separuh kembang, masukkan sebahagian gula dan diikuti cream of tartar. 
Terus memukul dan masukkan baki gula. Putar hingga menjadi meringue yg kental . 
3. Ambil sebahagian meringue tadi dan kaup balikkan ke dalam adunan kek. Gaul rata. 
4. Tuang adunan kek tadi ke dalam lebihan maringue dan dgn perlahan kaup balikkan hingga rata 
dan sebati. JANGAN terlebih gaul. 
5. Tuang adunan ke dalam acuan chiffon yg telah dialas dasarnya dgn kertas minyak dan disapu dgn mentega. 
Sekeliling bahagian dalam tin kek tidak perlu di sapu mentega hanya dasarnya sahaja. 
6. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 180C selama 35 minit. Jika bahagian tepi kek mengecut sedikit itu tandanya kek sudah masak. 
7. Keluarkan dan terbalikkan acuan chiffon tadi dan biarkan sejuk dalam keadaan terbalik. Bila sejuk, sisip tepi tin dgn pisau dan keluarkan kek dari tin. 



Kejap je tinggalkan, dah kena cubit ngan tikus kpale hitam.

15 comments:

Eliza said...[Reply to comment]

Salam Izah. Amboi..terguder ahkak. Mai antar rumah akak ckit. Nak buat kemalesssan..

Selamat bercuti Izah n famili. Have a nice wiken..

hana said...[Reply to comment]

walaweiiii.. gebus cam pipi aku! wakakakakaaaa... eh tikus sebenonyer kaler apa zah? bukan itam ker? kelabu er? ke oren cam piuk aku? wakakakakakaa

nohafiza said...[Reply to comment]

sedapnya nampak kek ni... hari ni mmg perut lapar kek pon. klu ada masa nak try buat klu idak beli je la...

dayang_jack said...[Reply to comment]

gebusnya kek tuuu...ade lg ker?..akak nak juge...hehe

Kamalia said...[Reply to comment]

izah,arini kan cuti..jomla cuti msk skali..ekekeke..jeles tgok kek cipon gebus tu..

fara dean said...[Reply to comment]

izah..mmg gebu betullll...
tertarik kau mmg de bomm la..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak eliza..
ye kak, selamat bercuti jugak buat akka sekeluarga..tak kemana mana ke? nak kek..eh meh la ke ampang ni ha..boleh dibuat jamu kat akak..hehe

kak hana..
kak hana pakai botox ek gebu gitu.. botox cop apa aa...ekekeke.. eh ha ah kan..tikus warne itam..tapi tak itam sangat..itam kelabu gitu la..huuhh!

nohafiza..
hahhaa..betul tu, beli je senang tak yah nak membasuh baagai.tang membasuh alat pas guna tu yg paling malas nya.tapi kan kalau beli chiffon slalu tergigit kulit telur..isshhh

izahdaut said...[Reply to comment]

kak dayang..
gebu semestinya, cam tuan yang buat niha..hehee.. meh ke ampang niha kak..ada la sepotong dua tuk dihidang..

kamalia..
ha ah..sedap gak cuti gantung piyuk.. bagoss bagos..pastu anak2 lapo panjat badan aku sampai kepala..nak buat apa ek kamalia cik adik manisss..hahhaa.. amik balik piyuk.kan. ngada..

fara dean..
hehehe... tertarik menarik kebaboooommmm!!

mummyseri said...[Reply to comment]

Salam izah ..lembutnya kek ni..trase kt tekak ni:)
sama kes..pntg tggal kejap mesti dah x ok..anak kite pon sama tau:)
biasalah izah anak2..yg pntg dorang pelanggan setia kite tanpa jemu menunggu kalo makan ni..

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

gebusss betol kek tuh...wlpn tadak toping, warnenye mengancam tol... tambah lagila list nmpk gayenye,hmmmm.... eh,lupa nk mintak.nak!!!nak!!!!

K.Nor said...[Reply to comment]

gebus gebas kek izah.. nak sket :)

moklong said...[Reply to comment]

rajin btl izah ni yerk... sempat lg buat kek yg gebus cam gini... hehehe...

leen hussain said...[Reply to comment]

wah!geramnya akak nengok cifon ko ni...

maz said...[Reply to comment]

adoiii penat jgk kayuh bsikal nk smpai dpur izah ni..tpi tgk ada mcik cpon tu..hilang ponat kmaz ni..ada lgi ke tu..

Anonymous said...[Reply to comment]

It looks delicious....I want to try this recipe. However, I don't understand the ingredients. Is it possible to translate it in English?