CSS

Thursday, May 20, 2010

Apam Aiskrim

"Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barang siapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."- (Ali'Imran- 145)

Assalamualaikum..Selamat pagi..Ni satu entry tertunggak yang saya baru perasan masih terperam. SAya buat apam ni pada suatu hari. Apam ni tak senyum kan? kan? kan? Kena sumpahan apam?? Masa buat apam ni sangat lah tak confident dan macam-macam la. Tula pasal maleh nak letak warna apa2 tu. Tapi..tapi..apam ni lembut sangat. Texturenya bukan mcm bahulu tu, dia lembut dan gebu sikit pada bahulu.Nak try? Leh layan resepi.. Terimakasih Maklang dan Zaliana.



Apam Aiskrim

Sumber: Maklang Azie
Copy: zaliana
Bahan A
250g gula castor (saya letak 200 gm gula dikisar halus ,manisnya sedang2)
1sm ovellette
3 biji telur

Bahan B
300g tepung gandum/tepung naik sendiri (saya pakai tepung naik sendiri)
1st baking powder (saya pakai double action baking powder)

Bahan C
200 ml air sprite/ice cream soda


Cara
Pukul A sehingga kembang dan gebu. Masukkan bahan B pukul hingga gebu.
Masukkan C
Bahagikan kepada 2 bhg. Satu bahagian biarkan kosong dan satu lagi di bahagi dua : hijau dan merah.
Masukkan warna asal dlm mangkuk dan sedikit warna hijau dan merah.
Kukus selama 10 minit (api besar baru apam pecah)

2 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

amboi gebunya apam izah, geram mas tengok,kena rasa seketoi ni...

izahdaut said...[Reply to comment]

mas...nampak gebu kan...tapi dia taknak senyum merekah la..