Saturday, July 24, 2010

Puding Roti Marble



Assalamualaikum.. Hari sabtu dah kan. Ramai yang bercuti tentunya dengan family. Puding ni memang menjadi pojaan hati sefamily. Maceh buat kak Hana kerna mengenalkan puding ni kepada ramai ramai orang. Saya sendiri dan banyak  kali buat. Macam macam perisa dah letak. Semuanya memang kena je kat tekak nih. Resepi dah semua tahu kan. Tak pe la..saje na letak sekali lagi nih...




Puding Roti Marble
Kak Hana

Bahan-bahan
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
8gram serbuk agar2
1/2 cawan gula - bleh kurangkn
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara
Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!



8 comments:

azian said...[Reply to comment]

Izah, jom tukar dgn sepiring kuih apam akak buat td.

izahdaut said...[Reply to comment]

kak azian..kuih apam ke?alahai best nyer..saya nih tak pandai sungguh buat apam..kire dengar apam tuh, memang elok bonar la bertukar tukar ni kak

Pepela said...[Reply to comment]

Selam Aleykum Sister.
Dessert looks so delicious,really love it!
(But I don't understand your language)
:)

hana said...[Reply to comment]

assalamualaikummm tuan umahhh.. aku dtg memalam nih.. haiii tang mana yg ko kata tak lawo aritu mek?? perpect jerk haku nengoknyer! dah bape kali aku pesan laling aku suh bli agar2. tak dbeli2nyer! huwaaaaa...mintak skett!

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

izah...mas pun nak buat juga, dah nmpk kat rumah kak hana masa selongkar dapur dia, cuma tak sampai seru lagi, mas pun bru beli agar2, roti nk espayet tu ada 5 keping lgi,boleh la tu, ingat nk buat agar2 mcm kt rumah kak ummi kuantan tu, tergoda tengok agar2 dia, boleh sekali jalan ni..buat kenduri agar2 pulak...he..he..

cikmanggis said...[Reply to comment]

ramai orang dah cuba resepi ni..semuanya berjaya.cm dok niat..pas niat..niat tp blom jadi lg..minta sket nak rasa ya:)

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..akak pernah buat puding yang izah bagi resepi dulu tu..yang 3 warna..tapi tak letak roti..yang itu pun dah sedap dah...yang ni..belum cuba..

izahdaut said...[Reply to comment]

pepela..
waalaikumussalam..thank u for visitng my blog, actually u can traslate my page into english, then u can enjoy reading it...tq

hana..
waalaikumussalam..yang ni molek skit kak hana, hari tu tak lawo sangat.. ala kira selang 2 minggu mesti buat. kalau ada pemintaan..selang 2 hari pun buat. kak hana bagus tul bleh pesan ngan laling, laling saya kalau bab bawang ke roti ke boleh la, tapi menda mcm agar2 yg berjenis2 tu tak reti dah dia.hehe

mas..
eh byukan mas dah buat ke hari tu? rasa cam mas dah buat la..yang kak ummi tu yg mana ek..mas buat la, nanti bleh kami try pulak

cm..
hehee..niat dah ada tak pe..nanti sampai seru tu jadi jugak tu, cepat buat..memang sedap puding nih..

kak erna..
yang mana ek puding tiga warna..tak perasan plak..tapi puding ni mmg jadi kegemaran family la.kalau nak hidang bawak sattu tapuware terus..sebab potong2 karang mesti nak tambah tambah lagi..kalau bawak satu tapuware sekali hadap dah habis..