CSS

Saturday, June 12, 2010

Roti Jala Kakasma



Ye memang betul.. roti jala saya ni tak cantik, tak menarik, tak kemas dan tak menawan. Sebab acuan saya tak macam kakasma tu yang dapat hadiah dari Jepun tu. Alasan...sebenarnya saya tak pandai menjala la.. Atau pun saya nak tunggu gak hadiah dari Jepun tu..manalah tahu kan rezeki dapat acuan roti jala dari Jepun..waaah berangan.

Untuk roti ni saya amik resepi dari kakasma yang tak menggunakan telur. Saya sukalah resepi yang ini sebab memang tak rasa hamis( jawa) atau hanyir telur. Rasanya tetap lembut. Sedap dimakan dengan kari ayam yang kat bawah tu. Kakasma thanks...saya mintak izin tepek resepinya di sini pulak ye..



Roti Jala
Source: Kak Asma

Bahan bahan:
3 cawan tepung gandum
3 cawan air
1/2 cawan susu cair
1 sudu teh garam
pewarna(ikut suka)

caranya:
masukkan kesemua bahan kedalam blender.kisar hingga sebati.
bahagikan dua adunan jika nak dua warna berlainan.jika tidak just bubuh warna kuning ajer.
panaskan non stick pan.tebarkan bater.tunggu hingga masak.angkat.
akak guna bekas yang Hana hadiahkan tuk akak.hehehe jadi laa cam IKA buat..

Mekasih kak, saya copy semuanya...daaa..hikhikhik

8 comments:

LENDANUAR said...[Reply to comment]

izzah: akak pun sebenonya jeles tgk roti jala kak asma yg gojezz tu..hati ni pingin gak hadiah acuan roti jala tu dari jepun.....bila agaknya dapat ek?(mampu mengidam present dri jauh jelah)

jalilah_jy said...[Reply to comment]

salam izah

hhuuuuhhhuuuu

sedihnye hatikusss membaca rintihanmu dekkk
terlalu merendahkan diri..

meh akak ucapkan tahniah krn berjaya menjala..
beli lah acuan kita warna kuneng tuu
tutup la lubang idungnya sampai tinggal 3 apa lagi meh laa kita tebar mcm kak asma buat..
mana tau jadikkk akak pun jelesy tgok cara kak asma tebar jala ikan dia tu..cantikkk
yahoooo mesti jadik..1 day akak nak try 3 lubang ajer..

ZaiY said...[Reply to comment]

lawo ke idak xpting izah oi...yg pting sedap di mulut.. bila masuk mulut terus ilang..eheee..

ain said...[Reply to comment]

dulu akak nyer roti jala pun ala2 izah gak. but lama2 cun sehhhh!!! kata org practise makes perfect ekh.hihi

HAMSINI said...[Reply to comment]

izah rupa tak lawa takpe asalkan rasanya sedap..kalau buat selalu gerenti jadile lawa...

kak Erna said...[Reply to comment]

salam izah..rupa tak penting..yang penting rasa dia..sebenarnya akak tak pernah buat roti jala ni..sebab tak pandai menjala la..akak buat kari sendiri..roti jalanya akak beli..kalau akak buat..jadi lempeng terus..

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah..kite tgk lawo je..x hamis plk tu..ni kklu ccah kari mau pengsan makan ni-kekenyangan! :)

izahdaut said...[Reply to comment]

lendanuar..
betul tu kak..sangat tengok berkali kali roti tu..lawo bebenor dah mcm ngayam tikar dah..kata kakasama boleh cari kat the curve acuannya..

jalilah..
ha ah kak..ggood idea.mmg saya guna acuan kuning tu..tak tepikir plak nak tutup lubang idung dia kan..boleh boleh..lepas ni harus kite cube..yahooo..semangat nih

zaiy..
betul gak tu..lawo tu nak pandang mata aje kan..lidah tukang rasa je..hehee

hamsini..
betul kak ham.bukan slalu ngat menjala..tu yang tangan keras tu..boleh cube lagi..dah lawo baru tepek skali lagi

ain..
betul kak ain..dulu memula dulu lagi teruk saya menjala.sampai hancur tak bleh lipat.tapi skarang dah boleh lipat.agak2 2,3 kali cuba lagi lawoo tu..ehheee..tepuji diri sendiri la pulak

kak erna..
bagus gak kak..beli aje kan.tapi kalau susah nak cari kena buat la gak kak..eh lempeng pun sedap tu makan dengan kari..

deliah deli
mana tak pingsan..pingsan kekenyangan..walaupun rupamu tidak la manis..tetapi rasamu..walllaaaa..hehehee