Friday, July 16, 2010

Kuih Buah Melaka



Assalamualaikum.. Kuih melaka ni buat untuk minum petang. Sedap pulak makan nyer sebab dah lama tak makan. Tapi bebudak nih suspen je tengok kuih ni sebab ada gula yang itam kat dalam. Hehehe...saya guna kan gula kabung. Alahaii sedap nyerr.. Rsepi banyak versi, tapi saya biasa buat versi buku Aneka Minum Petang ni. Mudah je. Saya buat separuh dari resepi di bawah. Dapat dalam 16 biji comel comel.



Kuih Buah Melaka
sumber: Aneka Minum Petang Abad21

Bahan:
300 gm tepung pulut
120 gm gula melaka dipotong kecik secukupnya (saya guna gula kabung)
260 ml air panas
1 sudu makan paste pandan/sedikit air pandan
1/2 biji kelapa parut putih
garam (gaul bersama dengan kelapa)
air untuk rebus
3 helai daun pandan

Tuang air panas, paste pandan ke dalam tepung pulut dan uli rata. Ambil adunan leperkan dan isikan dengan gula melaka. Bulatkan semula. Didihkan air dan letakkan daun pandan. Masukkan bebola tadi ke dalam air yang mendidih dan tunggu hingga bebola kuih tadi timbul. Angkat dan salutkan dengan kelapa yang digaul dengan sedikit garam tadi.

13 comments:

HAMSINI said...[Reply to comment]

salam izah, dah lama akak tak buat kuihni...lama dah tak bel kelapa...sibk memufin aje hahaha

eliyaezlinalias said...[Reply to comment]

isk..cm tign nk wt jugak laa...

kak Erna said...[Reply to comment]

izah..sedapnya..akak memang suka..buat guna gula kabong..tapi selalunya nak dapat kelapanya tu yang susah..kalau kelapa dah masak..tak sedap dimakan..kesat..

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

sedapnya buah melaka, mas suka makan masa bulan posa....terliur tengok air gula tu meleleh...nak semangkuk...tengah tension ni kena mkn byk2...

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

tu la izah..agak2 izah mas kena tunggu brpa hri ye...mas berharap je skrg, kalau dah takdirnya blog mas setakat semalam je, terpaksa la buat blog baru..kena masuk balik resepi2 tu..hu..hu..harap2 esok lusa dah ok...insyaAllah..

Lizahanum said...[Reply to comment]

salam izzah....terliur tgok gula buah melaka yg mengalir tu...kalo ngap masuk molot 2 hgga 5 bijik pun jadik...hehehe

faizah said...[Reply to comment]

salam izzah...wah feveret nih...dah lame tak buat..klu buat nih satu pek tpung pulut pun tak kisah bulat2 kan...kene buat jgak nih..mane aci tgk je gmbo nye hehehehe

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah...lame x bt ni wlpun mudah aje-nape eyh :( nk minta izah ade 16 ketui je plak-mmg sah kena bt gak! :)

cikmanggis said...[Reply to comment]

puasa dah dekat nanti nak cuba buat untuk pra ramadhan :)

hana said...[Reply to comment]

nih kuih wajib aku buat ms ramadhan! tp klu tk ramdhan pong aku buat jugak! maknanya bila2 masa boley buat ! syaratnyer tepung pulut ade! tp mslhnya tepung pulut la yg susah nak ada! camne tuhhh??! huh! pikir spoloh kali klu nk buat! tpg pulut kene catu! mintak skettt!!

>> kesian kat mas.. berat juga tuh kang nk angkut perabot klu pindah umah baru! huhuu.... arap2 dpt settle secepat mungkin!

LENDANUAR said...[Reply to comment]

haaaaa ni dia org melaka dah datang nak makan kueh buah melaka nih,...hihihihih ala zah..dpt 16 ketul je ke??? camni nak kongsi makan pung x cukup zah...aduhai..nampaknya org melaka kena buat sendrik ler kalo nak makan puas2......huhuhuhuhu merajuk seminit sat...

shaniza said...[Reply to comment]

Harga barang dah naik.. gamaknya bulan puasa ni buah melaka ni org jual dua singgit tak?
Buah melaka ni anak2 suka dan selalu buat masa bulan puasa (anak2 tolong buat, akak bancuh je)

izahdaut said...[Reply to comment]

kak ham..
tu dia..bagus bagus..mafin ni mudah kan? mcm buat cekodok je.tak renyeh kerja nye...anak2 suka tu yg kite pun semangat nk buatkan

eliyaezlinalias..
buat jgn tak buat.mudah je kan..cume kena ada tepung pulut ngan gula je

kak erna..
betul tu, kalau dpt salut kelapa muda aduyaii sedap tul ...harumnya tu pun memang sedap.sedor2 sepinggan habis dingap!!

mas..
tu la ni pun peberet bulan posa kuih muih mcm ni..tapi tetap perasa evergreen.tu la mas...buat baru dah kan..sabooo leeerr...kerja lebih masa

lizahanum..
2 bijik mmg tak cukupp5 bijik ok ok je, tambah 7-8 nbijik compom bersandar kenyang.,,ngehee//

faizah..
waahhh..tu dia, teringat kat kampung plak kalau buat kuih ni mmg emak guna sepeket tepung habis.sebabnya kat kamppung ramai..mkn tak hengat ngap ngap..mmg kena buat banayk

deliah deli.
heehee..nak mintak!!aipp...pi buat sendrik!!sonang je tu..

cikmanggis..
tu la tu, buat berbuka puasa sunat syaban ok nih kan..pre ramadon

kak hana..
kat sana tak de tepung pulut ke kak hana, ooohh sangat sedih!!kekekee... ala..taun depan balik mesia nanti khana buat kendurik buah melaka ok

lendanuat..
sib baik majuk seminit je..buatnya majun seminggu tak ke pasai kena buat buah melaka antor ke org melaka..aikk mana aci..antor ke org melaka..patutnya org melka antor ke org lain..aiisshh..tak leh jadi.pi buat nuhh..hehee

shaniza..
betul tu kak..hadooii sian kat kite kan..agaknya kat tukang jual pun sian gak..barang mahal..kita lak cam tak gamak nak beli je..buat sendrik lagi bagus.kesihatan n kesedapan terjamin