CSS

Wednesday, May 19, 2010

Kek Coklat Kukus

Peraturan hidup suami isteri, firman Allah SWT maksudnya: "Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. -(An Nisaa':34)

Assalamualaikum.. sihat ceria di pagi ni? Sejuk pagi ni semalam bumi ditimpa hujan alhamdulillah. Kek coklat kukus yang sedap dan stuktur yang halus. Bila dah semalaman lagi moist kek ni. Saya jenjalan ronda menu kek kat umak kak Hana Japan tu. Banyak dah list resepi kek nye, tapi tah bila nak buat. Tengok gambo semua sedap jeee. Kak Hana, mohon ijin saya tepek resepinya di sini yeee. Terima kasih.



Bahan-bahan

copy: kak hana
sumber: hasue n KOG

Bahan A:
2 cawan tepung
1 cawan koko
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil serbuk penaik
2 cawan gula halus >ayak sebelum disukat

Bahan B:
4 biji telur
1 cawan marjerin cair - hana gune myk masak jerk!-ikut k.hana
1 cawan susu pekat

Bahan C:
1 cawan air panas didih



Cara-cara
Panaskan pengukus. Pastikan air kukusan sudah mendidih bila kek hendak dikukus
Ayak terus bahan2 A ke dalam mixing bowl. Kacau menggunakan whisk
Masukkan bahan B dan kacau sekata
Masukkan pula bahan C dan kacau sehingga adunan betul2 sebati
Gris loyang dan taburkan tepung/alas kertas minyak.
Masukkan adunan ke dalam loyang. (untuk menghasilkan tekstur kek yg benar2 sekata dan x berketul2,Sue tapis adunan semasa memasukkannya ke dalam loyang)
Kukus sekurang2nya 1 setengah jam (tutup loyang dengan aluminium foil ketika mengukus)

3 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

wah izah, gebu la kek coklat izah, sedapnya,nak kena rasa sepotong ni...

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Coklat... oh tidak.... Izzah.. gebus tullah.. ni yang x tahan ni.. nak juga kek tu...bolehkan? 2 potong.. maceh (pinjam ayat Bais) he he he

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
best je ayat...nk kena rsa sepotong ye..ingat nk ckp kena buat..hehe

erma..
hehe..pandaila ko erma..mmg gebuss la erma..acu cube buat..peeh.bawak opis ni jap je laku.cicah ngan teh tarik..peeeh