CSS

Monday, May 24, 2010

Jelly Laici Pandan

Tipu daya dunia, Allah SWT berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu lalai kerana harta dunia dan anak-anakmu daripada mengingati Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian itu. Maka mereka orang yang rugi." ( Munafiqun:9)

Assalamualaikum.. Hari tukan, pada suatu hari, en somi saya balik bawak seplastik beso buah laici segar bugar. Nyum nyum..sedapnya lah makan dengan juicy nyeeee. Kulit die lembut tu senang lah lagi nak kopek. Pastu bile semalaman dah buah tu, bila kulit dah keras sikit, malas dah nak hadap. En somi pulak di serang batuk lagi lah dijauhkan buah tu. Jadi saya pun kopek buah tu, letak dlm peti ais...mak aiiiiii bertambah sedap.


Buah laici segar yang nak direbus sebentar jadi air laici.





Hari tu ada nampak kak shiela buat jelly kelapa muda. Sedap sungguh nampaknya. Kebetulan saya dah rebus skit buah laici tu buat air dan rasanya pun wangi wangi seakan akan ada aroma kelapa, maka jeng jeng...alahai..sedap bebenor jelly laici ni. Kegemaran budak kecik bedua tu. Cerita kanmain panjangkan..menda nye ciput je..hehhee..layannnnnnnnnnn.. Resepinya lebih kurang kak shiela punya resepi jelly kelapa muda pandan ni.ejas ejas jela.



Bahannya
1 peket agar-agar serbuk
Air kelapa muda - ( sy buat dari 3 biji kelapa muda dpt 6 gelas)
1 cawan gula pasir - ikut kemanisan
Daun pandan di simpul
Pewarna hijau buat tambah seri- x letak pun x apa
Dalam periuk satukan, air kelapa, gula, serbuk agar2, daun pdn simpul, pewarna
Masak hingga didih, masuk isi kelapa dan pewarna, tutup api
Bolehlah di isi dlm bekas dan sejukan



8 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...[Reply to comment]

isykkk... bak sini satu..

lama dah tak mkn laici fresh ni..

izahdaut said...[Reply to comment]

kak yus sedap kan dapat makan fresh..alahai terliur lak..tak pe dalam peti ais ada lagik..hikhik

NiezaMan said...[Reply to comment]

uish...kompom balik ni nk beli gak laici ni...terliaur la pulak..ngalahkan org mengidam..

MAMASYAZA said...[Reply to comment]

fuhhh sungguh sedap kalo dimakan dlm keadaan cuaca sekrg yg panas ni...terliurnyeeeee

izahdaut said...[Reply to comment]

niezaman..
hikhik..memang teliur plak ..tengok gambo semula ni..nak kena wat lagi la nih..beli jgn ak beli

mamasyaza..
tu la..terliur tengok jelly kelapa,nak juga tapi tak jumpa lak kelapa muda..buat laici pun ok sedap nih

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

nak buah laici tu, segarnya...sejuk tekak makan jelly laici ni..

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah :) terasa nyaman je tgk jeli ni.x cukup kalau minta 2,3 cup.nampaknyer kenalah buat sendiri :)thanks!

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
betul mas..sejuk tekak.kalau nak rasa jelly tak bersusu yang ni pilihannya la..puas rasanya

deliah deli..
hikhik..memang la..buat sendrik puas..habis sebekas nak sebekas lagi..