CSS

Monday, July 5, 2010

Buah Kampung dan Orang baru

Assalamualaikum... Selamat bertemu kembali dengan kengkawan blog. Lama dah blog ni hidang kek cipon ye. Ekceli tak da pun nak entry masak2. Semalam pun dah kepenatan sampai rumah, lagi pun makan kat r&r genting Sempah. Sampai ke rumah kekenyangan dan kepenatan. Pas magrib pulak ke Bangi tengok orang baru, adik mak yung Kajang dah selamat bersalin petang tu. Bawak mak ke Bangi Annur Hospital.

Hari ni pun masak simple simple je la dulu. Saja la ni ha nak tunjuk buah buah kampung yang tengah nak musim. Banyak yang tak sempat snap pun. Sekarang kt kampung pokok buah buah tengah berputik. Yang ni buah kundang muda. Tengah menaip namanya pun masih kecur air liur mengingatkan masamnya tu. Buah ni masam dan rangup sangat. Ni hubby yang makan, saya rasa segigit dua je, tak tahan beebb.. Kalau kat utara buah ni lain sikit namanya. Tapi tak ingat apa. Apa ye?



Ni la cara my hubby makan. Buat kicap, pastu tenyeh ngan cabai kampung podehhh!!!



Buah ni plak tengah musim. Siap kata hubby kat masjid ada orang sedekah satu guni besar, tapi segan nak amik sebab duri salak tu penuh. Tapi salak kat belakang umah ni specel sikit. Buahnye kecil sikit, rangup dan manis. Memang kalau hadap buah ni, boleh bertangkai2 habis. Dengan syarat kalau ada tukang kupas kulit. ehehe..




Welcome to the new world....the latest si kenit.. pukul 6.16 petang selamat keluar semalam. Berat 3 kg alhamdulillah sihat. NAma..Abid Imtiyaz..betul ke tu eja nya? Tahniah dek non oii.. Selamat berpantang lah ye.Kabornya nak berpantang kat Kajang dulu, mak nak jaga barang seminggu dua, pastu dah kuat baru nak balik lepeh.. Wahhh hebat.. Aii pun nakkk..




7 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

kecur air liur mas tengok buah kundang....saje je izah nak menggoda ye...comeinya baby..geram tengok..baby baru lahir wangi baunya, mas suka sangat cium bau baby...

jalilah_jy said...[Reply to comment]

alahai izah ni buat meleleh aiqqq liuqq kak jee... sama la kami panggill buah asam kundang juga/ buah jeremia..sbb warna dia masa masak warna ungguuu org kedah oangil ungu tu jeremiaaa..rasa mcm tu laaa..

NiezaMan said...[Reply to comment]

salam izah..
kat belakang umah mak kat kg, byk buah salak ni..arwah mak yang tanam..arwah abah pon suka..saya xbrape suka..sebab kelat2

JaSSNaNi said...[Reply to comment]

hmmmmm... (sambil kenyut2 abis mulut ni) hmmmm aku tengok buah tu.. dah tak tahan kecur ni... aduyaiii.. walaupun aku bukan penggemar asam.. tapi bila nampak.. aku jadi kecur...

selamat datang ke dunia barumu Abid Imtiyaz... Tahniah.. dapat orang baru... :)
selamat berpantang tuk mak nye.. :D

ape tunggu lagi.. nak kan?? kerja kuat lah.. hehehe.. (gurau ye)

buah salak ni.. aku tak suka.. tapi kalau ade depan mata.. aku makan gak.. :D

nyumm nyumm.. :P

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam... Izzah..mmm namenyer buah REMIA kalau x salah he he he... tang yang masak pun masam.. he he he kalau nasib baik dapatlah yang manis sikit...

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Zah... X perasan buah salak tu.. hu hu hu tenet kureng sikit..
kalu manis nak gak sebakul dua ha ha ha... tahniah.. atas kehadiran orang baru... tomei2... anak saudara?

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
betul mas..kalau baby baru lahir suke je bau harum manis tu...saya kalau buat jeruk kundang ni mmg suke yg amat..tapi mkn gitu je..aduyaii ak tahannn

kak ilah jy..
ooo ye ke jeremia..ataupun hubby panggil buah staq..kalau masak warne kuning oren..hamboi sedapnyee rangup dan maniiisss..

niezaman..
tu la, dulu pun pernh rasa salak indon kelat n gebu..tapi yang salak kmpung ni manis dan rangup..dah masak mmg tak de rasa kelaat tu..

jasnani..
hahaha..sabo jela..mmg kite klu tengok buah masam mmg jadi gitu..otomatik aiur liur mjalankn tugas..hihihi.. time aceh..ank sdare baru tu ha..nani, camne nk gi blog kamu..tak de link laa..rasa mcm tak masuk dlm list lagi..ke mmg dah ada ke..tak perasan la

erma..
btul ma, jeremia atau buah staq..mmg masam..tapi dah masak manis rngup kan...mmg buah kampung yang ini memang laku..ha ah ma, anak sdara baru, dah berapa kali dah turun bangi tak berjumpa erma lagi nih..hehe...