CSS

Monday, November 22, 2010

Apam Kentang


Assalamualaikum..

Apam kentang ni buat minum petang di hujung minggu. Tak sesia cube apam ni sebab bebudak berdua tu rupanya sangat suke. Non stop makan apam ni, hingga kekenyangan. Memula tengok kat blog Mok Wo. Nampak gebus je tu yang tergerak hati nak cuba jugak. 

Memang apam macam ni la saya nak makannya. Bau wangi pandan dan aroma kentang tu tambah bau yis tu, memang sedap. Tapi kok nya apam kentang saya warne peach ye. Aiii sesuka hati je ubah resepi orang. Hehe..Mekasih buat Mok Wo dan Kak Yatie share resepi.



APAM KENTANG

Bahan-bahan.

3/4 cwn gula pasir
200 ml air
1 helai daun pandan
2 cwn tepung beras
1 cwn kentang rebus
3/4 cwn tpng gandum
sedikit garam
1 sk yeast
1 sk b.powder
pewarna hijau/pandan paste
250 ml santan.

Cara-cara.

1. Kentang rebus di blend bersama dngn santan(biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b.powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati.
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dngn kelapa parut.





17 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...[Reply to comment]

Jeng jeng jeng...love is here to grab that tempting apam kentang!!! Aisey takleh capai ler...:D

hana said...[Reply to comment]

baling ciskek ke ampang! nah!! amik nih... kekekekeke..... apam kentang mau jugak dong! time hubby xde aku kene banyak makan.. nnti dier susah ati balik2 kok kurus! wakakakakakaka

Mas said...[Reply to comment]

makcikk...miss uuu...
dah sihat dah....he..he..maceh selalu tanya khabar.....
sedappnya tengok apam kentang makcik ni.....nak sikittt...

izahdaut said...[Reply to comment]

love..
tak leh capai tu maknanya kena buat sendiri la tu kot..hehe..kalau suke try la buat.kalau tak suke..tak yah..pi cari kat kedai je ye..hehe

hana..
elehh alasannnn...kata je la nak makannnn..weh k.hana hubby tak de makin kurus ke.ishh saya mmg tak de langsung, makin tak de makin bertambah lemak yang adooo.tak mo tak mo cheesee kek..amik balik amik balik..sambil telan air liur

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
wehhh dah timbul dah makcik sorang nih..dah sihat ke budk dua tu pun? tu la..dah kata raya haji berpada pada la..ni tak jugak..semua menda makcik nak telan..hahahahaa..saje gurau..makcik masak apa tuuu

cikmanggis said...[Reply to comment]

nak try la..t.kasih izah:)

HaSue said...[Reply to comment]

gebusnya apam kentang tu..dr segi rasa ada lebih krg ngan bingka kentang x izah?bak sini seketui

fara dean said...[Reply to comment]

aikk! dah mengentangkan apam pulak..nak duduk kat umah izah la..kita tlg kemas2 pun jadi..asal kita dpt makan sedap2..hihi..gemok skit nnt..

Khai Adry said...[Reply to comment]

salam izah .... wahhhh nampak sedap lah apam kentang tu .... khai nak ambik resepi dier leh kan .....khai nak cuba buat pulak ....

Bee said...[Reply to comment]

izah..nampak pun gebus je, ambik resipi ya (tp tak tau bila rajin nak buat...emmm)

PearlnScarf said...[Reply to comment]

best nya kek dier

anymz said...[Reply to comment]

salam izah,lambat na kotak jerit2 tu nak kuar.akak sembang2 kat sini je lah..
rinduuuuuu kat korang,balik2 je tgk apam.ada lagi ke tu.lapo ni..(sambil layan sini sambil mendobi)..hehe

Anawahid said...[Reply to comment]

mak aiiii... kemain gebu apam kentang ko izah... hehehe... cun seh...

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..nak cuba jugak ni..dah la akak ni..memang minat beno makan apam..berbagai2 rupanya boleh dibuat apam..akak tau nya apam tepung gandum tu je..

mamawana said...[Reply to comment]

Wah...apam kentang....mamawana pun nak mengapam jugak lah...adakah kata kerja mengapam...? hohoho jgn marah. suker suker suker...

izahdaut said...[Reply to comment]

cikmanggis..
sila kan kak..mudah je tu kan..tapi hasilnya sedap kat tekak saya ni..

hasue..
lain la sue..rasa dia bau bau masam mcm apam biasa tu tapi aroma kentang ngan pandan tu jadi sedap laa

fara dean..
hahhaa.. yo lah tu... time tak de hapa, kita makan angin je la ye..angin kipas angin yee

khai adry..
silakan ambil resepinya..try jangan tak try..hehhe..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak bee..
hak hak..ate cam sama la kita..resepilist kanmain berderet, bila nak buat? huhuhu..hentahh

pearlscraf..
ala bukan kek la dik.. lain texture dia ngan kek.kek lebih lembut gebu ngan ringan.kalau apam gebu dia gebu apam la..tapi berat

kak anymz..
aisshh kak nim, senyap senyap je lah mendobi..huiii brapa kali round la tu ye kak..haha..makan apam kentang sambil tenok org mendobi best gak nih..cepat kak hapdet main masak2

kak anna wahid..
maceehh...sambil tunduk tunduk..hahaha..pes time apam jadi rupa apam.biasanya kalau buat apam ada sikit sumpahan apam yg jarang benor nak jadi..kiki

kak erna..
haa..kalau apam mcm ni memang kena kat tekak saya kak.sebab ada bubuh yis tu kan akan ada rasa masam2 bau dia kan..memang sedap la pada saya kak..

mamawana..
jgn kan perkataan mengapam mama, mengepau, mengekek, memuffin semua dah ada...hehehe...