CSS

Tuesday, May 11, 2010

Mufin Bluberry

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:" Seksa terpedih pada hari Kiamat ialah orang alim yang tidak memanfaatkan ilmunya."

Rasulullah bersabda : " Siapa menyembunyikan ilmunya, Allah akan mengendalikannya dengan kendali dari api."

Juga sabda Rasulullah SAW :" Di akhir zaman, akan ada orang-orang bodoh dan ulama-ulama fasiq."

Assalamualaikum.. slamat pagi selasa semua kengkawan yang disayangi. Hari ni nak berkongsi dengan semua kesedapan muffin lagi. Muffin bermuffin ni memang kesukaan ku tau!! Muffin bluberry yang saya amik resepinya dari belog MamaFami dan terima kasih buat mama. Muffin ni rasa masam masam manis dan dikunyah ngan inti bluberry tu kan alahai.. sedaplah gituw. Bawa sikit muffin ni buat buah tangan ke umah adikku di Kajang bebaru ni jenjalan ke umahnya. Adikku itu tak berapa layan kuihmuih yang berasas atau yang diletakkan yogurt. Dia kata tak boleh blah atau bahasa normal ku tak berapa nak masuk ke tekaknya. Akan tetapi setelah habis dibedal muffin tu, baruku bagitau rahsia kesedapan muffin tu adalah kerana yogurtnya yang melemak dan memoistkan muffin itu. Lalu dia hanya tersenyum. Hmmm tau tak pe! Memang sedapkan?



Resepi sebenar muffin ni letak yogurt plain tapi saya terbeli yogurt blubery, tapi rasanya sedap sangatlah, sebab kat tepungnya tu ada bijik2 bluberry jugak. Okay la mari check apakah ramuan rahsia muffin ni. Wah rahsia sungguh.........




BLUEBERRY MUFFINS
Source : MamaFami dan asalnya Munafadaaq

Ingredients :

3 cups flour
1 tablespoon baking powder
1/2 teaspoon bicarbonate soda
1/2 teaspoon salt
5 oz butter, softened (lebih kurang 75gm)
1 cup sugar
2 large eggs
1 1/2 cup plain yoghurt
1 teaspoon grated lemon peel (I didn't put)-tak letak jugak
1 1/2 cups frozen blueberries (I used blueberries pie filling)-sama ngan mama



Method :

1. Preheat oven to 175C.
2. Whisk together the flour, baking powder, bicarbonate soda, salt and set aside.
3. In a large mixing bowl, cream butter and sugar together until fluffy. Add eggs one at a time. Mix in grated lemon peel.
4. Into the cream mixture, add the dry ingredients alternately with the yoghurt until just incorporated.
5. Fold in the berries.
6. Bake until muffins are golden brown, about 25 to 30 minutes.
7. Set on wire rack to cool for 5 minutes. Remove muffins from the tin and serve warm.

7 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

sedapnya lahaiiii izah, dah lama nak buat muffin ni... mmanggil2 utk mcuba..

fzi said...[Reply to comment]

Salam izah...
Akak tumpang ambik resepi ya... tengok muffin izah tu lembut je tak sabar akak nak buat sama... hehe
tapi kat umah ada blackforest...boleh kot izah, ganti blueberi tu...

izahdaut said...[Reply to comment]

sari yusa..
apa lagi meh buat meh..ku panggil dan memangil..buat la muffin ini wahai puan sari yusa...hakhak

fzi..
salam kak, amik la kak, memang lembut n moist. boleh je kak guna inti blacforest pun.strawberi pun boleh..ari tu saya wat inti jam buahan pun sedaaap

E-na Zarina said...[Reply to comment]

Salam izah...peminat muffin tegar izah ni yer! kalau dok sblh umah E-na boleh tumpang 2 3 ketui x yah E-na nak buat sendiri sbb dah ada yang minat buat muffin kan! he he

izahdaut said...[Reply to comment]

ena zarina..
ena, saya minat buat muffin ni, lelagi budak2 makan pun senang n simpan pun senang. sah sah la ena pun mengembang sama mcm saya dah nk kembng mcm mufin dah ni kalo kite bejiran..hiihi

tunoor73 said...[Reply to comment]

salam...alahai omak..sodap nihhh..dah lame x buat muffin...mmg anak2ku suke tapi kemalasan membatasi kerajinan...nak kena cuba balik ler muffin.niii..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak noor..apa lagi kalu anak2 suke..godek jangan tak godek ke dapur kite..hehehee