Friday, June 25, 2010

Nasi Lemak Sapi

Assalamualaikum.. Sarapan apa hari ni? Ke masih berpuasa sunat, selamat berpuasa la ye. Pagi ni kami sarapan nasi lemak sapi. Skodeng lagi rumah kak Yatie semalam before tidur, dah standby resepi nak buat nasi lemak ni. Sedap la skali skali bertukar nasi lemak biasa tu dengan yang ini, ada kelainannya. Makan nasi lemak ni dengan rendang daging limau purut. Tu yang bertenggek tu rendang daging la tu. Saya letak resepi nasi lemak ni dulu, untuk rendang kejap kejap lagi lah, nak melayan karenah anakanda anakanda ku ini dulu. Kak Yatie thank, saya tepek resepi sini dulu ye.



Nasi Lemak Sapi
Source: Kak Ummi
Copy: Kak Yatie USA

Bahan-Bahan:-
3 cawan beras basmathi (saya guna beras wangi siam je)
3 1/2 cawan santan
3 sudu besar minyak sapi Ghee
2 batang serai - diketuk
1 labu bawang besar - kisar (saya hiris2 je..)
2 cm halia - kisar (saya hiris2 je..)
3 helai daun pandan
garam



Cara Memasak:-
Basuh beras dan toskan. (saya basuh dan rendam dlm 20 minit)
Masukkan santan, garam dan daun pandan ke dlm rice cooker.
Sementara itu, panaskan minyak sapi dan tumis bahan kisar dan serai hingga naik bau. Bila nasi mendidih, masukkan bahan tumis, kacau rata. Biarkan nasi masak seperti biasa.
Bila nasi dah masak, bolehlah di gemburkan guna chopstick dan bolehlah di hidangkan.




12 comments:

HALAMANKU said...[Reply to comment]

mmm morning Zah nak join bf.. syedapnyer.. kata org m'sia.. nasi lemak menu bf utama he he he.. bleh kan.. kan.. kan..

MAS ( DUNIAKU ) said...[Reply to comment]

pepagi izah dah jamu nasi lemak, sedapnya...mas order sepinggan ni, letak rendang daging lebih...nanti pos ke subang ye...

Watierman, rmanbkr said...[Reply to comment]

Wah...Izah..bau itu sapi punya minyak..sampai Penang tau!! Itu Mamak kasi tutup dia punya Restoren Nasi Kandar tau...nangis!!!

MaMa NabIhAH said...[Reply to comment]

IZAH... kalu ade lebih nasi lemak tu, boleh laaa pos kan ke kl court... heheheee

terliurrr!

hana said...[Reply to comment]

tk mo bg pantun lah! kang pingsan lagik! kikikiki

ain said...[Reply to comment]

salam izah...ns lemak ada lagi ke? akak datang nak tumpang sarapan ni!!

Yatie said...[Reply to comment]

Salam Izah,
Sedapkan nasi lemak sapi tu...mmng kena dngn lauk tu..ada lagi tak...bak sepiring...

Nasi lemak nasi minyak
Jangan mkn banyak-banyak

kih3....saje je kacau Izah...

Deliah's Deli said...[Reply to comment]

salam izah...dah x de pantun dah hr ni..smlm nk mengarang serangkap pun berpinar bijik mata apa lg si tukang jwb pantun :D tp mmg terror izah bpantun-caya la beb!

izahdaut said...[Reply to comment]

erma..
jangan begitu oh erma,
penat berpantun tidur tak lena,
nasi lemak nak jamu erma,
bila nak datang ampang nya?
kikiki..

sudah...sudah...

mas..
tu la kalau ada bebahannya..boleh je nasi lemak ke nasi minyak ke nasi beriani ke..cewaahh...tu namanya terlebih rajin atau sekadar dalam mimpi..heheh

watierman..
ah melampau la tu kak wati..saya kurangkan sapi tu, cam takut kuat sangat bau sampai mamak pun marah..kahkah

mamanabihah..
syikin..jangan sikin, aku pun dah tak ingat nak gi court jalan duta tuh..ketor kaki nak sampai..hehheeh

kak hana..
hahhaa..kak hana, tak berani nak jual pantun dah ye... kekkikikiki... kak hana kijam..pingsan sampai hari ni rasa ada gebu dlm kepala nih..huh

kak ain..
sampai petang ni ada lagi sepinggan..hehehehhee

kak yatie..

hehhe..
memang saya tak makan banyak,
takut nanti naik muak

tapi ok la, kelainan sikit kan kak

deliah deli..
wakakkaka..apa yg terror nya..mcm kata kak hana tuh, pingsan!!kahkah...pagi2 bangun subuh, ada pantun dlm kepalani..kiki

CERITAKUASN said...[Reply to comment]

ana dah banyak hari dah teringin nak buat nasi lemak.. tak dapat2 lagi.. esok cuti.. nak buat lah ;-) amik skit resepi aok huhuhuhu

Ayu said...[Reply to comment]

salam izah,
hahah..pandai ya ko membalas pantun..
k ayu nak buat 1 ayat pun terkebil2 depan monitor tau..hahah

nasi lemak buah bidara
sayang selasih dilurutkan


sambung kau izah..hahaha

izahdaut said...[Reply to comment]

ceritaku asn..
ana..sila sila..buat nasi lemak biasa2 pun sedap kalau tangan ana yang buat tu..hehehhee..yang ni mau pingsan enhubby bertambah makan..

ayu..kak ayu

berpinor mata nak memikirkan pantun..pejam celik pejam celik depan lappy..hahha..

dengarkan kan ayu ye..

nasi lemak buah bidara,
sayang selasih dilurutkan,
kalau nak jamu sedara mara,
nasi lemak ini kucadangkan

waaah