Friday, July 9, 2010

Marble Banana Muffin



Assalamualaikum... Wah best plak layan anak anak sambil pasang lagu kanak kanak. Sambil menari dengan diorang, terkekeh kekeh plak si Bais ni tengok ummi dia nari. Cesss.. ponat den!! Nak makan muffin jap. Muffin ni senang dan sedap dan lembut dan menarik. Kak NOORMA!! Heh...ado lagi ni pisang... jangan mara aa, nak hantar puncak Jalil nun tak do la, dah banyak itam pado kuning dah ha pisang nih. Heheheee....

Jangan la jemu plak ngan menu pisang lagi ni ye. Resepi amik kat Bisous A Toi. Sangat suka tengok menu menu kat rumah ni. Semua best best dan presentation yang sangat cantiiik..... Thank you so much dear!!



Marble Banana Muffin
Source: Bisous A Toi

Bahan:
A
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan gula kastor (saya guna cuma 1 cawan-itu pun masih manis)
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu teh garam

B
1 biji telur (L)
1 cawan susu segar
1/2 cawan minyak masak (mentega cair)
1 cawan pisang lecek kasar

1 sudu besar coklat paste (saya guna 1/2 sudu besar kopi paste + 1 sudu besar serbuk koko)

Topping: Coklat chip/ Walnut/ apa apa yang disukai (saya tak letak)



Caranya: Ayakkan tepung bersama baking powder dan satukan semua bahan A ke dalam satu bekas. Ketepikan. Satukan telur, susu segar dan minyak dan gaul hingga sebati. Masukkan adunan susu segar tadi ke dalam bahan A dan gaul sebati. Jangan gaul terlalu lama, cukup sekadar bersatu dan masukkan pisang yang dilecek kasar tadi. Bahagikan 2 adunan, dan masukkan coklat paste ke dalam satu adunan. Kemudian cedokkan ke dalam muffin pan dan selang selikan untuk marble kan muffin. Bakar pada suhu 190 C selama 25 minit.


11 comments:

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Salam Zah x panas lg gelaran chiffon dah memaffin.. rajin tullah zah.. kekadang jeles gak erma ni manjang M.. kekadang tunggu wekend.. tu pun kalo x kejer.. hu hu hu nak 2 ketui..he he he

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Mana ada jemunya dngn menu pisang...akak mmng suka muffin pisang,tak kiralah letak apa2...yg penting tetap ada rasa pisang....masa bakar tu...harum jekan..kan..kan...(kang keluar pantun pulak ni...hi3..)

kak aidah said...[Reply to comment]

Salam Izzah,
untuk muffin tu guna pisang apa yang sedap?

hana said...[Reply to comment]

adoaaiiiii dah sampai sini pulakk! aku jugak yg tak terbeli2 pisang gara2 pisang bonyok aritu! huh!

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

makan pisang banyak2 sihat tau, he..he..sedap la muffin pisang tu...mas baru je buat chiffon pisang..sedap la..

ain said...[Reply to comment]

klu kat umah akak ni, pisang terlebih ranum sikit, terui masuk cik tong. maleh betui nak di ubah suai.hehe

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah...bila la blh bt muffin..sll beli jerk :(

Jiya said...[Reply to comment]

amboii.. mapin dia tergolek2.. seketolllll!!

Rima said...[Reply to comment]

Hi Izah.. muffin mu buat ku teringat ingat akan muffin ku .. nak buat lagi ah hehehe

Lovely Kitchen said...[Reply to comment]

pisang memang x putus kat umah E-na...bdk2 ni suka...kalau buat muffin pun cepat je abis...ari ni nak main badminton so anto lah 4 5 ketuiii wat bekal..he he

izahdaut said...[Reply to comment]

erma..
ye la tuh chiffon..hahhaa..ala erma cakap jek M..tengok siap ada keripap lagi tu..suka la keripap sardin...mintak 20 bijik..hikhik

kak yatie..
kikiki..jangan kak yati jangan..tapi setakat pisang emas dibawa belayar tuh boleh pantunnya..oo kak yatie suka pisang ye.kalau dtg umah saya senang saya buat menu pisang, nasi pisang ngan sayur putih pisang, dessert, kuih bakar pisang, air..smoothie pisang..camne? ada beran?

kak aidah..
muffin yg paling sedap saya buat guna pisang emas..harum je..tapi apa apa pisang yang tak kelat pun sedap,yang penting pisang tu dh ranum..mean kulit tu hitam banyak dari kuning.

kak hana..
napa plak pisang bonyok? rasa kapas ke?hmmm..kak hana bonyok tu la sedap buat muffin..erkk bonyok tu apa? kihkihkih

mas..
amacam menjadik? sedap ek cipon..kek cipon saya ari tu, tak sampai malam, uda habis,tinggal sepotong je untuk bapaknya..

kak ain..
pisang terlebih ranum lah yang sesuai buat muffin, sebab bila lebih ranum dia memoistkan muffin tu


Deliah Deli..
apa lagi..memuffin la lepas ni, kalau sekali memuffin mesti nak buat lagi.sebab senang bangat

jiya.
ha ah..tergolek golek..2 hari lagi sampai la seketoi umah ko jiya..tunggu dia tengah tergolek on the way tuh.hahahaa

rima..
maceeh jenguk blog saya.malu lak tuan resepi datang nih.muffin saya comot jek...memang sedap muffin mcm ni sebab rasa menggigit pisang tuh..macehh puan rima ek

ena lovely kitchen..
mm budak2 memang suka muffin..nak makan pun senang kan..aiip..pisang dah ada tuh, boleh buat bekal tuh gi main badminton..