Tuesday, November 23, 2010

Kuih Kaswi


Assalamualaikum..

Kaswi dibuat untuk minum petang. Semalam nyer menu yee.. Memang suuukeee sangat dengan kuih kaswi ni. Sedap lah resepi ni. Memang kena dengan tekak. Pertama kali cuba buat kuih ni, memang suke tengok anak-anak makan. Lembut , kenyal , wangi dan manis yang sesuai diganding dengan kelapa bergaram tu.

Saya buat half dari resepi.  Memang sedang elok banyak untuk loyang kecil. Tak letak dalam bekas kecik2, sebab tak de acuan lompang. Letak dalam loyang lagi senang kerja kan. Mekasih kak Yatie untuk resepi ni. Tadi tengok kak Am pun tunjuk kaswi tapi ada kelainan sikit kan.




KUIH KASWI

Bahan-bahan :
  • 1 cawan gula pasir*
  • 1 cawan gula merah*
  • 1 1/2 cwn air*
  • 3 helai daun pandan*(*di masak..)
  • 1 1/2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn tepung ubi
  • 1/2 cwn tepung beras
  • sedikit garam
  • 3 sudu besar air kapur
  • 3 cwn air
  • Loyang atau acuan kuih lompang yang disapukan dengan sedikit minyak masak
  • Kelapa parut + garam
Cara-cara :
  1. Gunakan 1 1/2 cawan air untuk memasak gula pasir, gula merah dan daun pandan.
  2. Masak hingga gula larut. Ketepikan dan sejukkan dulu.
  3. Ayak ke semua tepung dan masukkan 3 cawan air ke dalam bancuhan air gula.
  4. Masukkan air kapur dan kacau sebati.
  5. Tapis air gula ke dalam tepung - Gaul rata.Tapis bancuhan tepung untuk mengelakkan dari berketul-ketul.(Blend semuanya pun senang..)
  6. Kacau seketika di atas api yg kecil supaya kelihatan agak pekat tapi jangan sampai bertukar menjadi kanji.
  7. Sapu loyang/acuan dengan minyak masak supaya kuih mudah dikeluarkan.
  8. Kukus loyang/acuan dahulu tanpa isi.
  9. Tuang bancuhan tepung ke dalam loyang dan kukus selama 45 minit atau sehingga masak.
  10. =>Kalau guna acuan lompang/acuan kecil, masa kukus adalah 15 minit.
  11. Bagi yang mengukus di dalam loyang, kuih akan kelihatan lembik dan berair sedikit.
  12. Ambil sehelai kitchen tissue dan letakkan di permukaan kuih agar air itu dapat diserap.
  13. Sejukkan kuih baru dikeluarkan dari acuan.
  14. Boleh dihidang dengan kelapa parut bercampur sedikit garam yg telah dikukus juga seketika supaya tahan lama



21 comments:

Anawahid said...[Reply to comment]

dah sudahhhh!!!!.. kaswi la pulakkk.. dpt tgk wat per... hulur la 4-5 potong ke... huh!... sadis btol tau ngko izah!!... :P

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..akak pun dah cuba buat..separuh dari resepi..tapikan..masa akak kukus..masuk dalam acuan kecik2 tu..habis melimpah keluar..tah mana silapnya..hari ni..nak cuba lagi..guna loyang pulak..

hana said...[Reply to comment]

aku pong sukerrrrrr.... Aku sorang jerk lah! diorg nih kuih lekit2 nih mmg payah ler nk di duga... tp mcm nk mkn jerk! besok lusa tulat aku nk buat gak lah! hahaa... dasar pemakan! :D

Mas said...[Reply to comment]

kaswi lakkk...nak juga......
mas tak pernah wat lagi kaswi..selalu beli jer...
bakso dah siap ke blumm tu..

eliyaezlinalias said...[Reply to comment]

masih x penah cuba buat sbrg kueh yg mggunakan kapur.... =(

desperate mama said...[Reply to comment]

izaaaaahhhhh.... sedapnyeeeee..... ni kuih feberet ni... tapi tak pernah buat... asyik beli je.... hehehehehe....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...[Reply to comment]

kaswi antara kuih yg paling senang & sedap.. tp ada byk versi juga.. x kisah mana2.. ikut citarasa masing2.. kat ganu ada satu jenis kuih mcm kaswi gak.. tp sengaja dibuat keras sikit bancuhannya & hanya guna gandum dipanggil kuih tepong kapor.. cara potong.. dihiris nipis2 (xlah nipis bebenor..) cuma.. kalau kaswi ni biasa org potong lebar2 mcm kuih lapis.. pastu tpg kapur td digaul kelapa bergaram mcm kaswi gak.. akak suka gak.. rindu pulak bila cerita.. hehe..

izahdaut said...[Reply to comment]

ana wahid..
lallalaa..sedap nye kak..ngup ngap ngup ngap ngunyah..eh tak yah kunyah sangat..lembuuttt je meluncur dlm mulut..hahhaa..

