CSS

Wednesday, July 7, 2010

Lepat Pisang Berinti



Assalamualaikum.. Ku sangka kan..panas berpnjangan..rupanya gerimis..rupanya gerimis..mengundang..angg angg angg..dalam tak sedar ku kebasahan... huhuu.. Tadi pagi KL panas, sekalang sudah hujan, bukan gerimis lagi dah ni, tapi hujan ribut petir. Syukur alhamdulillah..bumi Allah sejuk dengan hujan..

Mai mai makan lepat pisang. Ini sarapan pagi tadi punya, tapi makan time lunch sangat sedap wo.. Saya buat lepat ni ada inti ilham dari akak bazar ramadan tahun lepas. Hubby saya tiap tiap hari akan beli lepat pisang inti kelapa ni buat berbuka. Jadinya, dengan berkobar-kobar saya buat pagi tadi. Tapi ada worang jual mahal plak. Dia bawak bekal gi opis 2 ketul je, makelum lah dah ada bekal nasi putih ngan sambal tumis petai, buat-buat tak nampak plak lepat pisang nih. Dia tak tau, dah tengahari bertambah sedap lepat nih. Puji lepat sendrik!! Semua bahan-bahan import dari kampung nih. Nasib tak layu lagi daun pisang tuh. Okeh ni resepinya, amik kat MAMAFAMI.FOTOPAGES. Maceeh ma...



LEPAT PISANG
Source: Mamafami
Ingredients :

2 cups mashed sweet bananas
1 cup flour
2 tablespoons milk powder
2 tablespoons sugar
salt

enough banana leaves ~ wash, and wither over the fire for a few seconds (for easy folding) and cut into 6in x 6in size

Method :
1. Mix well all the ingredients.
2. Spoon a tablespoon of the mixture onto the middle of the banana leave. Fold.
3. Steam for 15 minutes.

Wahh kelassss..resepi lepat ai dalam bahasa omputih..hehheee

Untuk inti: sama inti kat sini.

10 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

nampak sedap sangat...mas selalu letak inti kelapa + garam je, tak de buat inti kelapa macam tu, lain kali nak buat macam izah la..menggoda tau...ada lagi ke izah...nak rasa sikit..

LENDANUAR said...[Reply to comment]

wah izzah dah mula melepat lah..mengiurkan tuh...nak jamah sikiit leh x?

izahdaut said...[Reply to comment]

mas..
ha ah,..yang inti klapa ngan garam tu biasa gak jumpa.yang inti mcm ni jarang jumpa, tu yang buat tu..baru nk try..rupenya boleh gak buat lepat..hahahaa

lendanuar..
kak lendaaaaaaa....sihat ke? nak jamah meh datang umah.ada 4 ketul lagi nih..kekenyangan,..........

Kamalia said...[Reply to comment]

izah...yg ni xpenah jumpe pun..hehehe..nak jugakla..tp,alkisahnye, xdok daun pisang..mmmm..nak order yg frozen malehla pulok..mkn kat umah izah jela..:p

izahdaut said...[Reply to comment]

kamalia..
ada daun pisang frozen ye? ooo alkisahnye.. ye la duduk diperantaun kan... tak pe, byak lagi kuih sesedap..tak yh mkn lepat la, tapi buat lapis pisang..aa sedap gak tu.ihihi

MamaFaMi said...[Reply to comment]

Ayat kat line kedua terakhir tu yang nak tergelak tu... resepi LEPAT PISANG dalam bahasa omputih! Hahaha... abis tu, ingat omputih tak teringin ke nak buat lepat pisang. Makin pulak, kalau tengok Izah punya yang siap dengan inti tu... mama pun naik tirrrrguda juga!

ain said...[Reply to comment]

lepat pisang ni fav hubby akak juga. baru semalam hubby beli lepat pisang. akak tak pernah buat sbb akak tak reti bab2 membungkus ni. malas sebenonya.hihi

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Mmng sedap lepat pisang ni...akak pun tak pernah buat yg berinti...betul kata mamafami tu...klakor,kelas gitew resepi bahasa omputih lepat pisang ni...hi3.

mummyseri said...[Reply to comment]

Salam izah..
wah mcm bestla lepat ni ..
mmg inti dia pon best la..
msti try suatu hari nnt..slalunya suke yg mak n mil buat ..hehehe nnt soh buat inti yg ini:)

izahdaut said...[Reply to comment]

mamaFami..
hikhik..ye la lepas paste resepi dari fotopages mama tu, mcm klakar plak lepat ppisang resepi omputih..tapi ma, saya mmg suke cara bancuhan mcm ni. lembik lembik n lemak2..seddaaapp.. maceeeh.rasa cam tak caye plak dpt buat lepat mcm mak kat kampung buat.ada gak resepi lepat yang kering n kembung kan.tapi hubby suke yg lembik cam ni

kak ain..
tu la biasanya memang beli je.tapi susah nak dapat mcm taste hubby tu. nak lembik n tak campur ngan kelapa kat pisang tu, tapi kalau ada inti kelapa tak pe pulak.ni buat sebab balik kmpg hari tu mak kirim pisang banyak ngan daun skali.no excuse la

yatie..
hikhik...bahasa omputih ek..nanti dodol bhasa omputih..waahh gempak tu.. dulu kan kak, saya rasa org suke lepat pisang ni klakar je, sebab boleh kata tiap musim pisang mesti mak buat lepat sampai cam nak muntah hijau,dah pulak pisang ni bukan musim..setiap masa ada, jadi stiap masa ada lepat.hahaa..rupa2nya bila pandai menghayati ni, mmg sedap kan..kikiki..ampon kak yati

mummyseri..
aipp..suruh surh lak..buat sendrik!! hehee..seri..saya pun tak penah jumpa lepat berinti. kalau cakap kat mak mesti dia tak leh terima lepat ada inti..tu dah derhaka dengan resepi turun temurun dia tu..hahaa..tapi kalau tak try tak tahu kesedapannya..cube ek..