Wednesday, July 21, 2010

Yogurt Chiffon Cake



Assalamualaikum.. Jap lagi baru nak berkunjung blogwalking umah kawan kawan. Mekasih yang sudi menyapa dan bertandang ke rumah saya ni. Hari ni agak mamai lagi sebab semalam budak berdua ni tak berapa lelap tidur sebab sesema. Tadi dah ke klinik. Harap ok lah.. Buat kek ni semalam buat minum petang. Dalam demam pun Bais masih berselera makan kek ni. Tapi makan kek je la, semua makanan lain tak lalu masuk pun. 

Dah lama usha kek ni kat rumah kak Yani Dechococo tu. Best kek ni, tadi ternampak kat rumah jiya. Jiya, kalau letak lemon sedap tau. Kalau jiya tinggal 3 potong, tu tak buh lemon kan, hakak tak tinggal sepotong pun sebab letak lemon. Hehhee,.. Mekasih kak Yani, mintak izin tepek sini plak ye.. Tapi cam biasa, kek amatur ni tak cantik n selawa kat umah sifu sifu tu.







Yogurt Chiffon Cake
Source: Kak Yani
Ada juga: Jiya, Kak Nor

Bahan-bahan:

4 biji
60g gula kastor
110g yogurt
20g jus lemon
2 sudu besar minyak masak
40g tepung gandum
40g tepung jagung ( corn starch)
1 sdk baking powder

Cara-cara:-
Asingkan putih dan kuning telur.
Pukul telur putih dengan setengah daripada gula sehingga kembang/bertanduk.
Dalam mangkuk lain, campur telur kuning dengan separuh daripada gula tadi,minyak masak,jus lemon dan yogurt. Dengan menggunakan hand whisk kacau sehingga sebati.
Ayak tepung gandum, tepung jagung dan baking powder ke dalam no.3. Kacau sehingga sebati.
Masukkan no.4 ke dalam no.1 . Kacau dengan kaedah kaup balik.
Masukkan adunan ke dalam loyang chiffon. Bakar dalam suhu 170 degree selama 40 minit.
Setelah masak, keluarkan kek dari oven. Terbalikkan yang kek tadi. Biarkan sejuk.
Bila dah sejuk bolehlah dikeluarkan dari loyang.





10 comments:

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Salam Dik Izah..baru sekejap tadi Akak dok pesan suruh makan ubat..dah siap keluar n3 chiffon pulak...mak aii memang tak tau dok diam ya!...ada lagi tak belen kek??? Suap sikit!

Ida Ddapur said...[Reply to comment]

Slm Izzah...sedap nmpk,kek tu...rajin tul adik kita ni..k'ida tak terbuat2 lg ciffon2 ni..benda lain yg potong Q dulu..nak kena try jugak ni...tu la terpandang gak umah Yani..teringin gak nak buat,sampai yogurt dah nak dekat exp.dah...

HALAMANKU said...[Reply to comment]

Izah... rajin tullah.. erma dtg bawa pinggan ..

NiezaMan said...[Reply to comment]

Hmm...

Jap2 de je n3 dia yg baru..
jeles tul ar..
Kalau dok berjiran kan best
leh ngendeng.. hehehe

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

anak2 izah tak sihat ke...moga cepat sembuh ye...kalau masih lalu makan kira ok la tu...mas bru bercadang nak buat sebab nampak kat rumah jija..he..he..izah lagi pantas..mesti sedap kan...rasa sepotong boleh...

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

Pae... sedapnya kek ko.. tgh lapo bebenor ni.. tgh ngidam nk mkn kek ko ni huhuhuhuuu

K.Nor said...[Reply to comment]

apa tak cantik nyer, cantik dah tu!! lembut dan gebus jer tu .. moist kan :)

azeefazfar said...[Reply to comment]

kejap je awak dah expert ekk buat kek cipon nih..puas ati kan anak2 nak makan

mizwa said...[Reply to comment]

oit demam cipon xabes lg ek..cuba tiup ke sini sikit..xmenjadi2 lg cipon kOi nie..pinjam loyang boley waakakaka...a

izahdaut said...[Reply to comment]

kak wati..
maceeh kak.. dah berpeluh ni..alhamdulillah...kek dah habis..hehee..kek mcm ni mmg laju je habisnya kak.nak main suap suap pun tak sempat

kak ida..
hehee..gitu la kalau dah buat sekali mesti asik nak buat je kak.sebab cepat tul habis dan tak puas je rasanya makan kek ni..tak jemu n tak muak

erma..
bawak pinggan kosong je ke..ekkekekee

niezaman..
tu la tu..kalau dtg rajin tu memang la..ada la menda nak entry nya..ha ah best gak jiran masak2 nih.boleh hulur2 kan

mas..
buat lah..sedap nih kek nih mas. tu la, bebudak n mak budak kena serang demam sesema..tapi makin ok dah ni

ceritakuasn..
ana..ko ngidam tul tul ke idak? kalau ngidam betul kan ku usahakan..ngehehe..

kak nor..
ala tak la selawo kek umah kak nor tuh..hehe..memang gebu n moist gitu..rasa tak puas menggigitnya kan

azeefazfar..
tu la..alhamdulillah..dulu2 main beli je,tapi kalau beli tu kalau menggigit terkena gigit kulit telur tuh..eee...tension je..

mizwa..
hahahaa..weh beli la loyang nye..muroh pun muroh..buatnya lagi la senang terer mcm aok tu..koi ni pun masih blajo..ade masa jadi ada mase nye penyet juge