kak erna..
ooo dia ngembang ye kak..akak letak penuh sangat kot, memang dia kembang sikit kan, tapi bila dah sejuk dia akan turun balik..tak pe kak erna, letak dlm loyang slamat!!hehhee

kak hana..
ye la kak, elok lah makan nanti abg kata kurus tak best nak pelluk..tak pun kurang memberi haba time sejuk2 ni..hahha.. weh entah ler, rasanya kuih kaswi buat sendiri ni la paling sedap..hahah angkat bakul sendrik..

mas..
makcikk..ce try buat..senang je makcik wehh..mesti suke punya...kalau masa panas dia stil lembik2 tu kan, gaul2 dlm klapa, makan tak berenti tau mas...ishhh sedappp nyaaa

eliya..
ce cari kapur dulu..saya jumpa kapur ni kat kedai runcit je..pastu baru la semangat nak buat kuih2 guna kapur ni..memang bertambah wangi kalau ada kapur

desperate mama.
fidza..kalau rajin kan..kalau rajin la...buat sendiri lagi puas makan dan yang resepi ni memang sangat kena dengan tekak saya..memang sedap lah..hehheehe..naik bakul angkat sendiri lagiiiii

Qira d' Dapur said...[Reply to comment]

Izah kuih nie memnag qira suka, Tapi tak pandai buat... Asyik beli aje...

izahdaut said...[Reply to comment]

kak madihaa..
best la akak ni banyak tahu kuih lama lama...memang la mesti rindu kuih kuih kampung kan..mcm akak cerita pasal pisang merah a.k.a udang tu la..rindu sangat masa tu kat rumah pesen lama dulu dulu... patut la akak ni pandai buat kuih2 kenangan2 ni..tapi akkak muda je lagi kan...teror lah!!mesti mak akak dulu org penting kalau kenduri kendara kot..

izahdaut said...[Reply to comment]

qira didapur..
hehe..sama la mcm saya pun.kalau ternampak kuih kaswi ni mesti nak beli.tapi tengok jugak.kalau ketuk2 tu keras, memang tak beli la..suke yg lembik lembut gitu..tapi yg ni resepi kk yatie ni memang sedap!! memang lembuuttt jee..

azian said...[Reply to comment]

teringat jg nak buat..tp tak da masa cuci mata dululah kat sini hehe...

eliyaezlinalias said...[Reply to comment]

ehem! ehem! ni budak tak pandai nak tya neh..
sbnr ny kan kapur yg korang guna utk kueh ni sama ke ngn kapur sireh tu?
el ada guna kapur sireh tu utk rendam kentang utk resepi goreng garing tu...
sama ke jenis kapur nya?
ke kna guna kapur tulis atau kapur mayat?
erk???!
sila tunjuk ajar ek sifu...mekasih...

Mimiey.. (^-^) said...[Reply to comment]

kak izah, xnak anto sini ke kaswi tu???kurang rajinla nak kuarkan pengukus tu.. nak biar dia bersantai dlm stor.. nnt kasi kelapa parut tu lebih tau, leh cecah byk2...lalallalalaal

Masni said...[Reply to comment]

salam izah..
sedapnya kaswi, feberet saya nih..kalau buat dapat seloyang, boleh makan banyak2. tapi...sekarang nih tak berapa rajin, teringin sangat mintak sepiring boleh..

Kak Rose said...[Reply to comment]

izah, samalak kuih kita ari ni.... tp kelapa kita itam2... dah tua. cam mana pun resepi yatie ni mmg best.

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Gembira akak dngr Izah dan anak2 suka kuih kaswi ni...kuih orng lama tapi mmng best..Hamka suka sngt kuih ni, tapi mkn guna sudu sbb takmo berminyak tangannya,,,bnyk songeh Hamka nih..
Tngk kuih Izah akak rasa nak wat lagik jek...mmng suka sngt kuih ni...

cikmanggis said...[Reply to comment]

kuih evergreen ni hehe tak banyak modalnya dan sedapp:)

Lin Rosly said...[Reply to comment]

Salam....
Jumpa Lagi Kuih Kaswi Kat Sini....Musim Org Buat Kuih Kaswi....Sedap3

izahdaut said...[Reply to comment]

kak azian..
nanti ada masa boleh buat kan..kejap je dan bahan pun simple kan

el..
dulu saya pun tak tahu kapur apa..rupanya kapur sirih tu la..hehee

mimiey..
baik ko kuor kan pengukus tu, banyak kuih nak kukus ni..gi amik pengukus tuh..

masni..
hehhee..nak sepiring ye..sabo jela..eh kalau buat sendiri dapat 3 piring tau..cemana tu?hahaa..uisshh godek jangan tak godek ok

kak rose..
ye akak ros..ehheee.. best kan..kalau masa panas tu lembik2 pun sedap golek2 atas kelapa..

kak yatie..
mekasih kak yatie..memang sedap sungguh kuih ni, buat sendiri pulak kot..bila tengok anak2 makan tu la lagi teruja..hehe hamka sabar jela..eh bukan akak je nak buat lagi, saya tengok balik ni pun terasa2 nak buat lagi

cik manggis.
betul tu kak..evergreen

lin rosly..
ye jugak kan...kalau apam..mengapam jee..kalau kaswi..mengaswi la ye..hhahaa

lina said...[Reply to comment]

adeh dr umah yatie dah ke umah izan pulak kuih kaswi ni..lina tak buat2 lagi nih